söndag 7 augusti 2016

Ett nutida gladiatorspel??


Det finns tre grupper i samhället som inte är särskilt populära hos våra storstadspolitiker. Den politiska berättelsen, de generösa vallöftena och den jobbiga budgeten skulle helt klart tjäna på om dessa grupper inte fanns.

Först har vi naturligtvis "köttberget". Alla de som fyllt 67 år och ändå inte arbetar vidare för att lätta på landets bördor. Människor som inte har vett om att dö vid 70, som kräver vård och omsorg samt anser att de har rätt att lalla omkring i total sysslolöshet, bara för att de betalade premier till ett pensionssystem som utlovades av Någon Annan .. i en Annan Tid.

De är förskräckligt olönsamma och belastande för dem som vill göra en trevlig, långsiktig och generös budget som tilltalar majoriteten av väljarna. För vem riktar sig till de erfarna sistagångsväljarna när de naiva förstagångsväljarna är så mycket lättare att föra bakom ljuset?

Efter de olönsamma äldre kommer landsortsborna.

Korkade hillbillys som förmodligen är sverigedemokrater allesammans. Åtminstone om man betraktar dem från en säker och välmående position innanför Stockholms tullar. Men landsortsborna .. som borde vara tacksamma över de smulor som storstadsborna låter falla över dem när de njuter av sommaren, eller fjällsemestern, under några få semesterveckor .. envisas med att kräva att få leva på samma villkor som storstadsmänniskan?

Brandkår  .. innan huset brunnit ner. Ambulans .. medan du fortfarande behöver den. Akutsjukvård .. om ambulansen kommer fram i tid. Läkare .. om du lyckas ta dig till akutmottagningen själv.  Förlossningsmottagning .. som går att nå innan barnet är fött och polisnärvaro medan du fortfarande har livet i behåll. Kort sagt hela välfärdspaketet!

Och det blir ju alldeles för dyrt, det förstår ju var och en.

Den tredje gruppen är den som allra mest förstör Sveriges anseende utomlands, när det gäller miljön.

Bilisterna!!

Särskilt de som kör bil dagligen och långa sträckor .. dvs de som arbetar och bor på landsbygden och saknar de kommunikationer som är livsnödvändiga för att storstadsborna ska kunna utropa sig själva till världens miljövänliga folk. Det finns också statistik som berättar att befolkningen är äldre på landsbygden än i stan.

Tänk om landsbygdens folk kunde fatta att de borde cykla mer? För vad är väl tio mils resa till jobbet om inte ett helt gratis träningspass? En förmån som den stackars storstadsbon får betala dyrt för på en exklusivt gym?

Men nu har Trafikverket hittat den ultimata lösningen .. BYGDEVÄGAR!!

Jag bor själv efter en väg som är som skräddarsydd för att bli ombyggd till "bygdeväg" och det är inte svårt att se tanken bakom idén.

En "bygdeväg" har rejäla vägrenar, avsedda att cykla eller gå på .. och bara ETT körfält däremellan.

En "bygdeväg" är ofta illa underhållen, krokig och backig och den går inte alltför sällan mellan bostadshus och stall/ladugårdar. En del rider till och med på vägen och vintertid kan hela skaror av hjortar använda den (ibland) snöfria ytan för att spara på krafterna.

De som inte bor vid en liten väg tror inte heller att fartbegränsningarna gäller, även om det faktiskt har hänt att polisen satt ut en fartkamera med tillhörande varningsskyltar. Fast det sker bara vart 5:e år eller så .. så vi har haft några döds/viltolyckor som inte har varit så roliga att behövt förhålla sig till.

Eftersom det är de äldre som envisas med att bo kvar på landsbygden tillsammans med dem som försörjer sig på att hålla storstadsborna med de dagligvaror de behöver och den service de kräver när de passerar .. kommer förmodligen båda grupperna att minska avsevärt om alla mindre vägar byggs om till "bygdevägar" där de bofasta och passerande bilisterna tar död på varandra .. och en och annan cyklist.

