Stockholm i mitt hjärta .. sjunger stockholmarna och alla stockholmsälskande
turister på sommaren medan tv-kameran fångar in glittrande vatten, blå himmel,
båtar som glider fram .. och Södermalm.
Södermalm .. Stockholms
Hjärta, där samlas grädden av vår intellektuella och kulturella elit!!
Förra valrörelsen öppnades
mina ögon för Södermalms unika värde och behov. Utanför tullarna hotade
köpcentren de små intima .. svindyra .. kvartersbutikernas existens. Förbjud
köpcenter .. var budskapet!! Förhindra biltrafik i innerstaden .. var ett
annat, vilket skapade problem för sådana som jag som måste ha bilen för att ta
mig till storstadsområdet och sedan inte vet var jag ska göra av den om de
händiga köpcentren med sina enorma parkeringsplatser försvann?
Och om jag mot all
förmodan lyckas tråckla mig in i innerstaden för att ta del av kulturutbudet ..
så tar det timmar att komma ut igen, efter det att jag rånats på en förmögenhet
i ett av stadens parkeringsgarage. Och utanför tullarna finns inga
parkeringsplatser i anslutning till den tunnelbana som jag kunde ha utnyttjat
för att bilfritt ta mig fram den sista biten.
Biltrafik i storstaden och
särskilt på Södermalm, förpestar miljön runt alla planerade trevliga, myysiga
parker med möjligheter till kulturell och intellektuell samvaro vid
uteserveringarnas vinflaskor och middagsalternativ. Småstad i Storstad .. kullerstensgator,
kvarterspoliser och butiker med manuell betjäning och ekologiska varor, en dröm
för en utbränd södermalmsbo som svettas över sin kommande krönika om fattiga
barn i utsatta områden.
Förslaget som skulle lösa
problemet med att få nödvändiga leveranser till kvartersbutiker och
kvarterskrogar och kvartersserveringar .. utan störande biltrafik .. är ett av
de mest minnesvärda förslag jag någonsin tagit till mig.
Nattetid .. när alla
sover, eller är så berusade att de är relativt stationära i någons hem eller på
någon myyyysig kvarterskrog .. då skulle den tunga trafiken stanna vid närmaste
tunnelbana .. men inte för nära .. och lossa sin last. Sedan skulle dessa yrkesmän,
på något okänt sätt, pyssla in alla pallar med livsmedel, dagligvaror,
byggvaror och varulager till de myyyysiga kvartersbutikerna i ett tunnelbanetåg
för leverans till rätt station? Och sedan skulle de anonymt och diskret
försvinna samma väg med sina pallar och sitt skräp, samma väg som de kom?
Jag kan se alla dessa
myriader muskulösa män som släpar storstadens och södermalmsbornas varor ner
för tunnelbanans hissar och trappor, knör in dem bland passagerarsäten i
tunnelbanan och släpar runt hela biddevitten till alla näringsidkare inom
tullarna!
Mycket arbetstillfällen
blir det.
Väldig lång tid tar det.
Och väldigt höga priser
blir det också! Men det går ju att slå ut på ett solidariskt sätt över hela
landet så att inte storstadsborna får betala oskäligt mycket för morgonmjölken?
Butlern i tunnelbanan var
ju också ett minnesvärt förslag, framtaget för att matcha södermalmsbornas
behov av de tjänster som de inte kunde utnyttja genom rut-avdrag som de av
politiska skäl var emot. Man kan ju inte UTNYTTJA människor .. bara köpa deras
tjänster utan att stödja dem med subventioner som gör att de får samma
möjlighet att starta egna verksamheter som vem som helst?? Särskilt inte om de
är kvinnor .. för då kommer kampen om kvoterade styrelseuppdrag i skymundan och
kvinnorna förlorar fokus på vad som är viktigast i könsrollskampen.
En butler .. det är en
MAN, och det är en helt annan sak!
Könsneutrala toaletter var
också ett måste, förstod jag under valrörelsen. Och har man en gång passerat
Slussen så inser man att det är ett akut behov. Slussenområdet har tagit till
sig det könsneutrala men saknar uppenbarligen tillräckligt många toaletter för
att matcha behovet.
Slussen, ja .. se och njut av detta monument!
Stockholm när det är som mest fallfärdigt och utslitet! Vem vill inte
njuta av Slussen och kärleksfullt bevara området för att kunna minnas infödda
stockholmares skildringar från sin barndom, genom att besöka platsen där de såg
sin första punkkonsert!
Förresten så har jag egna
minnen av Slussen. Där kunde man alltid hitta någon som sålde sprit när den
egna tagit slut och i en av dessa minnesvärda tunnlar mötte jag min första
blottare mitt i natten efter en våt fest. Så visst finns det minnen att bevara
.. kanske kan man spara en liten snutt av denna tunnel bara för min skull?
