.. är ett citat från Friedrich
Hegel som levde mellan 1770-1831, en tid som är synnerligen aktuell i dag.
I England har BBC, den
engelska motsvarigheten till SVT, beslutat att varken publiken eller någon
annan får sjunga texten till ”Rule Britannia” eller ”Land of Hope and
Glory” vid årets ”Last Night of the Proms”.
En nyhet som inte mottagits
väl hos den obildade massan som ännu inte insett det rasistiska budskapet.
Jag tillhör själv den gruppen
och eftersom det går att skriva på en petition som vädjar till BBC att ompröva
sitt beslut så har jag gjort det. Jag ÄLSKAR känslan av stolthet, samhörighet
och gemenskap som uppstår när hela publiken gemensamt gör orden till sina.
Möjligen gör det mig till rasist?
Men även Boris Johnson tar bladet från munnen och utrycker sin olust inför BBC:s ”wetness for gagging
Britannia”. Jag tolkar hans uttalande som att han anser att BBC lägger sig
platt för det vi här hemma kallar fördummande PK-ism och dessutom gör det på
ett pinsamt sätt.
Jösses, jag skulle ge bra
mycket för en statsminister som talar fritt ur hjärtat och faktiskt visar att
han har en egen åsikt. Jag begär inte mycket, men ett enda tydligt
ställningstagande tycker jag inte är för mycket begärt efter 6 år, eller?
Både British Library och
British Museum inventerar nu desperat sina samlingar för att i tid kunna plocka
undan det som kan ses som rasistiskt och olämpligt. Till exempel ovärderliga
möbler skapade av skickliga hantverkare som använt material som förmodligen härstammar
från träd som högst sannolikt har blivit fällda av slavar för mer än 200 år sedan.
Statyer välts, förstörs eller
göms i dammiga källare tillsammans med olämpliga böcker och andra konstverk. I
USA tvingas matgäster på restauranger i storstäder att höja sina knutna nävar i luften(video) för att visa solidaritet med BLM och för att inte drabbas av
aktivisternas högst påtagliga missnöje.
Att ”tvingas” höja armen är
inget bra tecken. Men de som inte gör det i dag anses vara lika föraktliga som de som
”tvingades” att göra det för mindre än 100 år sedan.
I Sverige har vi väl redan rensat
bort de mest rasistiska föremålen, målningarna och böckerna och än så länge verkar
det gå bra att röra sig fritt i samhället utan att varken behöva knäfalla eller
höja en knuten näve för att bevisa tillhörighet i rätt Värdegrund.
Än så länge? Eller så är det
bara vi här ute i landsbygdsdjungeln som får njuta av den förmånen?
Men jag undrar, medan alla
stridbara aktivister strider för att vi ska utplåna århundraden av vår historia,
ångra, ödmjukt ursäkta oss, knäfalla, höja våra knutna nävar och kompensera grupper
vars förfäder tvingades leva under omänskliga förhållanden – vilka ska då
strida för dem som än idag lever och arbetar under slavliknande förhållanden
för att tillgodose dagens aktivister med billiga kläder, billig teknik och
annat som är förutsättningen för bra bilder på Instagram och YouTube?
Finns det överhuvudtaget några
som ägnar en tanke åt de vita som levde under samma bedrövliga villkor som
slavarna på 1700-1800-talet? Mellan 1788 och 1868 sände till exempel engelska
domstolar mer än 160 000 människor till Australien för att dumpas vid
stranden till en orörd djungel där de förväntades bygga upp en ny engelsk koloni.
Deras levnadsvillkor var verkligen omänskliga, långt bortom nutidsmänniskans begreppsvärld.
För att inte tala Europas alla
gruv- och industriarbetare som från tidig ålder tvingades arbeta under
förhållanden och villkor som vi inte kan föreställa oss i dag. Egentligen är vi
skyldiga deras ättlingar en ursäkt för att de fick så urusla förutsättningar att
skapa goda liv för sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn.
Och Australiens ursprungsbefolkning,
aboriginerna, vem höjer en knuten näve för deras rätt till kompensation och
rättvisa? Hur många miljoner har donerats för deras rättigheter från IKEA och
HM?
