Det
finns tre grupper i samhället som inte är särskilt populära hos våra
storstadspolitiker. Den politiska berättelsen, de generösa vallöftena och den
jobbiga budgeten skulle helt klart tjäna på om dessa grupper inte fanns.
Först
har vi naturligtvis "köttberget". Alla de som fyllt 67 år och ändå
inte arbetar vidare för att lätta på landets bördor. Människor som inte har
vett om att dö vid 70, som kräver vård och omsorg samt anser att de har rätt att
lalla omkring i total sysslolöshet, bara för att de betalade premier till ett
pensionssystem som utlovades av Någon Annan .. i en Annan Tid.
De
är förskräckligt olönsamma och belastande för dem som vill göra en trevlig,
långsiktig och generös budget som tilltalar majoriteten av väljarna. För vem
riktar sig till de erfarna sistagångsväljarna när de naiva förstagångsväljarna
är så mycket lättare att föra bakom ljuset?
Efter
de olönsamma äldre kommer landsortsborna.
Korkade hillbillys som
förmodligen är sverigedemokrater allesammans. Åtminstone om man betraktar dem
från en säker och välmående position innanför Stockholms tullar. Men landsortsborna
.. som borde vara tacksamma över de smulor som storstadsborna låter falla över
dem när de njuter av sommaren, eller fjällsemestern, under några få
semesterveckor .. envisas med att kräva att få leva på samma villkor som
storstadsmänniskan?
Brandkår .. innan huset brunnit ner. Ambulans .. medan
du fortfarande behöver den. Akutsjukvård .. om ambulansen kommer fram i tid.
Läkare .. om du lyckas ta dig till akutmottagningen själv. Förlossningsmottagning .. som går att nå innan
barnet är fött och polisnärvaro medan du fortfarande har livet i behåll. Kort
sagt hela välfärdspaketet!
Och
det blir ju alldeles för dyrt, det förstår ju var och en.
Den
tredje gruppen är den som allra mest förstör Sveriges anseende utomlands, när
det gäller miljön.
Bilisterna!!
Särskilt
de som kör bil dagligen och långa sträckor .. dvs de som arbetar och bor på
landsbygden och saknar de kommunikationer som är livsnödvändiga för att
storstadsborna ska kunna utropa sig själva till världens miljövänliga folk. Det
finns också statistik som berättar att befolkningen är äldre på landsbygden än
i stan.
Tänk
om landsbygdens folk kunde fatta att de borde cykla mer? För vad är väl tio
mils resa till jobbet om inte ett helt gratis träningspass? En förmån som den
stackars storstadsbon får betala dyrt för på en exklusivt gym?
Men
nu har Trafikverket hittat den ultimata lösningen .. BYGDEVÄGAR!!
Jag
bor själv efter en väg som är som skräddarsydd för att bli ombyggd till "bygdeväg" och det är inte svårt att
se tanken bakom idén.
En "bygdeväg" har rejäla vägrenar,
avsedda att cykla eller gå på .. och bara ETT körfält däremellan.
En "bygdeväg" är ofta illa underhållen,
krokig och backig och den går inte alltför sällan mellan bostadshus och stall/ladugårdar.
En del rider till och med på vägen och vintertid kan hela skaror av hjortar
använda den (ibland) snöfria ytan för
att spara på krafterna.
De
som inte bor vid en liten väg tror inte heller att fartbegränsningarna gäller,
även om det faktiskt har hänt att polisen satt ut en fartkamera med tillhörande
varningsskyltar. Fast det sker bara vart 5:e år eller så .. så vi har haft
några döds/viltolyckor som inte har varit så roliga att behövt förhålla sig
till.
Eftersom
det är de äldre som envisas med att bo kvar på landsbygden tillsammans med dem
som försörjer sig på att hålla storstadsborna med de dagligvaror de behöver och
den service de kräver när de passerar .. kommer förmodligen båda grupperna att
minska avsevärt om alla mindre vägar byggs om till "bygdevägar" där de bofasta och passerande bilisterna tar död på varandra .. och
en och annan cyklist.
