onsdag 22 maj 2024

Partiledardebatt, trollkonton och bristen på ansvar hos ”Alla Andra”.

 Normalt sett och till för ett par år sedan brukade jag ha radion på under partiledardebatterna i riksdagen, men när nivån på ”debatten” passerade mitt personliga lågvattenmärke började jag nöja mig med Expressens direktrapportering.

Men om jag har mått illa och skämts vid tidigare tillfällen är det ingenting jämfört med det jag tar del av i dag. Personerna och partiledarna som citeras är faktiskt valda av OSS – väljarna. FOLKET som det brukar heta när det ska talas om våra behov som vi inte själva kan hantera utan de folkvaldas hjälp.

Det är alltså VI som valt de här personerna och deras politiska åsikter!

Är vi inte riktigt kloka?

Vad är det för fel på oss som gör att vi om och om igen väljer bocken till trädgårdsmästare? Kan det bero på att det inte finns något alternativ?

Enligt Expressens rapportörer såg dagens debatt ut så här:

KL 9:11 inledde Ulf Kristersson det hela och förkunnade att Sverige står på Ukrainas sida. Han föreslår att Sveriges största partier ska samarbete för Sveriges bästa i EU eftersom att han menar att de har ett ”särskilt ansvar” i frågan.

Ansvar!!

Att föreslå det i en riksdagsdebatt är som att starta en gräsbrand inom socialdemokratin där man säger blankt nej till att samarbeta med SD:s partigrupp i EU och dessutom varnar för Moderaternas och Kristdemokraternas europeiska partigrupper eftersom de alla då skulle släppa allt ansvar och börja samarbeta med andra som ligger längre till höger än vad Socialdemokraterna gör i slutet på en valrörelse.

Det är alla andra som bör ta ansvar och ge det fulla ansvaret till Socialdemokraterna!

Samarbete för Sveriges bästa är därmed uteslutet. Punkt!

Sedan tar Magdalena Andersson över mikrofonen och hänger sig åt Sveriges absolut viktigaste problem. SVERIGEDEMOKRATERNA. De har avslöjats av Kalla Faktas mullvad för att ha bedrivit en opinionsbildande verksamhet på internet, vilket osökt ”för tankarna till Ryssland i syfte att tysta kritiska röster, att skrämma till tystnad, höja konfliktnivån och förvrida det demokratiska samtalet”.

Vi, FOLKET, är uppenbarligen en skock får som lätt tappar koncepterna och börjar följa vem som helst som skriver negativt, ironiskt, satiriskt och därmed odemokratiska meddelanden på sociala medier. Särskilt då på Youtube i stället för att söka sanningen på DN eller Aftonbladet.

Här bör jag väl i anständighetens namn erkänna att även jag skriver ner vad jag tycker och tänker på en anonym blogg. Tyvärr verkar det inte ha uppmärksammats som den demokratiska fara som det kanske är, trots att jag till och med dragit in Katten i vår interna och rätt odemokratiska debatt. Men jag vägrar att se mig som ett internet-troll. Eller kanske jag ska titulera mig troll-tant i fortsättningen?

För häxbränning är väl fortfarande olagligt? Eller?

Jimmie Åkesson verkar inte ha en Katt, men använder sig i stället av ett gäng rätt omogna ”lustigkurrar” som nu gör Magdalena Andersson en tjänst genom att tillhandahålla filmer som hon kan anse riskera rikets säkerhet och landets demokrati. I brist på lösningar på andra och mer aktuella ”problem”.

Suck!

Nooshi Dadgostar är också djupt orolig för vad som händer på bland unga sverigedemokrater och pekar med hela handen på det okunniga FOLKET och deras oförmåga att skilja på manipulerade val med trollfabriker i Ryssland och det som kommer från Sverigedemokraternas riksdagskansli.

Hon uppmanar därför Ulf Kristersson att ”ta ansvar, stänga ned trollfabriker och skydda demokratin”.

Varför inte stänga ner ALLA sociala medier på en gång. Tänk bara hur mycket negativt det skrivs, hur många ogenomförbara löften som sprids av alla politiska partier, all smörja som det görs reklam för, hur osunda kroppsideal sprids bland unga, vilka onödiga behov som skapas av reklamavlönade influensers och vilken sned och ibland lögnaktig rapportering vi ibland får ta del av med hjälp av public service eller partibunden media.

Stäng ner sk*ten och låt FOLKET tänka själva är kanske är en lösning? Men den faller förstås på att ”det är svårt för en vanlig medborgare” att skilja på Ryssland och Sverige?

Centerpartiets Muharrem Demirok tycker OCKSÅ att den största frågan i Sverige handlar om trollfabriker. Men han nöjer sig inte med att peka på Sverigedemokraterna utan menar att alla Tidöpartierna ”trollar öppet och tydligt, framför oss allihopa” och därmed har ”släppt in hatet på Rosenbad”!

Även Miljöpartiets Amanda Lind tycker att trollkonton hos Sverigedemokraterna är det farligaste för Sverige och svenskarna.

