lördag 11 februari 2017

Jag ska inte recensera "Massutmaning", ..



.. det finns det andra som gör mycket så bättre. Dessutom så har jag bara läst ungefär en fjärdedel av boken, vilket i och för sig är en fjärdedel mer än vad Camilla Läckberg hade gjort när hon totalsågade innehållet.

(Som parentes funderar jag över hur hon tänkte, när hon tyckte att en googling på Tino Sanandaji gav tillräckligt med information för att recensera en bok hon inte läst? Om jag gjort detsamma med Camilla Läckberg hade jag förmodligen hamnat hos GW Persson som jämförde hennes alster med tidningen Min Ponny eller i diskussionen som följde på avslöjandet att Fredrik Reinfeldt tyckte att hon stod för lättläst solstolsläsning. Hade hon tyckt att det var helt ok om jag dissade hennes författarskap på så lösa grunder?)

Men tillbaka till "Massutmaning".

Jag tillhör dem som helst läser skönlitteratur och har svårt att koncentrera mig på allt för stora mängder fakta. Bara instruktionsböcker till hushållsmaskiner, teoriböcker för körkort, kurslitteratur eller Lär dig Photo Shop eller något liknande är verkliga utmaningar. Jag läser och läser och efter ett tag upptäcker jag att jag samtidigt sitter och tänker på något helt annat och mycket intressantare.

Därför är Tino Sanandajis bok en stor överraskning. Bara SPRÅKET är något att njuta av och rekommendera. Det är pedagogiskt, spännande och intressant,  och jag LÄSER med full koncentration och odelat intresse.

"Massutmaning" är en bra bok, oavsett vad man har för åsikt om invandring. En intressant och tankeväckande bok .. även för den som hellre läser en lättsmält Camilla Läckberg-historia än en statistik-rik, svårsmält faktasamling.


Jag kanske till och med kan läsa den i sängen utan att somna!


4 kommentarer:

  1. Läckberg ganska ointelligenta tyckande om Tinos bok fick dock mig att genast beställa den på nätet. Hennes negativa omdöme blev för mig en rekommendation. Så som det faktiskt blivit i vårt land nu när det inte är tillåtet med öppet och eget tyckande.
    Så man kan säga att det numera kan vara en tillgång att bli negativt bemött av vissa personer.

    SvaraRadera
  2. Jag sträckläste första kvällen somnade inte förrän 4 på morgonen. Trots att jag läser mycket saktare när det är faktaböcker än när det är skönlitteratur hade jag bara 3 kapitel kvar. De ransonerade jag hårt så att boken skulle räcka lite längre men nu är den utläst.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag håller med om att just språken och en viss torr humor är uppfriskande.

    SvaraRadera
  4. Frågade mitt bibliotek för skoj skull, tänkte att de kommer aldrig ta in den.

    Boken beställd, du står först i kön fick jag som svar.

    Glatt överraskad.

    SvaraRadera