Historien innehåller också
barn som firades ner i skorstenar för att rensa sot, bönder, statare och
torpare som var så gott som livegna och vuxna som godtyckligt spärrades in på
livstid när de inte uppfyllde kraven från sin tids Värdegrund och normer. Men
det behöver vi ju naturligtvis inte förhålla oss till i dag när vår tids fattiga lever under förhållanden som var förbehållna dåtidens överklass.
Men medan vi i skam och ånger
utplånar vår egen historia lever vi i det som kommer att bli kommande
generationers historia. Vad kommer de tänka när de upptäcker vad vi gjort med
deras historiska arv? Hur kommer de att tänka när de läser om dagens nutid?
Det kommer vi aldrig att få
veta.
Men jag vet hur jag själv har
reagerat på judeförföljelserna under Hitler-tiden, McCarthys ihärdiga jakt på alla
som på något sätt kunde anses som kommunister och därmed förtjänade
fängelsestraff eller åtminstone totalt socialt utanförskap och offren för de
nya ”folkliga” regimerna i Ryssland och Kina.
När det gäller religionsförföljelser
har det ju varierat vilka som ska följas eller förföljas, men än i dag är den
frågan högst aktuell och samlar djupt engagerade aktivister som definitivt inte
vänder andra kinden till när de våldsamt försvarar vad det nu är de för
ögonblicket försvarar.
Häxbränningarna som pågick
under ca 300 år kostade 10 000-tals kvinnor livet. Förmodligen hade de
alla anhöriga som fick fortsätta att leva med oläkbara trauman och social
brännmärkning? Har vi några ursäkter till över för dem? Ska vi rent av sluta
bränna våra valborgsmässobål eller andra bål som tänds världen över, som minne
över någon historisk händelse eller handling, av hänsyn till dem som är
ättlingar till dem som torterades och avrättades på detta barbariska sätt?
Och medan vi gör vårt allra,
allra bästa för att skapa ett samhälle där ingen någonsin ska utsättas för
kränkande särbehandling på grund av sitt ursprung eller sin hudfärg så ägnar vi
inte en tanke åt vad som händer just nu och hur det kan påverka samhället i
morgon.
Nu senast frihetsberövades två
minderåriga pojkar som torterades och våldtogs under 10 timmar på en kyrkogård.
SVT, vår statsfinansierade motsvarighet till BBC, ägnade knappt 30 sekunder åt
denna händelse, men betydligt mer tid åt att redovisa för sockerhalten i läsk,
här och i övriga Europa.
Ett val som kanske kan bli grunden
till en ny brasa som när som helst kan ta fyr och bli historisk om ca 100 år,
eller mindre?
Vi lär oss aldrig, eller hur?
Hej Any
SvaraRaderaDu har tydligen lärt dig vilket jag kan läsa i ännu en gång klockren krönika av dig.
Tack för klangen i din klocka.
Manfred
Tack, nu vågar jag andas lite grand ;-)
RaderaDet här är inte ett lätt ämne att nalkas från något håll och av någon anledning tar det fram det sämsta hos många oavsett från vilket håll man närmar sig det.
Det är en rätt obehaglig balansgång.
I en nattsaga sa en grön ödla: "-Jag har då minsann beslutat att sluta helt själv!" Då gick hela mediakåren ner på knä & förde ut budskapet: "-Ödlan hade själv lust att sluta, ja det hade den minsann!" ropade de ut. Dock fanns en skeptisk mård som undrade hur det var med det där. "Sagolandet är ju som en lögnhärd, det ljugs fräckt om så mycket.." tänkte den.
SvaraRaderahttps://fof.se/tidning/2015/4/artikel/har-saldes-svenska-sjoman-som-slavar
SvaraRaderaI en nattskröna hade man två lagböcker: en för de fridfulla där små snedsteg bestraffades skoningslöst & en annan för bråkmakare där det värsta ansågs vara att någon greps & dök upp i domstol. Det var en mycket dysfunktionell plats.
SvaraRadera