En
spännande lösning .. tänk bara
utryckningsfordon som ambulans och brandkår på en enfilig väg med dubbelfilig
trafik .. som redan införts på en väg i Helsingborgs kommun och fler är redan planerade.
Det
hela skulle faktiskt kunna privatfinansieras med hjälp av något intresserat
spelbolag som direktsänder från särskilt intressanta vägavsnitt och sköter
vadhållningen om när, hur och var det är troligast att den första trafikanten
avslutar sin sista resa.
En
slags självfinansierat modernt gladiatorspel?
Hej anybody! Ja våra GD:s och folkvlada är otroligt idérika! Syftet måste väl vara att tving oss medborgare att arbeta långt efter pensionen och flytta från våra rötter, där det fö är lägre grad av kriminalitet och gängbrottslighet! Vägarna du talar om kommer säkert också att finansieras som enskilda vägar, av vägsamfällighet. Jag undrar hur acceptansen för att betala världens högsta skatter kommer att se ut i framtiden?
SvaraRaderaMen herregud, är trafikverket numera befolkat av miljöpartister som tror att landsbygden bara är till för deras rekreation under några sommarveckor?!?
SvaraRaderaHerrejösses, bygdeväg!? De byggde en sådan här nere i Skåne på försök, söder om hästsportcentret Flyinge. Efter ett tag togs cykelväg-markeringarna bort, jag antar att försöket inte blev så lyckat. Men för glesbygdsbor duger det visst.
SvaraRaderaVarnad är väpnad ;-)
SvaraRaderaJag har redan börjat spara till ett alternativt transportmedel så jag kan inhandla livets nödtorft utan att riskera själva livet.
http://www.va.se/nyheter/2016/06/08/varldens-forsta-passagerardronare/
Hej.
SvaraRaderaBandvagn, körd på rysk ful-diesel eller liknande. Häkta på plog eller skrapa på fronten så är vägen där du kör, istället. Röda arm'en, USA:s väpnade styrkor m fl säljer ibland avväpnade fordon via nätet - kan vara värt att kolla, och kan en by gå samman om bränslet så kan man lösa det.
Civiliserad olydnad är ju ett signum för ens godhet, har jag lärt mig.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, lärare
Tack Anybody..Du kämpar för mig.
SvaraRaderaI och för sig kämpar jag för OSS. :-)
RaderaLade du förresten märke till att enligt Trafikverkets lilla film så tror de att fotgängare, cyklister och bilar rör sig i exakt samma hastighet på en bygdeväg? Om det skulle införas här skulle det ta en evighet att ta sig in till tätorten .. en del kanske tvingas boka övernattning när de ska storhandla?
Jag vet inte om det verkligen är en del av planen, men man höjer ju inte gärna hastighetsbegränsningarna. Sakta men säkert minskar ju därmed skillnaden i (tillåten) hastighet mellan de olika trafikslagen.
RaderaVi har annars alla dessa 2+1-vägar, där hastigheten på de smala partierna begränsas av det långsammaste fordonet på vägen. Om man nu ser som sin uppgift att "öka trafiksäkerheten" genom att sänka hastigheterna, så är den logiska fortsättningen att börja med "1+1-vägar", alltså omöjliggöra omkörningar. Frågan är om det inte är just det man försöker göra här, fast ännu billigare eftersom det endast kräver att vägmarkeringarna målas om.
Jag funderar på de där som bor efter en bygdeväg om de skulle vara tillräckligt pigga för att vilja ut men är hjulbenta(har rullstol eller permobil) var skall de köra? Är det efter dem man skall anpassa farten så den blir tillräckligt låg, ska man kanske låta dessa åka efter mittmarkeringen som oftast inte finns eller kanske man skall kasta in dem i gladiatorspelet fullt ut? Det kan bli ett raffinerat sätt att få bort dessa belastningar i såväl sjukvård och samhällskroppen. Kortare vårdköer inga sjukbidrag och en manöver som får bort alla dessa störande element som är så tärande.
SvaraRaderaJag tror bara detta är ytterligare ett led i planen att avfolka landsbygden.Till slut blir det omöjligt att bo kvar och då flyttar folk och stat och kommun spar pengar.
Radera