onsdag 25 maj 2022

Jag är väldigt, väldigt arg ...

 ... och eftersom de senaste åren har lärt mig att det kan vara fullständigt livsfarligt att släppa ut någon som helst personlig frustration i text, har jag hållit mig så långt borta från sociala medier som möjligt.

Trots det skriver jag ändå, men det som skrivs stannar mellan mig och Katten. Kanske blir det så småningom ett mer tillåtande och självkritiskt samtalsklimat då jag kan få användning av det jag nu arkiverar i en personlig ”dagbok”?

Att det inte längre verkar finnas tillräckligt många som vill bli veterinärer gör mig våldsamt arg och upprörd. Särskilt när ordförande Mjao kommer hem med skador efter ett våldsamt meningsutbyte med en annan katt och inte en enda veterinär är tillgänglig på två dagar. Ännu mer frustrerad och ilsken blir jag när Gnurglan bryter av en klo och vi återigen befinner oss i samma situation och jag blir inte gladare av berättelserna om hur svårt det är för en vanlig människa att få tillgång till vård vid mindre, men akuta, smärtsamma skador eller besvär.

Men å andra sidan finns det inte tillräckligt många som vill bli vårdpersonal, sjuksköterskor, läkare, barnmorskor, hemtjänstpersonal eller poliser heller så det är väl bara att försöka klara sig själv så gott det går i de köer som framför allt äldre och lindrigt skadade/sjuka förhoppningsvis överlever?

Jag blir arg när jag inser att det också är brist på vanliga elektriker, rörmokare eller snickare som kan åtgärda fel i gamla hus, nu när de som vi alltid förlitat oss på går i pension och ingen ung människa längre vill köpa de företag som de försörjt sig sina familjer på i ett helt liv.

Att någon ens skulle överväga att göra karriär som hantverkare verkar vara lika orimligt som att höra en minister tala sanning, nu när det går att försörja sig som influenser, poddare eller youtuber och sälja reklam för varor som ingen egentligen varken behöver eller har nytta av. Utan någon som helst utbildning alls?

Och när jag tänker på det höjs blodtrycket ytterligare eftersom alla dessa marknadsförda produkter tillverkas i fabriker som påverkar klimatet negativt trots att de inte tillför något positivt alls utom för dem som får betalt för att hylla varan i betald reklam.

Har ni förresten tänkt på vad som händer varje kväll år efter år när miljarder storkonsumenter av smink, hud- och hårprodukter ställer sig i duschen? Allt detta kollijox hamnar i avloppen världen över och spolas ut i haven som får mer glow än vad en kändisinfluenser kan drömma om.

Bara tanken på det får mig att tänka sådant som jag absolut inte vill säga offentligt eftersom de som skapar behoven är helt beroende av att deras ”älsklingar” blir beroende av det de marknadsför. Men jag blir arg. Väldigt, väldigt arg.

Men jag är ju själv en inbiten shopaholic, även om jag begränsar mig till remake, redesign och second hand. Så vad är då naturligare än att slå till när den perfekta väskan, som kan ge rätt signaler, dyker upp?


Jag är också fullständigt urless på politiker som vänder på stenar i stället för att se verkligheten, ägnar valrörelsen åt smutskastning i stället för att upplysa om vad de hittar under de vända stenarna och hur, vad och när de tänker åtgärda de fynd de förhoppningsvis gör.

- Vad finns det mer än mask och läskiga kryp under stenarna? – undrar Katten som är den enda levande varelsen som jag kan tala öppet med.

Förmodligen Jimmie Åkesson, - säger jag bittert. Han verkar ligga bakom alla problem som uppstått de senaste åtta åren. Utan Sverigedemokraterna hade vi fortfarande levt i en fullständig Sörgårdsidyll, åtminstone om man får tro på vad som sägs i partiledardebatterna. Tänk dig om ett NATO-land skulle skicka bidrag till Sverigedemokraterna, då skulle Sverige dra tillbaka sin ansökan.

Men nu går det bra? – frågar Katten.

Hmm, det verkar som om VI har skickat bidrag som inte godkänns av ett annat land, så vi får väl se hur det blir?

Men ni fick en kvinnlig statsminister i alla fall – hånler katten som är rätt avig nu för tiden eftersom jag, med våld, behandlar hans självförvållade skador flera gånger om dagen.