En spännande lösning .. tänk bara utryckningsfordon som ambulans och brandkår på en enfilig väg med dubbelfilig trafik .. som redan införts på en väg i Helsingborgs kommun och fler är redan planerade.

Det hela skulle faktiskt kunna privatfinansieras med hjälp av något intresserat spelbolag som direktsänder från särskilt intressanta vägavsnitt och sköter vadhållningen om när, hur och var det är troligast att den första trafikanten avslutar sin sista resa.


En slags självfinansierat modernt gladiatorspel?




10 kommentarer:

  1. Hej anybody! Ja våra GD:s och folkvlada är otroligt idérika! Syftet måste väl vara att tving oss medborgare att arbeta långt efter pensionen och flytta från våra rötter, där det fö är lägre grad av kriminalitet och gängbrottslighet! Vägarna du talar om kommer säkert också att finansieras som enskilda vägar, av vägsamfällighet. Jag undrar hur acceptansen för att betala världens högsta skatter kommer att se ut i framtiden?

    SvaraRadera
  2. Men herregud, är trafikverket numera befolkat av miljöpartister som tror att landsbygden bara är till för deras rekreation under några sommarveckor?!?

    SvaraRadera
  3. Herrejösses, bygdeväg!? De byggde en sådan här nere i Skåne på försök, söder om hästsportcentret Flyinge. Efter ett tag togs cykelväg-markeringarna bort, jag antar att försöket inte blev så lyckat. Men för glesbygdsbor duger det visst.

    SvaraRadera
  4. Varnad är väpnad ;-)

    Jag har redan börjat spara till ett alternativt transportmedel så jag kan inhandla livets nödtorft utan att riskera själva livet.

    http://www.va.se/nyheter/2016/06/08/varldens-forsta-passagerardronare/

    SvaraRadera
  5. Hej.

    Bandvagn, körd på rysk ful-diesel eller liknande. Häkta på plog eller skrapa på fronten så är vägen där du kör, istället. Röda arm'en, USA:s väpnade styrkor m fl säljer ibland avväpnade fordon via nätet - kan vara värt att kolla, och kan en by gå samman om bränslet så kan man lösa det.

    Civiliserad olydnad är ju ett signum för ens godhet, har jag lärt mig.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
  6. Tack Anybody..Du kämpar för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I och för sig kämpar jag för OSS. :-)

      Lade du förresten märke till att enligt Trafikverkets lilla film så tror de att fotgängare, cyklister och bilar rör sig i exakt samma hastighet på en bygdeväg? Om det skulle införas här skulle det ta en evighet att ta sig in till tätorten .. en del kanske tvingas boka övernattning när de ska storhandla?

      Radera
    2. Jag vet inte om det verkligen är en del av planen, men man höjer ju inte gärna hastighetsbegränsningarna. Sakta men säkert minskar ju därmed skillnaden i (tillåten) hastighet mellan de olika trafikslagen.

      Vi har annars alla dessa 2+1-vägar, där hastigheten på de smala partierna begränsas av det långsammaste fordonet på vägen. Om man nu ser som sin uppgift att "öka trafiksäkerheten" genom att sänka hastigheterna, så är den logiska fortsättningen att börja med "1+1-vägar", alltså omöjliggöra omkörningar. Frågan är om det inte är just det man försöker göra här, fast ännu billigare eftersom det endast kräver att vägmarkeringarna målas om.

      Radera
  7. Jag funderar på de där som bor efter en bygdeväg om de skulle vara tillräckligt pigga för att vilja ut men är hjulbenta(har rullstol eller permobil) var skall de köra? Är det efter dem man skall anpassa farten så den blir tillräckligt låg, ska man kanske låta dessa åka efter mittmarkeringen som oftast inte finns eller kanske man skall kasta in dem i gladiatorspelet fullt ut? Det kan bli ett raffinerat sätt att få bort dessa belastningar i såväl sjukvård och samhällskroppen. Kortare vårdköer inga sjukbidrag och en manöver som får bort alla dessa störande element som är så tärande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror bara detta är ytterligare ett led i planen att avfolka landsbygden.Till slut blir det omöjligt att bo kvar och då flyttar folk och stat och kommun spar pengar.

      Radera