måndag 30 mars 2020

Det är något som inte stämmer?


Det är som det är och det blir som det blir och oavsett vad jag tycker och tänker om det som sägs, eller inte sägs, de beslut som fattas, eller inte fattas, så gör det i alla fall ingen skillnad.

Fast det är klart, om jag verkligen skulle ta bladet från munnen, lätta på trycket och ösa ur mig allt som jag upprörs över, får ångest av och som framkallar rent kriminella önskedrömmar så skulle det förmodligen bli skillnad. För mig. Som då skulle få tillbringa karantänstiden under betydligt mer begränsade förhållanden än vad jag gör nu.

Men det är något som inte stämmer?  

Folkhälsoinstitutets GD säger till exempel - ”Alla som planerar att resa måste ta sig en funderare – är det verkligen värt det?”, samtidigt som Anders Tegnell, mannen som talar om vad regeringen ska besluta, uppmanar påsklovslediga stockholmare att – RES INTE, STANNA HEMMA – och landets alla 70+ att – STANNA INNE – samtidigt som Johan Giesecke, den pigge 70-årige fd statsepidemiologen som fladdrat genom medierna som en våryr fjäril, berättar att han själv planerar en skidsemester i påsk?

Statistiken haltar också betänkligt, även när det inte är helg, och jag undrar – alla som kämpar med corona-symptom i hemmet, men som inte får sjukdomen bekräftad med ett test, finns de överhuvudtaget med i någon statistik alls?

Alla äldre som vårdas på äldreboenden där en boende har smittats – är det någon som ens tar reda på VEM som smittade ner den första och sedan vandrade runt och smittade ner resten? Och när alla är sjuka, utan att någon blivit testad och konstaterat sjuk räknas då de kommande dödsfallen som helt normala pga ålder och faller utanför statistiken.

För att inte tala om den hemtjänstansvarige i en kommun (vilken det nu var) som ärligt sa – det finns ingenting som säger att hemtjänstpersonalen MÅSTE kunna tala svenska. Vilket sades i samband med att NÅGON vandrat runt bland de äldre och lyckats smitta ner ett större antal. Och förmodligen också en och annan arbetskamrat som också hastar mellan hemtjänstbehövande äldre i kommunen utan tillgång vare sig handskar eller munskydd?

Men bara de gamla stannar hemma så får de allt levererat till bostaden, antingen av släkt, vänner, grannar eller hemtjänsten. De behöver inte ens gå ut för att få den smitta som andra anstränger sig för att få och sprida på skidanläggningar på orter med ytterst begränsade resurser i vården.

Det är något som inte stämmer?

Hur kommer det sig att Sverige (4028 konstaterade fall), som VET hur en smittkurva ska se ut, har 146 dödsfall, medan grannländerna som gör FEL - Danmark (2547) har 77 dödsfall och dessutom ser en avmattning av smittade, Norge (4436) har 32 dödsfall och Finland (1352) har 13 dödsfall?

Jag stannar hemma i händelselös, frivillig karantän, kliver bara upp i svinottan och hänger på låset till affären på söndagsmornarna då det bara är jag, Maken och som mest, ytterligare en eller två i vår ålder som irrar mellan varumontrarna. Inte ens en åldersfascist från Aftonbladet orkar handla mjölk fem över sju en söndagsmorgon. Kort sagt, jag gör det jag måste, men OM jag skulle drabbas av någon akut skada och därmed råka bli smittad, så kommer jag i alla fall att hamna så långt ner på prioriteringslistan över coronavård att det förmodligen skulle vara kört för min del.

För att undvika det har jag googlat på inköpsställen för gips, bindor som passar till gipsförband och stödstrumpor som i värsta fall kan hålla brutna armar och ben på plats på ett nöjaktigt sätt. I värsta fall kanske det fungerar med tidningspapper och tapetklister? För ett ben som läker snett och vint är i alla fall ett bättre alternativ än döden i en säng som alla väljer att inte se förrän den blivit ledigt till någon bättre behövande.

Alternativet skulle vara att försöka få tag i ett pass som ger en ny och yngre identitet. Om jag färgar håret, skaffar färgade linser, äter mycket morötter, klär mig lite exotiskt och visar upp ett avslag på en asylansökan kanske det skulle ge förtur till en respirator om jag skulle behöva en?

Tyvärr så faller det på språket. Jag har aldrig haft lätt för att lära mig nya språk.

Men det kanske går att mumla lite obegripligt och muta en tolk?



3 kommentarer:

  1. Hej Any

    Har alltid tyckt om din allvarliga humor.

    Tack och en försynt applåd.

    Manfred

    SvaraRadera
  2. I en sagovärld kunde arbetslösa endast få arbetslöshetsersättning om de hittade arbetsplatser när varslen forsade fram som vårfloder. Att det fungerade ansågs självklart.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera