måndag 8 augusti 2022

”Jag har bytt parti och ska rösta på Annie Lööf .

.. för att hon ryter ifrån till Jimmie Åkesson i partiledardebatterna”, hörde jag en man säga i P1 i dag och det sammanfattar väl den här valrörelsen rätt bra.

För hittills har ALLT handlat om partiledarna och nästan ingenting om hur Sverige ska se ut under nästa mandatperiod.

Den enögde mannen ska rösta på Annie Lööf i stället för V eftersom att hon har ett otrevligt tilltal mot Jimmie Åkesson i TV, någon annan ska rösta på Nooshi Dadgostar i stället för på KD eftersom han är religiös och hon låter mer som Alf Svensson än Ebba Busch (?) och någon annan lämnar Magdalena till förmån för någon annan på grund av att hon är så tråkig och maktfullkomlig och jag blir både förbannad och uppgiven.

För det här valet handlar inte om Annie, Per, Märta, Jimmie, Johan, Magdalena, Nooshi, Ulf eller Ebba.

Det handlar inte heller om vad Morgan Johansson, Annika Strandhäll eller Anders Ygeman tycker om de andra partiernas partiledare, trots att de verkar tro det.

Det handlar ju om oss.

Alla vi som ska leva med resultatet i de kommande fyra åren.

Blir förhållandena inom vården och omsorgen bättre eller sämre? Kommer kriminaliteten och våldet att öka eller minska? Hur blir det med elförsörjningen, bensinpriserna, matpriserna och vilka nya skatter och bidrag kommer medborgarna tvingas betala?

Vad får vi för pengarna? För alla förändringar till något bättre kommer att kosta, det är den enda sanning som vi kan lita på det här valet.

Fastighetsskatt till exempel, kommer det att bli grädden på moset när många ligger på smärtgränsen pga de höga el- och matpriserna.

Hur lockar vi fler unga att utbilda sig inom vården, polisen och skolan utan att garantera löner som går att leva på och/eller arbetsförhållanden som går att leva med?

Och kostnaden för alla vallöften som ska infrias vare sig de behövs eller inte, de kommer inte heller ur partiledarnas egna fickor utan ur våra.

Naturligtvis talar ALLA om de här frågorna och beskriver hur förfärligt allt kommer att bli om något av de Andra Partierna får möjlighet att regera, men INGEN har hittills levererat en genomtänkt lösning med åtföljande prislapp.

Det har i och för sig alltid förekommit personangrepp i alla valrörelser som jag har följt, och det är en hel del, men i år är det så gott som bara personangrepp, tomma löften och till och med rena lögner.

Jag för min del tänker inte spela med i det här spelet. Jag väljer inte mina vänner efter vilka val de gör och är inte ett smack intresserad av skitsnack, gamla synder eller fabricerade ”skandaler” och kommer därför inte att rösta på Annie, Per, Märta, Jimmie, Johan, Magdalena, Nooshi, Ulf eller Ebba utan på det parti som presenterar de mest realistiska förslagen på lösningar på de problem som jag anser vara mest akuta.

Vad de sedan sa, gjorde eller tyckte för 10, 15 eller 20 år sedan tycker jag är fullständigt ointressant. Samhället är i ständig förändring och det är vi också, även de som är partiledare.

Förr var valrörelserna intressanta och engagerande men i år är det väl tveksamt om det ens kan kallas för en valrörelse när partiledarnas enda budskap verkar vara att vi INTE ska rösta på Annie, Per, Märta, Jimmie, Johan, Magdalena, Nooshi, Ulf eller Ebba.

Varför?

För att de är sämre?

Än vad då?

2 kommentarer:

  1. Hej.

    Valet av den typen av ljudklipp görs för att normalisera att vi ska välja parti(ledare) på den sortens premisser.
    Att folk skulle lägga en kväll eller två på att läsa in sig på sakfrågor måste förhindras.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
  2. Jag har nästan gett upp om de flesta jag känner. Ingen besvärar sig med att läsa in sig på vad som händer och sker i landet och de som av gammal vana enbart har Aftonbladet och SVT som nyhetskällor har en helt förvriden verklighetsförankring. Det ser inte bra ut för Sverige och inte heller för medborgarna.

    SvaraRadera