måndag 14 oktober 2013

Om jag fick bestämma .. kanske det inte skulle fungera alls, eller?

Opinionsundersökningarna faller, i likhet med vallöften, lika tätt som höstlöven nu när det är val inom ett år. Här hemma ligger det, som nyss var färgsprakande och underbart, som en tjock, blöt, brungul, prasslande matta  på marken och döljer övergången mellan framkomlig väg och lerig åker.

Det är väl ungefär så jag ser på valrörelsen också. Vad är framkomlig väg och vad är som att vandra i svårframkomlig lera?

Det finns INGET parti som talar om de frågor som jag behöver svar på?

Det finns INGEN politiker som talar så att jag känner engagemang eller tillförsikt?

Det enda som finns är ord, ord, ord .. som inte följs av något som jag kan känna igen mig i? Jag kan inte ens känna igen mig i det som våra dags/kvällstidningar beskriver som den typiske väljaren, eller i de bakåtblickande, nostalgiska skildringarna av den tid när välfärden var som en varm famn för alla som ville ha den?

I varje fall så fanns den inte där för mig när jag var i desperat behov av den .. under denna "fantastiska" tid?

Jag kommer att rösta borgerligt nästa år. Inte av övertygelse eller någon känsla av politisk hemhörighet utan bara för att jag är så hundraprocentigt övertygad om att den andra vägen bär till ett ställe som inte är bra för landet .. om man orkar se det ur ett bredare perspektiv.

Jobben, jobben, jobben .. ekar alla partier. Och jag undrar .. vilka jobb utanför skattefinansierad offentlig sektor kan våra politiker skramla fram? Alla utlovade praktikantplatser och sommarjobb .. vilka ska tillhandahålla dem? Vilka ska handleda och ta hand om alla ungdomar som får dem .. och till vilken kostnad??

Och bostäderna då? De arbetslösa unga, de äldre som inte längre klarar sina egna liv utan behöver särskilda äldreboenden, de funktionshindrade som längtar efter liv som så långt det är möjligt ger samma livskvalitet som för alla andra, alla invandrare/flyktingar som väntar, väntar, väntar eller trängs, trängs, trängs hemma hos anhöriga ... var ska de bo??

Och med vilka pengar skulle det betalas om det var möjligt att bygga bort det behovet?

Den höjda välfärden som utlovas samtidigt som det garanteras ett oförändrat skattetryck, samtidigt som alla övriga skatter höjs så att kostnaderna för konsumtion äter upp de skattelindringar som finns i dag ... hur går det ihop sig? Och vad händer då med de överbelånade hushållen?

Hur tänker de när det gäller skolan som ska skapa mindre klasser i samma lokaler som i dag inte kan åstadkomma mindre klasser och dessutom ta tillbaka dem som misslyckades i första försöket och alla dem som är arbetslösa och alla dem som inte kan språket och till och med saknar grundskoleutbildning .. var finns de lokalerna, lärarna och pengarna?

Det finns så mycket jag hoppas på att få höra när jag slår på tv:n för riksdagsdebatter eller partiledardebatter .. och så är det samma eviga nötande, klagande och svartmålande av "motståndarens" politik som vanligt. Det verkar finnas en överenskommelse om vilka frågor som absolut INTE får vidröras.

Tråkigt nog verkar det också vara precis de frågor som väljarna vill ha svar på?

I september nästa år ska jag stoppa ner ett antal lappar med ett antal namn på i en valurna och sedan har jag gjort mitt.

Men jag tycker inte att det är ett bra system.

På de valsedlar som erbjuds finns namn som inte säger mig någonting alls, namn som inger ett viss förtroende, namn på människor som hittills bara bevisat sin oduglighet och namn som jag litar mindre på än mig själv. En del är kvoterade och en del MÅSTE få platser eftersom de rankas högt inom partiet och/eller har så starka kontakter/band/hållhakar att de inte kan förbigås. På valsedlar från andra kommuner har jag hittat namn på personer med märkliga privata åsikter som döljs av de officiella och personer med åtskilliga konkurser och suspekta affärer i bagaget.

Men vi måste köpa ALLA för att få PARTIET .. BLOCKET?

Om jag fick bestämma så skulle ALLA valsedlarna ligga på nätet den 1:a januari 2014.

Varje namn skulle vara kopplat till ett fullständigt CV och en personbeskrivning, gärna med ett personligt meddelande som fastställer vad personen i fråga brinner för och anser sig kunna uträtta.

