onsdag 5 augusti 2015

"Sweden should do better than this" ..

 .. var ett av de "rasistiska" budskapen som utlöste en fullständigt vanvettigt attack på Sveriges yttrandefrihet.

Resten lyder som följer ..

Sorry about the mess here in Sweden.
We have a serious problem with forced begging!
Our government won't do what's needed.
But we will! And we're growing at record speed. =)
We are the opposition and we promise real change!
We are the Sweden Democrats!



På diverse filmer kan vi se exempel på de mest märkliga, mänskliga beteenden. Människor med hatiskt förvridna anletsdrag gör hjärtan med händerna medan helt vanliga, skräckslagna trafikanter  försöker ta sig förbi, SSU:are viftar med sina fanor(?!), en romsk journalist blir nerslagen, hans rumänske medhjälpare blir spottad på, en vrålande, hysteriskt uppeldad demonstrant-mamma föser och drar sitt minderåriga barn i ett okontrollerat kaos av poliser och demonstranter och överallt hänger, klänger, vrålar, filmar, sliter och river människor bort annonser som ger uttryck för åsikter som tydligen inte får finnas i ett land som hyllar demokrati, yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Östermalms tunnelbanestation förvandlades till ett dårhus, skildrat i en amerikansk komedi från 60-talet! Vi som ser det hela på avstånd vet inte om vi ska skratta eller skämmas.

Jag känner mig gammal när jag tänker på att jag faktiskt har upplevt direktsända politiska debatter där alla behandlade varandra med respekt samtidigt som de gjorde sitt bästa för att bemöta varandras åsikter med hållbara, faktabaserade argument.

I SVT!!!

Jisses!!

I går var förmodligen halva personalstyrkan delaktig i demonstrerandet mot det parti som väljarna valde .. TROTS deras upprepade varningar och kampanjer!! .. i ett demokratiskt val som blev odemokratiskt i samma stund som väljarna valde fel.

I dag är en debatt likvärdig med ett upplopp på ett dårhus. Totalt meningslösa tillställningar som bara finns till för att deltagarna ska kunna hata varandra offentligt.

Var fanns då våra politiker i går? I dag?

Förmodligen på semester långt, långt från den verklighet som vi andra tvingas leva i.

Var fanns polisen?

På plats, men bundna till händer och fötter av hundratals mobilkameror som var och en kunde användas som "bevis" om någon råkade bli kränkt eller lite för omilt hanterad.

Men vad gjorde media .. våra grävande journalister?

En del var visst delaktiga i den hög som såg ut som ett apberg på Skansen
, en del grävde ner händelsen bland andra opublicerbara nyheter, andra twittrade plikttroget om yttrandefrihet och i dag rapporterar alla om "nyheten" att demonstranter kan göra sig illa när de vandaliserar annonser, om SL placerar dem i taket.

Gårdagens demonstranter är alltså oansvariga barn utan förmåga att överblicka konsekvenserna av sitt eget handlande? Stackars ensamagerande, curlade vandalbarn som svårligen kan besinna sig om någon ifrågasätter den åsikt som fungerar som smörjmedel i uppdraget som demonstrant och försvarare av de åsikter som den närmaste bekantskapskretsen hyllar.

Och så tillåter SL annonser på hela väggen bakom spåret!

Annonser som kan framkalla känslor av kränkthet eller kan antas föra fram tankar som kan innehålla en åsikt som ger en direktimpuls som får en stridbar huligan att kasta sig framför ett tunnelbanetåg för att "stå upp mot" den som h*n för stunden programmerats att stå upp för?

Och vad händer med bussreklamen i händelse av upplopp på grund av annonser med ett budskap som kan tydas som politiskt? Tar SL ansvar för de ensamagerande vandalbarnen om de skadar sig medan de river sönder annonser under pågående färd?

Och vem ansvarar för de stackars barnens psykiska hälsa när de hjärntvättats till att tro att de är soldater i ett fullskaligt världskrig mellan de Onda och de Goda Krigarna?



I går insåg jag att jag i åtminstone ett fall har något gemensamt med Sverigedemokraterna ..



.. Sverige BORDE kunna göra mer än så här!  Bete sig bättre än så här! 




SvD, DN, DN, SVT, Expr.,

7 kommentarer:

  1. Alltför ofta undrar jag numera om det är verklighet eller bara ett bisarrt skämt när jag läser nyheterna (tv har jag inte), om det är några som driver med oss. Om det inte är ett program från någon Hasse och Tagerevy som gjorts om till nutid. För det som uttrycks och sker i vårt land idag överskrider hela tiden vad man trodde var möjligt att överskrida.
    Ibland känner jag mig som de små figurerna i Ronja Rövardotter som hela tiden frågade Vaffö gör de på detta viset?
    Och det kan man undra. Är de galna eller finns det en avsikt, en inriktning, ens en tanke? Eller drivs de bara av inre kaos och därför anser sig ha rätt att löpa amok utan tanke på konsekvenser eller omgivning.
    Läser inte tvitter för jag har insett att den galenskap som finns där kan smitta och jag tror det är viktigt att skydda sig. Kan man inte skydda sig fysiskt så, är det desto viktigare att gör det mentalt och känslomässigt. Det handlar om värdighet.
    Har ingen tv men jag har glädje av din blogg.

    SvaraRadera
  2. I ett demokratiskt land hade ditt blogginlägg kunnat vara en ledare på en kvällstidning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-)
      Men jag tror nog att det krävs lite mer än så och dessutom är jag tacksam så länge som jag håller mig under vänsterns radar. Jag är både glad och lycklig över de kommentarer jag får från alla som tänker som jag..

      Radera
  3. Finns det nu ngn vettig analytiker som inte, fattar varför SD växer konstant?
    Liberal-konservativ har ingen annan stans att gå.

    Peter Dahl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Borgerliga väljare som inte vill ge bort sina röster till vänstern har tyvärr bara ett alternativ förutom röstskolk.

      Radera
  4. Sorgligt att pöbeln ska vinna. Vi får väl göra vårt bästa att propagera för våra åsikter i våra små kanaler, oavsett om vi är Sverigedemokrater eller bara demokrater.

    SvaraRadera
  5. Tack Anybody för ännu ett riktigt bra blogginlägg!
    Dags att ändra fokus - Sverige MÅSTE göra mer än så här!
    /Karin

    SvaraRadera