Vänsterpartiet bränner i dag av en saftig anklagelse och kritik mot landets friskolor och anser att de inte borde få finnas .. och framför allt inte borde få göra vinster på elevernas skolpenning.
Jag kan se det vettiga i det.
"Våra nordiska grannländer har alla olika krav på att offentliga medel ska komma eleverna till del" .. läser jag i artikeln på DN Debatt, och det låter också som en bra ide´.. MEN, jag skulle i så fall vilja utsträcka det kravet till landets kommuner.
För vad jag inte kan förstå är hur SAMMA skolpeng som privata aktörer kan förvandla till vinster och ändå ha skolor som föräldrar och elever väljer före de kommunala alternativen ..
.. kan förvandlas till förlustverksamheter och en skola som både lärare, föräldrar och elever är missnöjda med när pengarna ska fördelas av kommunerna???
Om de privata skolorna går med vinst .. varför gör inte de kommunala skolorna det??? Det är ju faktiskt exakt SAMMA skolpenning per elev och år?
Vart tar Kommunernas "vinster" vägen???
Ofta hyr privatskolorna lokalerna av kommunen, anställer lärare som tidigare arbetat i den kommunala skolan och kan med nästan samma medel åstadkomma bättre resultat??
Ett av Sveriges största friskolebolag .. Pysslingen Förskolor .. som är ett danskt riskkapitalbolag har till och med en av Socialdemokraternas "höjdare" och ministeraspirant .. Thomas Bodström .. som styrelseledamot. Det vore väl en god idé om Lars Ohly talade med honom .. rödgröna allianskollegor som de ändå är?
Thomas Bodström har valt Pysslingens verksamhet till alla sina 4 barn och Lars Ohlys barn har själva valt friskoleverksamheter för sin utbildning .. de om några borde väl kunna fundera ut vad det är som brister när de privata verksamheterna är bättre OCH vinstgivande medan de kommunala inte ens når upp till de utsatta målen. Med sina respektive erfarenheter på området BORDE de väl kunna dra några begåvade slutsatser av det???
Det här är förresten exakt samma sak och samma system som gäller i den privata vården och omsorgen.
Det är SAMMA pengar som genererar vinster i den privata verksamheten och förluster i den kommunala??
Trots det är det den privata verksamheten som människor väljer om de kan, är mest nöjda med som som ger bättre arbets- och lönevillkor, enligt dem som arbetar där??
Hur kan det komma sig??
Vart tar pengarna vägen när de väl hamnar i det stora Kommunala Svarta Hålet???
Jag misstänker att en händig kommunaldirektör kan administrera bort eventuella vinster inom skolan. Det är bara en släng av högre matematik som behövs.
SvaraRaderaSamma sak gäller landstingen - med ett tangenttryck kan man ändra ett överskott på 30 millar till ett underskott på 70 millar. Ingen har en aning hur det kommer sig men jag tycker att man borde inkalla Joe Labero som konsult för han kan både trolla bort och trolla fram saker.
:) Du utmanar mig...
SvaraRaderaJag SKA skriva nånting om det där idag, men jag ger några förklaringar redan nu:
1) den kommunala skolan betalar verksamheter som friskolorna struntar i. Alla kommunala skolor har ELEVVÅRD inom sin organisation. Den kan vara olika stor, men den finns. Många friskolor har den inte, utan väljer att sluta avtal med t ex en vårdcentral. Det kan ju låta som en vettig lösning, och ekonomisk kan det ju vara det men ur elevhälsosynpunkt är det det inte. Kuratorstjänster saknas ofta helt inom skolhuset. En annan verksamhet som man ofta avstår är SKOLBIBLIOTEK. I stället för att ha det i lokalerna kan man sluta avtal med något stadsbibliotek.
2) kommunerna betalar verksamheter som även friskolorna borde stå för. All medborgarinformation som gäller skolområdet, det kan t ex gälla information om det nya betygssystemet, finansieras av kommunens utbildningsbudget. Man tar inte betalt av friskolorna för denna, även om också dessa gynnas.
3) friskolor har ett helt annat utrymme att ta in externfinansiering. Kommunerna är bundna av olika lagar och förordning som gör att de skolorna inte kan ha reklam eller sponsring. Den kommunala skolan och friskolan konkurrerar alltså på olika villkor.
4) lärarkåren ser faktiskt inte riktigt likadan ut på skolorna. Du nämner att friskolan ofta tar in lärare som kommer från den kommunala skolan, men det är bara delvis sant. Ser man på åldersprofilen så är lärarkåren yngre på friskolorna. Man skulle kunna hävda att det är pedagogiskt bra (även om jag är tveksam), men det leder också till att lönekostnaderna blir lägre. Även det att friskolorna har en lägre lärartäthet och ett färre antal examinerade pedagoger bidrar ju till lägre kostnader.
5) också elevgruppen skiljer sig. Det måste jag förklara närmare, men kort kan man säga att det utbildningspaket som många friskolor har gör att de inte har de höga kostnader som hänger ihop med de elever som har stora problem, pedagogiskt eller socialt.
Det är helt enkelt olika. Friskolan och den kommunala skolan spelar på olika spelplaner.
Så jag håller med dig om rubriken, kom jag på! Ja, jag vill också ha samma regler för friskolor som för kommuner. Om vi hade det skulle pengarna gå till skolans verksamhet i stället för till vinster! Då skulle eleverna få fler lärare, kuratorer, specialpedagoger och skolbibliotek. Då skulle vi få en bättre skola, men riskkapitalisterna mindre på bankkontot.
SvaraRaderajag fegade lite nu, och gjorde bara om svaret här till ett inlägg hos mig..
SvaraRaderaSkäms lite för det men lägger handen på musen och svär att det bara blir del 1 i min snapphanejakt på friskoleeländet!
Men som vanligt i kommunerna används inte alltid pengarna, i det här fallet ett eventuellt överskott i skolverksamheten, i den verksamhet som genererat överskottet, dvs det blir ingen återinvestering alls. Pengarna får i stället täcka andra viktiga verksamheter som t-ex utsmyckade rondeller... Eller sportarenor... Eller annat! Undrar om en kommun kan ge något överskott överhuvudtaget någonsin!
SvaraRaderaI skolan BLIR aldrig nåt överskott, det kan jag lova dig. Om man använder livrem i andra verksamheter så är det snörkorsett här. Det skärs till varje krona, och lärare sägs till och med upp.
SvaraRaderaMen i sak håller jag med dig så klart!