söndag 4 augusti 2019

Med status som en kattunge?


Då och då flammar känslorna heta på twitter och det är inte alltid en helt vanlig tant i spenaten hänger med i svängarna. Nu i veckan twittrade journalisten Josephine Freje @FrejeFrilans ..

Så sinnesjukt glad att vara hemma i underbara Göteborg! Det första som händer är att en ung afghan har halva armen i en tants handväska. Jag daska han på armen o han kuta. Sen åkte jag till min älskade man, hemma är sjukt men ändå bäst.

Min första tanke gick naturligtvis till ”tanten” som höll på att bli av med sin plånbok, sedan till mig själv som numera bara bär smycken när jag har täckande vinterkläder, har pengar och kort på mig och handväskan som lockbete för att slippa bli mer närgånget rånad om oturen skulle vara framme.

Men reaktionerna blev helt andra. Rån, övergrepp och våld riktat mot äldre verkar vara fullständigt ointressant om jag tolkar upprördheten över gärningsmannens eventuella framtida lidande rätt. Kritiken mot att Josephine Freje nämnde att gärningsmannen var ”en ung afghan” övertrumfade med råge det faktum att han var i full färd med att råna en äldre kvinna …

Älskar att Rasbiologiska öppnat filial i Götet!

Var det viktigt för dig att förmedla vilket land han var född i? Du använder extra tecken till detta, varför?

Så tragiskt. Först ASAP-rättegången (där målsäganden var en brottsbelastad 19-årig afghan som efter 4,5 år i Sverige ännu inte lärt sig språket) och nu detta. Den här typen av uppgifter skadar kampen för att de afghanska flyktingbarnen skall få stanna i Sverige. Det är hög tid för journalister och media att sitta still i båten och mana till eftertanke.

Sitta still i båten och mana till eftertanke? I egenskap av villebråd på offentlig plats har jag svårt att finna tanken bakom denna uppmaning till eftertanke?

Det är ju genom att berätta att han är från just Afghanistan som ryktet skadas för andra flyktingbarn/ungdomar. Det beror ju på hur mycket man berättar. I Sverige brukar man bara ange kön och möjligtvis ålder om det inte är någon extraordinär händelse.

Hur länge skall de behöva fly? Först till Iran och sedan över dödens Medelhav till Sverige. Hög tid att migrationsverket tar sitt ansvar. Allt annat än en allmän amnesti är otänkbart.

På vilket sätt skulle brottsutövarens etnicitet spela någon roll? Vi får inte ställa grupper mot varandra.

Att inte ställa grupper mot varandra är en bluff. Politik som exempel handlar att prioritera mellan olika grupper. Ställa grupp mot grupp. Rika mot fattiga. Män mot kvinnor. Gamla mot unga. Vänstern mot högern. Det är exakt det som görs hela tiden.

Kan vara bra att veta vad gymnasieamnestin ledde till exvis. Låta folk tänka själva är farligt.

De tänker redan själva. Att journalister och media bekräftar deras världsbild är livsfarligt.

Att bekräfta verkligheten är livsfarligt? Hur resonerar du nu..

Jag blir lite fundersam. Vi har många olika nationaliteter bland alla dem som sökt sig till Sverige de senaste åren. De flesta kommer från länder i Mellanöstern eller Nordafrika .. men inga anses så sköra och skyddsvärda som de unga ensamkommande männen/barnen från Afghanistan. Hur kan det komma sig att just de fått en status som nästan går att likställa med övergivna kattungar?

Jag googlar för att se om det är någon annan som sett denna påtagliga likhet men hamnar bara på kattälskarsidor där jag bland annat kan läsa en text som jag tar mig friheten att göra om till något helt annat ..

Ibland undrar jag om inte X största problem är att de är så vansinnigt söta när de är unga. Det är inte många som kan motstå en ung X, då kan till och med den sanne R vekna en smula. Hen som inte borde få se en X på vykort ens en gång kan i en impulshandling skaffa sig en egen. Men vad händer sedan när alla unga X växer upp? Hur många slutar att älska sin X när hen inte är ung och söt längre?

Ja, det ligger mycket i det du skriver. X är alldeles för attraktiva.

Jo absolut, jag håller med! X är på tok för söta för att det ska vara nyttigt för dem!

japp.. dom är för söta... skulle vilja ha dom allihopa ..

Jo visst är de söta men jag vill hellre ha en vuxen. X kan vara väldigt jobbiga och de är överallt och lite till. Jo, de är för söta för sitt eget bästa...

Men det finns faktiskt dom som inte tycker X är söta och goa och behandlar sina X så här: (bild)

Stackars liten, så ledsen man blir.

Själv tycker jag att är så otroligt söta när dom är unga, men vackra blir dom när dom är vuxna.

Tycker att en ung X är så fin och god så den är farlig för sig själv....

Är vi verkligen så ytliga och grunda att ett tilltalande utseende ger frikort före andra mindre tilltalande asylsökande som på samma grunder söker samma ”allmänna amnesti” som gruppen ensamkommande män från Afghanistan?

5 kommentarer:

  1. Vad skall denna omkramade grupp få för uppfattning om vad som gäller i Sverige? Hur skall de sedan kunna anpassa sig till de enkla jobb som står till buds för dem? Hur blir deras framtid, när de socio-ekonomiska faktorerna slår till?

    SvaraRadera
  2. Hej

    När jag hade en kattunge och den blev för besvärlig så lyfte jag upp den i nackskinnet.

    Ungen blev sedermera en förtroendefull katt och tjugo år gammal...

    SvaraRadera
  3. I en saga var verkligheten kontroversiell. Så den förbjöds. Fick bara nämnas med sirliga omskrivningar. Dock ansågs även detta vara fruktansvärt..

    SvaraRadera
  4. Och dom stackars förtryckta kvinnorna ifrån Saudi Arabien för inte ens komma hit alls.

    SvaraRadera
  5. Tillat meg å introdusere LE-MERIDIAN FINANSIERINGS TJENESTER. låneselskapet som gir meg et lån på 5 000 000,00 dollar. Når andre låninvestorer har neglisjert tilbudet mitt, men Le_Meridian Funding Service gir meg suksesslån. De er direkte i lånefinansiering og prosjekt når det gjelder investering. de tilbyr finansieringsløsninger til selskaper og enkeltpersoner som søker tilgang til kapitalmarkedsfond, de kan hjelpe deg med å finansiere prosjektet ditt eller utvide virksomheten din. E-postkontakt :::: lfdsloans@lemeridianfds.com Også lfdsloans@outlook.com eller Skriv på whatsappnummer på 1- (989-394-3740) Good Intend,

    SvaraRadera