Fler hyresrätter bör det
också bli i innerstaden och särskilt på Södermalm, och tillsammans med alla nya
grönområden och andra myyysiga platser för samvaro och gångavstånd till dagis
och läkare och jag vet inte vad .. så undrar jag hur mycket det går att töja på
markytor utan att förändra någonting .. i alla fall inte så att det syns?
Jag undrar hur det känns
att vara så välnärd och trygg att en fallfärdig och sunkig plats som Slussen
blir en symbol för det ursprungliga och mest värdefulla man kan tänka sig? När
behovet och längtan efter den gamla lantliga småstaden insprängd i storstaden
gör att man bortser från behoven hos alla dem som gör den illusionen möjlig??
Alla de som serverar,
arbetar eller ger service i innerstaden, men som bor på de platser som
tunnelbanan faktiskt går till .. vildmarken där ingen människa av värde kan bo. Vem bryr
som om deras behov av snabba transporter och kommunikationer?
Så riv upp
Slussenplanerna, riv broarna, stäng tullarna .. ta steget fullt ut och gör
Södermalm till en Gated Community där myyyysigheten och intimiteten och
nostalgin får flöda när vår kulturella och intellektuella elit tar igen sig
efter sina insatser för oss vanliga dödliga.
Eller varför inte stänga
hela innerstaden?? Stockholm åt stockholmarna och bort med alla bönder och löst
folk!!
Men visst är det konstigt,
vi har 10 större städer i landet och många av dem är av mycket äldre ursprung
än Stockholm ..
.. och ändå så verkar det
inte finnas motsvarande behov av avskildhet, bakåtblickande och innanförskap i någon
av dem??
Vad beror det på??
Eftersom jag bor utanför Malmö och sällan vistas i Stockholm så ska jag inte lägga mig i vad som beslutas eller vad som upprör, det är Stockholmarnas sak.
SvaraRaderaMen man ställer ju sig frågan: Hur kan vissa påstå att det inte är demokrati när ett förslag röstas igenom med knapp majoritet? Hur fan vill man att demokratin ska fungera egentligen? Ska man lotta, kasta tärning eller helt eneklt välja dem som skriker högst?
Dessutom blir man mållös när man hör hur länge detta har pågått, i 20 år???? Hur kan politiker vara så jävla ansvarslösa mot sina väljare att de inte lyckats komma överens på så lång tid?
Håller fullständigt med Melmac.
SvaraRaderaDet där med Butler var ju fantastiskt, hela idén med RUT var att försöka förenkla vardagen med att någon skulle kommer hem till en och fixa.
Med butlerförslaget skulle man alltså inte bara bära med sig allt som man behöver på jobbet, se till att barnen kommmer till dagis utan också släpa på smutstvätt. Herregud! :-)
/Henrico
Vad som helst är bättre. Jag bor i Stockholm, jag betalar för bygget. Ett skäl till att jag inte flyttade till Nacka var att jag tycker att kollektivtrafiken funkar så dåligt vi Slussen. Dessutom är dagens sluss inte ens vacker.
SvaraRaderaEftersom jag jobbat i en Konsumbutik på Söder så har jag sett en annan sida av allt detta sk kulturella. Jobbar man på Konsum på Söder kan man bli mordhotad av fyllon, attackerad av knarkare, för att inte tala om när Hammarby spelat eller AFA (Antifascistisk aktion) har demonstration och butiken fylls av ungdomar som är ute efter öl men inte har åldern inne. Då skrattar man inte speciellt mycket. Dessutom är Södra Station den kallaste pendeltågsstationen i hela stockholmsområdet. Där har man frusit och väntat ett antal gånger.
SvaraRaderaMen visst är det mysigt att ta en öl på Söder under rätt premisser, så att säga. Men demonstrera för Slussens nuvarande bevarande betackar jag mig för. Tacka vet jag min egen lilla småstad.
Anybody!
SvaraRaderaUnderbart skrivet! Som du så fint lindade in det så är det naturligtvis den bakåtblickande vänstereliten som själva bor i den svindyra våningarna på Söder som vill sätta käppar i hjulet för den nya Slussen. Själva kan de promenera eller cykla till jobbet i innerstan och passerar någon av Söders svindyra boutiqerna på vägen hem och äter middag i någon av restaurangerna. Bilar vill de helst inte ha på sin egen gata och tunnelbanan nyttjar de knappast själva, därav idéen att den kunde utnyttjas som varutransport om nätterna och att den borde erbjuda butlerservice. Vad annan nytta kan väl en söderbo ha av tricken?
Hahaha, jätteroligt. Inga dubbdäck på Hornsgatan heller. Så vi blir lagbrytare när vi åker till våra vänner vid Södra station. Det blir de själva när de besöker sina rötter i landsorten. Och slussen - talar man verkligen om en sluss,där båtar ska färdas? Verkar ju va nåt annat.
SvaraRadera