Sedan skulle jag ha min fulla frihet att sammanställa mina egna valsedlar med namn från samtliga partier. Om alla gjorde så, fick de som hade flest röster sammanställa en regering tillsammans och  i samförstånd.

Då slapp vi blockpolitiken, smutskastningen .. (för vem som helst kan bli den som får flest röster, eller hur?) .. och dessa eländiga, meningslösa partistrider och alla löften som ingen egentligen tror på men inbillar sig att att vi .. det dumma folket .. ska springa till valurnorna och rösta på utan garantier eller kontrollerbara fakta.

Så skulle jag vilja göra om jag fick bestämma. Men det kanske inte skulle fungera alls? Eller så skulle det bli mycket bättre .. eller sämre?

Hur skulle du vilja göra om du fick bestämma?


DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, Expr., Expr., Expr., AB, AB,

8 kommentarer:

  1. "Varje namn skulle vara kopplat till ett fullständigt CV och en personbeskrivning, gärna med ett personligt meddelande som fastställer vad personen i fråga brinner för och anser sig kunna uträtta."

    JA!

    SvaraRadera
  2. Mycket bra.Jag brukar rösta borgerligt men VILL INTE rösta på den där världsfrånvarande idioten Ullenhag,så med ditt system kan man få bort sådana som man har noll förtroende för och i stället få fram vettigt folk.

    SvaraRadera
  3. En idé som jag har gått och tänkt på är, att varje år få ange vad man vill att ens skattepengar ska gå till. Sjukvård, äldrevård, förskola, skola, universitet, polis, militär, socialbidrag, vägar, järnvägar, kollektivtrafik, återbetalning på statsskulden... Och vad nu annars det offentliga sysslar med.

    Skulle garanterat bli kaos om det skulle införas - men visst vore det intressamt att veta vad folk faktiskt vill lägga pengar på?

    SvaraRadera
  4. Peter Nicklasson14/10/13 18:12

    Borgerligt?
    Nya nya-moderaterna är sosse-light numera
    Centern har blivit de Center-extremister som HasseÅTage skämtade om.
    Folkpartiet, detta vindflöjelparti med f n flyktingextrem retorik, fast 3 månader före valet blir det plötsligt krav på att flyktingarna ska katederdiciplineras - går verkligen väljarna på det en gång till?
    Och lilla Kristdemokraterna som låtit extremvänstern kidnappa kyrkan, bundit upp sig vid vårdnadsbidrag (riktat till 90% åt muslimska födslomaskiner, och förbjudna av sina män att arbeta...), föreslagit den megadyra assistansreformen som f n kostar samhället 70 miljarder skattekronor - varav minst 33% beräknas vara rent fusk - det motsvarar nästan 2 st svenska försvarsmakter.
    Jag håller med om att sossar, miljötalibaner och vänsterkomunister är nog sämre - men i praktiken tycks det ju kvitta för Alliansen för ändå en sossepolitik, kryddat med miljöpartistisk invandringspolitik som mest liknar skildringar ur Kafkas helveten.
    Vi väljare är fast i en politisk sörja vi inte vill ha, inte stödjer, inte kan värja oss från.
    Alternativet är SD, men brännmärkningen är oerhört kraftfull.

    Jag känner att jag borde flytta till Danmark, Norge eller Finland...

    SvaraRadera
  5. Ja Peter läget är rätt hopplöst nu och man undrar när F..N ska dom ta sitt förnuft tillfånga och kanske börja LYSSNA på vad väljarna tycker är viktigt.

    SvaraRadera
  6. Ja Peter läget är rätt hopplöst nu och man undrar när F..N ska dom ta sitt förnuft tillfånga och kanske börja LYSSNA på vad väljarna tycker är viktigt.

    SvaraRadera
  7. Näsbrännan kommer i valet nästa år när SD ligger runt 10%.
    För mig är SD inget alternativ idag, alldeles för mycket testosteron på nått sätt. Aldrig i livet V, jag drar hellre ut alla mina tänder. S har ingen politik, bara ett kalkerpapper stort som en whiteboard. MP vet inte på vilket ben de ska stå på, men står gärna på det benet som känns bäst just nu. KD, jag gillar Hägglund, men jag är inte troende. FP har sina ljusa stunder men känns hattiga. Stolpskottet Ullenhag! C, vad gör dem? M, trötta, bittra. Stolpskottet Billström.

    Nä, gott folk, det blir inte mycket kvar. Piratpartiet?

    SvaraRadera
  8. Anybody - jag köper ditt upplägg rakt över.
    Mona helt riktig beskrivning av stolpskottet.

    SvaraRadera