tisdag 13 december 2011

Åh, Södermalm .. och Slussen!!


Stockholm i mitt hjärta .. sjunger stockholmarna och alla stockholmsälskande turister på sommaren medan tv-kameran fångar in glittrande vatten, blå himmel, båtar som glider fram .. och Södermalm.

Södermalm .. Stockholms Hjärta, där samlas grädden av vår intellektuella och kulturella elit!!

Förra valrörelsen öppnades mina ögon för Södermalms unika värde och behov. Utanför tullarna hotade köpcentren de små intima .. svindyra .. kvartersbutikernas existens. Förbjud köpcenter .. var budskapet!! Förhindra biltrafik i innerstaden .. var ett annat, vilket skapade problem för sådana som jag som måste ha bilen för att ta mig till storstadsområdet och sedan inte vet var jag ska göra av den om de händiga köpcentren med sina enorma parkeringsplatser försvann?

Och om jag mot all förmodan lyckas tråckla mig in i innerstaden för att ta del av kulturutbudet .. så tar det timmar att komma ut igen, efter det att jag rånats på en förmögenhet i ett av stadens parkeringsgarage. Och utanför tullarna finns inga parkeringsplatser i anslutning till den tunnelbana som jag kunde ha utnyttjat för att bilfritt ta mig fram den sista biten.

Biltrafik i storstaden och särskilt på Södermalm, förpestar miljön runt alla planerade trevliga, myysiga parker med möjligheter till kulturell och intellektuell samvaro vid uteserveringarnas vinflaskor och middagsalternativ. Småstad i Storstad .. kullerstensgator, kvarterspoliser och butiker med manuell betjäning och ekologiska varor, en dröm för en utbränd södermalmsbo som svettas över sin kommande krönika om fattiga barn i utsatta områden.

Förslaget som skulle lösa problemet med att få nödvändiga leveranser till kvartersbutiker och kvarterskrogar och kvartersserveringar .. utan störande biltrafik .. är ett av de mest minnesvärda förslag jag någonsin tagit till mig.

Nattetid .. när alla sover, eller är så berusade att de är relativt stationära i någons hem eller på någon myyyysig kvarterskrog .. då skulle den tunga trafiken stanna vid närmaste tunnelbana .. men inte för nära .. och lossa sin last. Sedan skulle dessa yrkesmän, på något okänt sätt, pyssla in alla pallar med livsmedel, dagligvaror, byggvaror och varulager till de myyyysiga kvartersbutikerna i ett tunnelbanetåg för leverans till rätt station? Och sedan skulle de anonymt och diskret försvinna samma väg med sina pallar och sitt skräp, samma väg som de kom?

Jag kan se alla dessa myriader muskulösa män som släpar storstadens och södermalmsbornas varor ner för tunnelbanans hissar och trappor, knör in dem bland passagerarsäten i tunnelbanan och släpar runt hela biddevitten till alla näringsidkare inom tullarna!

Mycket arbetstillfällen blir det.

Väldig lång tid tar det.

Och väldigt höga priser blir det också! Men det går ju att slå ut på ett solidariskt sätt över hela landet så att inte storstadsborna får betala oskäligt mycket för morgonmjölken?

Butlern i tunnelbanan var ju också ett minnesvärt förslag, framtaget för att matcha södermalmsbornas behov av de tjänster som de inte kunde utnyttja genom rut-avdrag som de av politiska skäl var emot. Man kan ju inte UTNYTTJA människor .. bara köpa deras tjänster utan att stödja dem med subventioner som gör att de får samma möjlighet att starta egna verksamheter som vem som helst?? Särskilt inte om de är kvinnor .. för då kommer kampen om kvoterade styrelseuppdrag i skymundan och kvinnorna förlorar fokus på vad som är viktigast i könsrollskampen.

En butler .. det är en MAN, och det är en helt annan sak!

Könsneutrala toaletter var också ett måste, förstod jag under valrörelsen. Och har man en gång passerat Slussen så inser man att det är ett akut behov. Slussenområdet har tagit till sig det könsneutrala men saknar uppenbarligen tillräckligt många toaletter för att matcha behovet.


Stockholm när det är som mest fallfärdigt och utslitet! Vem vill inte njuta av Slussen och kärleksfullt bevara området för att kunna minnas infödda stockholmares skildringar från sin barndom, genom att besöka platsen där de såg sin första punkkonsert!

Förresten så har jag egna minnen av Slussen. Där kunde man alltid hitta någon som sålde sprit när den egna tagit slut och i en av dessa minnesvärda tunnlar mötte jag min första blottare mitt i natten efter en våt fest. Så visst finns det minnen att bevara .. kanske kan man spara en liten snutt av denna tunnel bara för min skull?

