måndag 17 maj 2021

Vi har en sjuk hund ..

.. och därför blir det inte så mycket skrivet just nu.

Helt plötsligt fick vår Rackarkott svårt med balansen i bakbenen och efter att ha tillbringat 5,5 timme på djurakuten fick hon diagnosen diskbråck och ordinerades total vila i tre veckor. De närmaste 18 dagarna kommer förmodligen att avgöra om vår Rackarkott får uppleva en sommar till eller inte och jag har en ångest och oro som inte går att beskriva med ord. Som tur är har hon själv inte en aning om vad som sker, bortsett från att alla hennes invanda rutiner är helt förändrade. 

Men det räcker. Vart jag än går och vad jag än gör möts jag av hennes frågande, förebrående och besvikna ögon. TOTAL stillhet och vila för en yster Rackarkott kommer att vara oändligt lååååååååånga dagar och lika många sömnlösa nätter. Redan nu är jag alldeles slut och det har bara gått 3 dagar.

Antagligen är vi lika deprimerade båda två och stundtals undrar jag om jag någonsin kommer att bli glad igen, men då dimper det ner ett mail som faktiskt får mig att skratta.

Förmodligen kan det uppfattas som kränkande? Kanske till och med som olämpligt, nu i en tid när åsikter och glädjeyttringar ska anpassas till den godkända Värdegrunden?

Men vad kan hända som är värre än den privata verklighet som vår lilla familj befinner sig i just nu?

Jag vet inte hur ni mår, men skratta gärna tillsammans med mig så mår vi alla en aningens bättre .......



5 kommentarer:

  1. Men!
    Sveriges elever behöver ju få se en skolväska. Åtminstone en gång i livet.
    Om det rentutav även fanns läroböcker i väskan - ännu bättre.
    Men troligen PISA i fritt fall även om svenska skolan hade fått alla fallskärmarna...

    SvaraRadera
  2. Tack och lov sluppit sorg efter död hund!
    Bekanta dock i den situationen.
    Lösning?
    Tydligen att snabbt skaffa nytt djur.
    Blev väl inte någon tröst, detta mitt inlägg. Jag försökte i alla fall...

    SvaraRadera
  3. Nerver behöver ipp till 6 månader för att läka. Tre veckor räcker inte för att veta hur ett diskbråck utvecklas. En av mina taxar fick ett vid tre år ålder, så illa att hon stödde på höften och släpade benen efter sig. Efter tre-fyra månader var ena benet brukbart igen, efter 6 månader var hon frisk. Hon blev tolv år gamal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre veckor är tiden fram till vi får träffa veterinären igen för att få en mer säker prognos. Det enda jag hoppas på nu är att hon kan få lulla runt i trädgården i sommar. Våran Milly är en gammal hund nu, ca 12-13 år.

      Radera
    2. Förstår dig. Har själv en kille på 13 år hemma, och åldern börjar märkas så smått.

      Hoppas det löser sig. Det lät inte alltför illa på din beskrivning.

      Radera