Och när det gäller partiledardebatter och valtal och annat trams, så skulle jag bli sååå tacksam om något – en enda – parti kunde begränsa sig till att tala om sin egen politik - hur, vad, när och varför - utan att ägna mer än hälften av sin talartid till att tala om vad som är fel med alla de andras.

Skulle det hända skulle jag förmodligen göra vågen alldeles själv och ila till valbåset och rösta på dem. Oavsett vilket parti.

Bortsett från Miljöpartiet, för de får mig att bli väldigt, väldigt, VÄLDIGT ARG av så många orsaker att jag inte ens orkar tänka på att de finns.

I tysthet och med en enorm självbehärskning stänger jag in min kokande vrede när jag möter människor som lever i total verklighetsförnekelse. De är alldeles för många men i övrigt trevliga och bra personer. Men hur det är möjligt för fullt normala, begåvade personer att på fullt allvar tro på samma svikna löften år efter år efter år efter år är för mig ett fullständigt mysterium.

Så till alla som undrar varför det är tyst på den här sidan är svaret .. jag vet inte längre vad som går att skriva utan att någon blir kränkt, upprörd eller väldigt, väldigt arg.

8 kommentarer:

  1. Ta det lugnt! Saker och ting håller på att ordna opp sig. Alla hittepåföretag som Klarna och annat IT-tjafs håller på att konka nu när räntan och inflationen tar fart. Snart är alla gamla sanningar, sanningar igen.Det kommer att löna sig att betala sina lån och att spara pengar istället för i fonder och aktier.Riktiga jobb kommer tillbaks när IT-bubblan spricker, och folk har inte råd med smink och tatueringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har helt tappat tron på mänskligheten och visst tror jag också att det blir förändringar när inflationen och räntorna tar fart. Men alldeles för många hushåll lever en månad i förskott vilket gör att lönen redan är slut innan den utbetalas. Om varje människa använde insidan av huvudet lika engagerat och omsorgsfullt som utsidan kanske det finns hopp, men så här långt har jag inte sett en enda influenser som har något intelligenshöjande bland sina produkter?

      Radera
    2. Så länge folk köar för att få sina pass ,så tror jag inte det är någon kris. Eller så har dom inte fattat att dom borde stanna hemma och amortera istället för att semestra.

      Radera
    3. hahaha .. har du aldrig hört talas om Ving-konto och alla andra resekonton som gör att du kan resa nästan GRATIS för några hundralappar i månaden i resten av ditt liv? Och det där krångliga med räntor är det väldigt många som inte orkar sätta sig in i. Herregud 13% är ju bara 13 spänn på en hundring, eller hur? Det har väl ALLA råd med? Eller? ;-)

      Radera
  2. Viktigaste: Du lever!
    Lagom ilska är bra för hälsan ( tror jag!)
    Veterinär: Min hustrus kusins dotter är doktorerad vet.
    Dottern vår disputerad läkare.
    Det finnes ännu idioter som synes...
    Förbaskat vackert i naturen nu. Glädjen eder i denna ljuva sommartid.
    "skepparn"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lever och lever, jag måste erkänna att det ibland har varit lite si och så med livslusten det senaste året, men grönskan och livet utanför dörren kan få de svartaste molnen att ge vika, eller hur? Det är ju nästan omöjligt att inte vara glad när fåglarna sjunger, alla djur får ungar och det blommar i varenda dikeskant, buske och träd.

      Men om jag kunde få adoptera din hustrus kusins dotter och placera henne i det tomma grannhuset så skulle jag bli oerhört tacksam. Om hon sedan råkar vara gift med en skicklig hantverkare skulle hyran bli så låg att hon nästan inte märkte det. Snälla, gör ditt bästa!!

      Radera
  3. För några dagar sedan pågick det en diskussion i en kattgrupp på facebook om det nog inte ändå är kränkande för katten att kalla sköldpaddsfärgade katter för paddor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bollar över frågan till ordförande Mjao och det kraftigt censurerade svaret är:

      De enda som blir kränkta – eller vill se sig som kränkta? - i det här fallet är som vanligt människorna som tror de äger de sköldpaddsfärgade katterna. Katter gör aldrig skillnad på katt och katt och bryr sig inte ett biddevitt om att sortera sig själva efter ras, utseende, eventuella funktionshinder, social tillhörighet eller hbtqi-tillhörighet.

      KATTER står över sådant trams!

      Radera