Fler hyresrätter bör det också bli i innerstaden och särskilt på Södermalm, och tillsammans med alla nya grönområden och andra myyysiga platser för samvaro och gångavstånd till dagis och läkare och jag vet inte vad .. så undrar jag hur mycket det går att töja på markytor utan att förändra någonting .. i alla fall inte så att det syns?

Jag undrar hur det känns att vara så välnärd och trygg att en fallfärdig och sunkig plats som Slussen blir en symbol för det ursprungliga och mest värdefulla man kan tänka sig? När behovet och längtan efter den gamla lantliga småstaden insprängd i storstaden gör att man bortser från behoven hos alla dem som gör den illusionen möjlig??

Alla de som serverar, arbetar eller ger service i innerstaden, men som bor på de platser som tunnelbanan faktiskt går till .. vildmarken där ingen människa av värde kan bo. Vem bryr som om deras behov av snabba transporter och kommunikationer?

Så riv upp Slussenplanerna, riv broarna, stäng tullarna .. ta steget fullt ut och gör Södermalm till en Gated Community där myyyysigheten och intimiteten och nostalgin får flöda när vår kulturella och intellektuella elit tar igen sig efter sina insatser för oss vanliga dödliga.

Eller varför inte stänga hela innerstaden?? Stockholm åt stockholmarna och bort med alla bönder och löst folk!!

Men visst är det konstigt, vi har 10 större städer i landet och många av dem är av mycket äldre ursprung än Stockholm ..

.. och ändå så verkar det inte finnas motsvarande behov av avskildhet, bakåtblickande och innanförskap i någon av dem??

Vad beror det på??

AB, AB, AB, Expr., Expr., Expr., DN, DN, SvD

6 kommentarer:

  1. Eftersom jag bor utanför Malmö och sällan vistas i Stockholm så ska jag inte lägga mig i vad som beslutas eller vad som upprör, det är Stockholmarnas sak.

    Men man ställer ju sig frågan: Hur kan vissa påstå att det inte är demokrati när ett förslag röstas igenom med knapp majoritet? Hur fan vill man att demokratin ska fungera egentligen? Ska man lotta, kasta tärning eller helt eneklt välja dem som skriker högst?

    Dessutom blir man mållös när man hör hur länge detta har pågått, i 20 år???? Hur kan politiker vara så jävla ansvarslösa mot sina väljare att de inte lyckats komma överens på så lång tid?

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med Melmac.

    Det där med Butler var ju fantastiskt, hela idén med RUT var att försöka förenkla vardagen med att någon skulle kommer hem till en och fixa.

    Med butlerförslaget skulle man alltså inte bara bära med sig allt som man behöver på jobbet, se till att barnen kommmer till dagis utan också släpa på smutstvätt. Herregud! :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  3. Vad som helst är bättre. Jag bor i Stockholm, jag betalar för bygget. Ett skäl till att jag inte flyttade till Nacka var att jag tycker att kollektivtrafiken funkar så dåligt vi Slussen. Dessutom är dagens sluss inte ens vacker.

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag jobbat i en Konsumbutik på Söder så har jag sett en annan sida av allt detta sk kulturella. Jobbar man på Konsum på Söder kan man bli mordhotad av fyllon, attackerad av knarkare, för att inte tala om när Hammarby spelat eller AFA (Antifascistisk aktion) har demonstration och butiken fylls av ungdomar som är ute efter öl men inte har åldern inne. Då skrattar man inte speciellt mycket. Dessutom är Södra Station den kallaste pendeltågsstationen i hela stockholmsområdet. Där har man frusit och väntat ett antal gånger.

    Men visst är det mysigt att ta en öl på Söder under rätt premisser, så att säga. Men demonstrera för Slussens nuvarande bevarande betackar jag mig för. Tacka vet jag min egen lilla småstad.

    SvaraRadera
  5. Anybody!

    Underbart skrivet! Som du så fint lindade in det så är det naturligtvis den bakåtblickande vänstereliten som själva bor i den svindyra våningarna på Söder som vill sätta käppar i hjulet för den nya Slussen. Själva kan de promenera eller cykla till jobbet i innerstan och passerar någon av Söders svindyra boutiqerna på vägen hem och äter middag i någon av restaurangerna. Bilar vill de helst inte ha på sin egen gata och tunnelbanan nyttjar de knappast själva, därav idéen att den kunde utnyttjas som varutransport om nätterna och att den borde erbjuda butlerservice. Vad annan nytta kan väl en söderbo ha av tricken?

    SvaraRadera
  6. Hahaha, jätteroligt. Inga dubbdäck på Hornsgatan heller. Så vi blir lagbrytare när vi åker till våra vänner vid Södra station. Det blir de själva när de besöker sina rötter i landsorten. Och slussen - talar man verkligen om en sluss,där båtar ska färdas? Verkar ju va nåt annat.

    SvaraRadera