torsdag 16 juni 2011

Aldrig hör man så många floskler, ..

.. liknelser och beskrivningar av ömmande människoöden som i politiska tal i största allmänhet och partiledardebatter i synnerhet. Och ingenting blir så sönderanalyserat och tolkat in i minsta ändring av tonläget. Ibland förstår jag inte vad jag har hört förrän jag läst det i tidningen .. och då blir jag för det mesta väldigt förvånad?

Nu tänker jag dra till med en alldeles egen liten liknelse, vilket kanske känns onödigt i sammanhanget.

Det regering vi har sköter vårt land som en större bank. Det är bra så .. utan en stabil ekonomi finns det inget utrymme för utgifter, det kan var och en se i TV3:s program Lyxfällan där vi kan följa människor som trott att inkomsterna är underordnade utgifterna.

Banken Sverige är generös mot dem som är kreditvärdiga, där det är intressant med långsiktiga satsningar, men mindre generös och mer kortsiktigt intresserad när det gäller mindre kreditvärdiga "kunder" och rent av ointresserad av dem som helt saknar kreditvärdighet och kompetens.

Det är helt rätt .. för en bank! För en bank måste tänka på aktieägarna och utdelningen.

Men vad vår regering har glömt är att i Banken Sverige är vi alla aktieägare och därför har även de aktieägare som är passiva, saknar kreditvärdighet och kompetens rätt till utdelning när banken går med vinst, eller hur?

Där verkar vår regering ha glömt vem/vilka som är bankens ägare och styrelsens uppdragsgivare.

Vår opposition .. ack ja. En del kopierad gammal sossepolitik, en del samhällsomstörtande vänsterideologi och så ett miljöalternativ som vinglar mellan de andra, när de inte vill bygga om landet till en miljövänlig framtidsmodell .. samtliga helt beroende av ett missnöjesparti som ännu inte lärt sig skillnaden på plus och minus.

Dem skulle jag aldrig anförtro mina sparpengar och den banken skulle jag hålla mig på mils avstånd från. Det är därför som jag står solidarisk med den som jag redan har. För förlorar vi allt .. så får ingen något.

Att börja med utdelningen och bortse från den ekonomiska stabilteten är ingen bra idé. Det blir lite grand som att kissa på sig .. varmt och skönt till att börja med, men kallt och obehagligt i slutänden.

Då hjälper det inte med protester och en ny regering, det är något som andra människor i andra länder just nu håller på att lära sig.

Vart vill jag nu komma med den här långa och långsökta liknelsen .. lika trist och långrandig som en partiledarreplik i riksdagen .. och förmodligen också lika haltande och enögd?

Jo .. jag tänker för mig själv .. att alla de som hamnat mellan två stolar i våra välfärdssystem, alla de som passiviserats till ett sjukdomsliknande tillstånd i långvariga bidragsberoenden och alla de som av en eller annan anledning inte kan uppfylla kraven på full arbetsförmåga ... de är också aktieägare och har faktiskt också rätt till utdelning från Banken Sverige.

Även om den utdelningen sker i form av betald rehabilitering, kortare träningsanställningar med full sjuklön eller a-kassa eller andra försörjningsåtgärder som är anpassade till den individuella förmågan.

SvD, SvD, SvD, DN, DN, Expr., Expr., AB, AB

4 kommentarer:

  1. ". . .en del samhällsomstörtande vänsterideologi. . ."

    Vad menar du med detta? Dagen har gått förbi (sedan LÄNGE sedan!) att folk babblade om leninist/stalinist dumheter (om det är det du syftar på).

    SvaraRadera
  2. Itsbugart .. efter att ha läst Simon Fors twittrande misstänker jag att det bara är kosmetika som döljer de leninist/stalinistiska dumheterna.

    Att en folkvald landstings- och kommunpolitiker skriver .. "Att reta borgarna är bara ett delmål för mig. Jag ämnar ta ifrån dem allt och helt enkelt avskaffa dem" är inte det en samhällsomstörtande åsikt? Och det är ändå ett av de mildare förslagen från Simon Fors i Pajala.

    Att inte partiet tar avstånd från honom på samma sätt som de gjorde mot porrskådespelaren säger en hel del om det interna tonläget, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Väl talat min vän!
    Jag vill ha min utdelning jag också!!!

    Tyvärr verkar den dröja.
    Men än kan väl under ske....kanske.....vem vet =)))

    SvaraRadera