fredag 15 mars 2024

Jag hade nästan glömt bort Mona Sahlin ..

 .. men i min ohanterliga hög av skräp från förr hittar jag både urklipp och funderingar. Bland annat dessa:



Första Majtal på låg nivå ..

Jag hörde delar av Mona Sahlins första maj-tal på nyheterna i går.

KVINNOR, sa hon. DET är viktiga grejor det! DE kan minsann både ha hästsvans och bh.

.. och så kom den lilla publikfångande roligheten – och då talar jag inte om Anders Borg.

Ha, ha, ha?

Vid mitt köksbord sitter jag och undrar. VARFÖR skrattar alla? Är sossarnas sympatisörer verkligen roade av den här typen av ”skämt”? Är nivån på den politiska debatten SÅ låg?

Kvinnor kan förvisso ha både hästsvans och bh. Samt hög utbildning, kompetens, ansvarsfulla arbeten och låg lön – och då talar jag inte om Mona Sahlin.


I dag skulle detta tal ha mötts av ett ramaskri av kränkthet, eftersom rätten till hästsvans och bh är lika för alla. Tiderna förändras och det som var politiskt korrekt i går kan vara en stupstock för karriären i morgon. Men nivån på de politiska talen ligger fortfarande på samma nivå inom Monas parti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar