fredag 7 augusti 2015

En enkel fråga ...


Expressens ledarskribent tar i dag upp en av "dagens viktigaste samhällsfrågor"(?) .. den om den dementes trafikduglighet, och berättar att "En dement bilist kan vara minst lika farlig som en alkoholpåverkad".

Det är sant. Min egen mamma blev dement och min pappa sålde hennes bil .. mot hennes vilja .. långt innan jag och min bror ens anade att något var fel. Vi blev våldsamt och orättvist upprörda.

Långt senare .. när jag försökte hjälpa min mamma att få hemtjänst, mat och hjälp med medicinering av distriktssköterska .. förstod jag hur svårt det är att få andra att inse hjälplösheten hos någon som helt saknar sjukdomsinsikt.

Från att ha varit helt förvirrad och desorienterad förvandlades hon till en samlad, intelligent och utsatt kvinna som blev manipulerad av sina egna barn som totalt svikit henne på ålderns höst.

Det blev alltså ingen hjälp från samhället förrän långt senare och körkortet hade hon livet ut.

Expressens ledarskribent .. som förmodligen aldrig mött problemet .. har några förslag om hur vi ska förhindra att vägarna fylls av dementa eller på annat sätt medicinskt olämpliga bilförare.

Ett enkelt sätt att se till att fler körkort dras in vore att ta bort läkarnas möjlighet enligt körkortslagen att förlita sig på att patienten låter bli att köra. Läkarna skulle säkerligen motsätta sig en sådan förändring.
Oket skulle kunna mildras om skyldigheten gällde att remittera patienten till vidare trafikmedicinsk utredning, i stället för att anmäla direkt till Transportstyrelsen. På så sätt skulle läkarens roll i sammanhanget bli mer renodlat medicinsk. Läkarna är ju vana vid att skriva remisser.

Bortsett från möjligheten/risken att den demente presterar oklanderliga resultat i den trafikmedicinska utredningen .. vilket jag garanterar är fullständigt möjligt även om vederbörande straxt innan inte haft en aning om att h*n ens ägde en bil .. så kvarstår frågan om själva bilen.

Det är ju inte möjligt att konfiskera en privatpersons egendom. Till och med den som ertappas med olovlig körning får tillbaka bilnyckeln av polisen och en dement person äger både bil och bilnyckel även om körkortet dras in.

Så jag har en enkel fråga i all ödmjukhet .. 

.. hur har man tänkt sig att en dement människa som inte kan orientera sig i tid och rum ska kunna komma ihåg att körkortet är indraget när bilen står kvar och bilnyckeln ligger på sin vanliga plats?


7 kommentarer:

  1. Men snälla Any varför en så enkel fråga om ett så stort ämne - jag föreslår terapi gärna KBT som botar allt nu för tiden- Terapi för den demente till full insikt uppnås om varför de inte bör köra bil - ungefär som terapin för våra IS-hemvändare. Kolla med Sahlin - hon vet säkert..

    SvaraRadera
  2. Sedan kan man ju undra om det hjälper att ta körkortet av en dement. De kanske glömmer bort att de blivit av med körkortet och sätter sig i bilen och kör i varjefall.

    SvaraRadera
  3. Dagens kravlöshet på alla områden är rena demensen.

    SvaraRadera
  4. Man behöver inget körkort för att köra bil.

    SvaraRadera
  5. Jag har löst problemet.
    Vi har ju redan alkolås på bilarna. varför inte komplettera med en intelligenstest och en synkoll innan bilen går att starta ? Då slipper ju läkarna ta sitt ansvar.

    Förresten kommer problemet snart att vara löst av sig själv, med alla krångliga moderna bilar. Jag själv har ofta problem att få igång tjänstebilarna på mitt jobb p.g.a alla säkerhetsfunktioner.Sen blinkar och tjuter dom som ett tivoli om jag står för nära nån annan bil eller gör nåt annat fel.och inte fan begriper jag ens hälften av all elekronik i bilen,och jag är bara 50.

    SvaraRadera
  6. Tack än en gång för alla igenkännanden, indignationen är lika stor som vanligt men med humor kommer man IAF halvägs in i vansinnet med ett leende. Kram

    SvaraRadera
  7. I ett land som tillåter bilförare att tala i mobiltelefon medan de kör måste man vara selektiv beträffande vilka som får köra bil.

    SvaraRadera