Alla oppositionens fyra partier anser alltså att Svenska Folket inte kan hantera det som förmedlas på YouTube av rätt osmarta killar på SD:s riksdagskansli?

Själv kan jag föreställa mig andra faror. Men alla har ju inte samma sjukvårdsförmåner som politikerna i riksdagen, inte samma skattefinansierade, problemfria ekonomi, inte samma generösa arbetsvillkor och den verklighet de flesta lever i innehåller definitivt andra och större problem och risker än vad oppositionens partiledare lever med.

Här är jag rätt färdig med debatten, men 9:46 bryter Ebba Busch trollkontotrenden med ett förslag att sätta gränser för techjättarna för att minska barn och ungas skärmtid, vilket kanske också kan sätta gränser för SD-trollens framfart?

Kristersson försöker fokusera på sakpolitik och gränsöverskridande brottslighet och terrorism, men förgäves.

Redan 10:06 är ”debatten” tillbaka i upprördheten över hoten från SD:s trollkonton. Magdalena Andersson saknar en tydlig markering från Kristersson och ger honom ”en möjlighet att ta tydligt avstånd och markera mot detta”.

Kriminalitet, terrorism och annat tjafs får tydligen anstå i Sveriges osäkra trollkontoläge?

Kristersson kontrar med att även S har avslöjats ha anonyma konton 2018 och tycker att ”Sverige har ”viktiga och riktiga” problem att ta tag istället för att ”traska runt i det politiska spelet””.

Muharrem Demirok frågar om statsministern kan lita på Jimmie Åkesson.

Pehrson kallar Demirok för ”penntroll”.

Nooshi Dadgostar anklagar regeringen för att sakna ledarskap.

Statsminister talar om hatkampanjen på nätet mot Moderaterna och Reinfeldt där SSU:s medlemmar ”skickade ut nidbilder och antydningar om att Fredrik Reinfeld skulle vara pedofil på sin tid”. Ett sånt hyckleri, säger Kristersson och jag tillägger – glöm inte vad som hände Sven Otto Littorin!

Muharrem Demirock klämmer till med att Sverigedemokraterna bidragit till islamistiska påverkansoperationer genom att sprida desinformation om att socialtjänsten kidnappar utlandsfödda barn .. och precis här förlorar jag allt förtroende jag eventuellt kunde ha haft för våra folkvaldas intresse för väljarnas önskemål och behov.

… och så mal det vidare, Jimmie Åkesson, trollkonton, trollfabriker, Liberalernas snokande i S interna datorer där en av de skyldiga blev socialdemokratisk medhjälpare på köpet? Så det kan bli!

Så var det frågan om ansvar som alla krävde av alla, den fick liksom aldrig något svar?

Och jag skäms över våra politiker och mår illa. Det här är ändå de här människorna vi ska kunna lita på och som ska fatta livsviktiga beslut om det verkligen, verkligen behövs för att vi - FOLKET - ska kunna överleva i svåra tider.

4 kommentarer:

  1. Jag har klokt nog inte valt någon av dessa riksdagsledamöter eller något av de partier de företräder. Dessutom skriver jag anonymt på nätet och betecknas väl av dessa s.k. politiker som trollkarl då. Nåja det tar jag med jämnmod. Tack för rapporten från Riksdagen som jag ej såg eller lyssnade till, enär det är slöseri med tid.// tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren, de är rätt sällsynta nu för tiden. Jag lyssnar inte heller på politikerna eftersom jag avskyr människor som ljuger och tror att jag är fullständigt oförmögen att tänka själv.
      Svensk politik är sövande förutsägbar, oändligt tråkig och fullständigt innehållslös. Det är nästan skadligt att få för stora doser av de ogenomförbara "visioner" och innehållslösa floskler vi matas med.

      Radera
  2. Att lyssna på svenska politiker - inom något område alls - är självskadebeteende. Eller själsskadebeteende.
    De är okunniga, så gott som samtliga saknar verklig livserfarenhet utanför politiken, och de är synnerligen arroganta och ser ner på folk oavsett (ut)bildning eller något annat; de har helt enkelt rena Marie Antoinette-attityden.
    Jag skriver så därför att jag förr ibland hade med politiker att göra via jobbet, och har träffat riksdagsledamöter privat via familjen. Endast två har varit normala människor, av de jag träffat.
    Resten var. . . för att vara artig: de påminde om missbrukare i pre-psykotiskt tillstånd, avs. deras div. övertygelser.
    Såhär: en ledamot ansåg att alla som använde bil om de bodde inom samma kommun som de butiker de handlade i, skulle straffbeskattas, om de inte tog bussen istället.
    Bortsett från kontrollapparaten som skulle krävas frågade jag såhär:
    Hur ska folk då få hem bensin till gräsklipparen? Sådant får inte transporteras på bussar.
    "De kan väl skaffa en get?"
    På fullaste allvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själskadebeteende .. det var ordet jag saknade, men kommer att använda. Ofta. I övrigt är vi fullständigt överens.

      Radera