söndag 17 november 2019

Skillnaden mellan en grispitt och en socialdemokrat?


I gårdagens ”Så mycket bättre” fick några av de utvalda kändisarna prova på vanligt arbete i en järnaffär. En kund kommer och vill köpa en ”grispitt” av Carola, något som skapar en viss förvirring men aldrig förklaras.

Eftersom min man är allvetare på området fick jag svaret ändå och när vi tog vårt vanliga söndagsfika i klubblokalen för veteranbilsentusiaster visade det sig att uttrycket var allmänt känt.

Jag inser att det alltid finns något nytt att lära sig.

Till exempel att alla som jag under flera år misstänkt vara  födda och frälsta socialdemokrater inte alls var det? Vilket fick mig att skamset att inse att jag tydligen har fler fördomar än jag trodde.

Så, för den som inte vet, en grispitt är en vänstergängad pryl som man kan använda för att dra ut en skruv som gått av, en socialdemokrat är en spik som saknar huvud och folkpartistisk politik är lika meningsfull som en fis i en korgstol.

Jag sorterar in de nya begreppen/orden under rubriken ”värdelöst vetande” och lägger dessutom till dem till dagens guldkorn.





5 kommentarer:

  1. I en skröna ledde segregation till maffiavälde. En frejdig näbbmus begav sig av för att hitta maffian i Kiruna. Han fann ingen, trots att det fanns mängder med småfölk som samlade mynt i burkar för att ha råd med dyr lyx som deodoranter & skor. "Våldsmaffian verkar ha andra orsaker" tänkte näbbmusen.

    SvaraRadera
  2. Skillnaden är väl att en grispitt kan ta (en) skruv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, givetvis behärskar även tyska sjömän engelska!
      Fast ta?
      Ge menar herr kapitän?
      Alles wohl.

      Radera
  3. under min ungdom sommarjobbade jag i ett svinhus både slaktsvin och avelsdjur. Har man sett en äkta grispitt vet man varför verktyget kallas så

    SvaraRadera
  4. I en amsaga var en våldshumla kontroversiell. "-Den kom flygande hit en dag & jag kunde inte förutse att det var här den skulle landa. Men jag vill inte veta varifrån den kom!" sa en dåsig trädgårdsmästare.

    SvaraRadera