torsdag 14 mars 2024

Djupdykning i ”arkiven” pågår ..

Jag drar ett papper på måfå ur pappershögen som är ca 20 cm hög och hittar en handskriven kommentar till något som jag tydligen läst i dagstidningen ..

Svenska Kyrkan och alla andra trossamfund i landet – släng er i väggen! Det är liksom ingen riktig fart på religionsutövandet här i landet!

Men i Brasilien vet de hur man gör för att komma närmre Skaparen. En präst skickades iväg på en himmelsfärd i ett moln av ettusen (1000!) färgglada, heliumfyllda ballonger.

Ett praktfullt, initiativrikt slut som dessutom visas för hela världen.

De vet inte riktigt vart han tog vägen, men lite spill får man väl räkna med i starten på något nytt? Färdriktningen var ju i alla fall den rätta.

Både nu och då förutsatte jag att den ballongflygande prästen gjorde sin sista resa på detta fantastiska, färgsprakande och miljövänliga sätt, men när jag nu, många år senare, hittar slutet på historien visar det sig att den inte var så upplyftande som jag trodde då.

Det är nog säkrast att alla behåller de traditionella begravningsrutinerna så vi inte riskerar att religionsförkunnarna faller som höstlöv i våra trädgårdar eller på offentliga platser under färden till paradiset.


https://www.svd.se/a/f7a656f8-59ec-32bb-a292-997ae812c76b/ballongprasten-borta

https://www.svd.se/a/b19f131a-cc98-33a5-bb75-669d7a691c06/sokandet-efter-ballongprast-installt

https://www.svd.se/a/7aa5dc6d-f10a-391c-942b-01b41b3c2639/ballongprasten-hittad-dod

2 kommentarer:

  1. Och en kattmatte bloggar igen!
    Vårtecken?
    Fortsätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet tog en oväntad vändning och livslusten försvann, så den här djupdykningen i skåp och lådor är rena terapin. Kanske hittar jag mig själv igen, någonstans i högarna? :-)

      Radera