lördag 18 juli 2015

Sverige har en vice statsminister som ..


.. inte får vara vice statsminister annat än till namnet, eftersom utrikesministern utsetts till informell vice statsminister i händelse av den ordinarie statsministerns frånvaro?

Vad händer då om statsministern insjuknar samtidigt som utrikesministern? Får vice statsministern vara vice statsminister i en sådan akut situation?

Men kan man tänka sig .. då får valfri socialdemokratisk minister kliva in som vice statsminister eftersom den vice statsministerns uppdrag endast är "representativt" och innebär att h*n  ALDRIG får utöva sitt ämbete, så länge det finns en sosseminister som kan stå på benen. Vad som händer som samtliga sossar kastar in handduken efter en gemensam firmafest har jag däremot ingen aning om. 

Jag kan inte låta bli att undra vilka fler ministerposter som endast är "representativa" och jag måste erkänna att jag har mina misstankar i åtminstone ett fall.

Jag är nog knappast ensam om att känna mig rätt uppgiven vid det här laget och jag kan inte annat än instämma när Stentrollet från Västergötland kommenterar hos Cornucopia och utbrister .. Haha, äntligen har vi fått en definition av "representativ" som stämmer överens med vad jag alltid känt; det vill säga att politikerna "representerar" oss väljare, men att det bara är ett tomt ord på pappret som aldrig omsätts i praktiken.

Det är ju lysande tänkt och bekräftar min egen uppfattning .. vi har en statsminister som enbart sköter sitt ämbete "representativt" och en regering som regerar "representativt" samtidigt som oppositionen agerar som en "representativ" opposition.

 Något som förklarar varför våra politiker alltid "förstår" medborgarnas oro samtidigt som de alltid är förhindrade att förändra något eftersom de är bundna av regler, lagar och bestämmelser som någon annan regering beslutat om före dem.

Det är som det är och det ska förbli som det alltid har varit och måste någon ändra på något så kommer det ansvaret alltid att vila på Någon Annan .. som ändå bara agerar "representativt" och utan makt för att inte skapa onödig oro i den ansvarsfulla beslutsfattandet, typ.

Så vi får finna oss i att ha riksdagsledamöter som inte kan se sambandet mellan debet och kredit i en enkel bokföring och än mindre i en statsbudget .. (klicka på bilderna för att läsa)


.. och som upplever alla försök att upplysa om de verkliga förhållandena som hat:


Vi måste också acceptera att företag kan tvingas flytta sin verksamhet och gör flera hundra anställda arbetslösa eftersom hyresvärden .. kommunen .. inte kan garantera verksamhetens säkerhet på den mark de betalar hyra för, eftersom den ockuperats av EU-migranter som kommunen inte vet vad de ska ta sig till med.

Och vi får absolut inte ifrågasätta en samhällsdebatt där alla rasifierade* som upplever sig som förtryckta eller kränkta kan begära "separatistiska rum" för att "få gemenskap, styrka och kraft från varandra", eftersom "alla" vet att förtryckarna som står för kränkningarna är vita svenskar som är dryga, fördomsfulla, främlingsfientliga, islamofobiska samt ser andra människor som stereotyper utifrån fördomar om deras bakgrund eller ursprung.

Men för all del, det finns glädjeämnen i det lilla som det fortfarande är möjligt att glädja sig åt och därför vill jag passa på att tacka sign. "tompas11" som fick mig att köpa den gamla vinylskivan, En fin tid med Svartvitt .. där jag hittade texter jag förmodligen kommer att använda flera gånger än den här ..

SYNER
Utslitna lögner som tråkar ihjäl en
små vita pulver som fräter ur själen
falska pärlor, utbrända värden
ruttna rester från den gamla världen

det är inte det jag behöver
när jag reser mig upp och går

för jag ser syner - bortom alla mörker
- som lyser upp natten
- som brinner på vattnet
- som jag tänker följa till slutet

Dom säger ingenting håller, inget är rent
allt är förlorat, allt är för sent
pengar som pengar, ta vad som går

bli en varg bland vargar nu när vargtimman slår 

det är inte det jag behöver
när jag reser mig upp och går




*Rasifiering är ett samhällsvetenskapligt begrepp och teoretiskt perspektiv som beskriver hur människor ses som stereotyper utifrån fördomar om deras bakgrund eller ursprung.
Rasifieringsteorin är ett försök att visa hur rasistiska föreställningar skapas där de tidigare inte funnits, och hur sociala skillnader börjar uppfattas som biologiska och nedärvda. Framförallt postkoloniala** forskare studerar hur föreställningar om människoraser och etniciteter kan vara orsaken till strukturell diskriminering och rasism. Begreppet förklarar också hur en grupp ("vi") ofta börjar se på människor utanför gruppen ("dem") som medlemmar i en annan "ras".
Det teoretiska perspektivet gör skillnad på "ras" och rasism: Rasism är en materiell process medan "ras" är en social konstruktion. Varför rasifieringsforskare studerar de grundläggande principerna bakom rasistisk ideologi, rasismernas konsekvenser materiellt och politiskt.

**Med postkolonialism eller postkolonial teori åsyftas vanligen studier av den europeiska industrialismens och kolonialismens kvarvarande effekter för olika delar av världen.
Vissa kritiker likställer separatism och segregering efter religion, ras eller kön, medan separatister anser att separation genom val inte är det samma som påtvingad segregering och tjänar nyttiga ändamål.


7 kommentarer:

  1. Åsa Romson har utsetts till vice statsminister för att hon skall kunna få högre lön.
    160 000 kr/mån är mer än de andra statsråden har.
    Civilingenjör Bo Adolfsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. 160 000 kr/mån är kanske mycket pengar men ändå ett lågt pris för en partiledares och ett partis heder, eller är det jag som sätter ett för högt pris?

      Radera
  2. Åh det var så lite så Any. :-) //tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mer än jag förväntade mig .. :-)

      Radera
  3. Att vi har en låtsasregering förvånar mig inte det minsta.
    Det som skrämmer mig mycket mer är texterna på slutet om rasifiering och postkolonialism...
    Den/de som skrivit det.. vad hade de intagit, rökt alternativt injicerat innan de skrev det???!

    SvaraRadera
  4. Jag har gett upp. Jag sticker från detta dårlandet så snart jag kan. :-(

    V

    SvaraRadera
  5. Att Åsa Romson skulle bli statsminister om det hände Stefan Löfven något har jag aldrig trott på. Alla som vuxit upp under den socialdemokratiska dominansen inser att partiet aldrig, säger aldrig, skulle släppa ifrån sig statsmininisterposten till ett skuggparti med ca 6-7% av folkets röster. Utgick ifrån att titeln var honorär och på så sätt gav bättre bordslaceringar vid och fler inbjudningar till officiella sammankomster.
    Rasisttramset och hela den ointellektuella kvasidebatten lämnar jag därhän. Orkar helt enkelt inte med dumheterna! /Gunilla

    SvaraRadera