tisdag 28 september 2010

När nytänkande blir kaos!!

När vi, för 15 år sedan, flyttade till det hus där vi bor nu packade jag in 10 katter och två hundar tillsammans med krukväxterna i bilen den allra sista resan från det gamla hemmet.

Det var en minnesvärd resa .. inte minst ljudmässigt. Katterna beklagade sig i olika tonarter tills hundarna började yla och gnälla och aldrig har 3,5 mil varit en så lång sträcka.

Eftersom vi bor i en gammal skola så fick jag själva skolsalen med tillhörande utrymmen som arbetsrum och en stor del inreddes till katterna så att de kunde äta och sova i enskildhet utan hundar, som de var vana vid.

(Alltså inte INLÅSTA men med en hundgrind som KATTERNA lätt passerade och som fredade maten och garanterade ostörd vila .. om nu någon blir orolig?)

Nu har jag bara en katt kvar av det ursprungliga gänget och "kattutrymmet" ska från och med nu bli ett syrum med tillhörande klädrum .. det är väldigt stort och jag läääängtar verkligen efter att det ska bli färdigt.

Men det som skulle bli ett lätt projekt har förvandlats till en fullständig mardröm. Katternas kökssoffa flyttades till själva skolsalen och det stora arbetsbordet .. som ska målas rosa .. flyttades till soffans plats. Båda krävde en kraftfull rengöring!!

Platserna där de stått och elementen bakom hade passat som avskräckande exempel i "Rent hus" och har nu rengjorts på bekostnad av mina händer och naglar.

För att få plats med soffan fick jag flytta en bokhylla som fick plats där det tidigare stod en fåtölj som fick maka på sig .. vilket gjorde att det andra arbetsbordet måste flyttas och då fick jag flytta den andra bokhyllan också.

Alla ytor var täckta av SAKER som måste sorteras och under alla grejor fanns ett ganska imponerande lager damm och katthår och bakom allt fanns ytterligare läskigheter och väggarna behövde torkas av. Alla tidningar och urklipp som låg i okontrollerade travar på hyllorna ligger nu mitt på golvet och behöver sorteras och krukväxterna .. ENORMA djungelväxter .. i det blivande syrummet skymmer ljuset och måste flyttas och står nu på bordet som ska målas.

Två stora jordglobar som är tänkta att bli avtvättade och motivmålade i en avlägsen framtid .. får inte plats någonstans??

Och nu inser jag att den "träningsmaskin" som jag köpte för att bli en bättre människa .. men som mest tjänat som klädhängare .. står på precis den plats som jag behöver för att få det lite luftigare och mer välorganiserat.

Jag SLITER .. blaskar med vatten, rengöringsmedel och trasor .. och det blir bara värre och värre.

Nya fasor uppenbarar sig .. högar måste sorteras och flyttas till ställen där det redan är högar som måste sorteras och möblerna tar för stor plats .. trots att de inte var så många från början?? Och när jag får till en anfallsplan .. så faller den på att det saknas eluttag och så får jag börja om från början igen.

Den färg som jag köpte förra veckan och gladde mig så åt att få förnya arbetsbordet med .. kommer förmodligen att torka ihop i sin burk innan jag blir klar.

Men .. jisses .. vad jag hittar roliga saker som jag inte hade en ANING om att jag hade!!!

4 kommentarer:

  1. Låter som att det är dags att beställa en container ;-)

    SvaraRadera
  2. Kusinen från landet28/9/10 15:53

    Huga, det låter verkligen som ett jättejobb!

    SvaraRadera
  3. EN container??? Du har höga tankar om min förmåga att göra mig av med skräp hör jag. ;-)

    Och JÄTTEJOBB .. det är bara förnamnet!! Suck!

    SvaraRadera
  4. Tina Häll28/9/10 18:48

    Du kan glädjas åt att vara en kreativ person iaf, om det är städat på skrivbordet är det tomt i huvudet har man ju hört....

    SvaraRadera