fredag 16 januari 2015

Det finns faktiskt roligare saker i livet ..

.. än att försöka få ut något begripligt ur den svenska inrikespolitiken just nu. 

Det som jag förstår gör mig kallsvettig av oro, det som är fullständigt obegriplig får mig att hoppas att det är ytterst avancerat, genomtänkt och till fördel för medborgarna .. men innerst inne fruktar jag att det handlar om en politisk inkompetens och brist på verklighetsförankring som vi aldrig tidigare mött.

Då är det tur att det finns mer näraliggande saker att roa sig med.

Den Makalöse Maurice, till exempel. Han utvecklas i raketfart, växer och upptäcker ständigt nya verksamhetsområden. Med honom i en regering skulle Sverige utvecklas till ett innovativt, kreativt lösningsinriktat och produktivt föregångsland. Framför allt så skulle det bli roligare att bo här och vi skulle alla ha något gemensamt och positivt att ha åsikter om. Istället för att .. som nu .. göra vårt bästa för att ta heder och ära av varandra för att framstå i en bättre dager.

Maurice bryr sig inte om i vilken dager han framställer sig. Han VET att han är unik, vacker, hjärtekrossande och makalös .. och kan få oss att galoppera i vilket takt som helst för att rädda den smörgås, köttbit eller ost som han i ett obevakat ögonblick lagt rabarber på.

Att plocka upp en alldeles nyinköpt ost från golvet i skåpet under trappan, där kattlådan står .. är varken aptitligt eller ekonomiskt .. men att se en siames springa för livet med huvudet högt och med samma ost släpande mellan frambenen har i alla fall ett visst underhållningsvärde.

Mindre underhållande är det att tvätta av en fläskotlett, direkt från mattan, för att se om det finns något ätbart kvar under hund- och katthåren ...

Underhållande .. är mer än jag kan säga om vår nuvarande regering i största allmänhet och utbildnings- och utrikesministrarna i synnerhet. När jag läser om omvärldens syn på oss, alla nya planer för landets bästa, "omlagd" rysk och cubansk politik och satsningar på en ny feministisk historieskrivning i stället för satsningar på insatser för ökad läsförståelse .. är en och annan förbrukad ost eller en nytvättad kotlett att föredra.

För vilka är det som ska läsa de feministiska historieskrivningarna om det blir färre och färre som kan läsa mer än korta sms?

Vid det datorbord där jag sitter just nu, finns en rund, höj- och sänkbar, röd snurrstol på en fembent, hjulförsedd konstruktion. Nästan exakt en och en halv meter bakom min rygg står den stol vid matbordet där jag sitter och äter middag .. eller konsumerar något annat när andan faller på.

Den Makalöse har nu blivit nedslängd, bortföst, utburen, utlåst från detta matbord så många gånger att han börjar ANA att det kanske inte alls är önskvärt att han deltar i måltiden mitt bland tallrikar och karotter, för att förse sig själv.

En ny taktik var därför alldeles nödvändig .. och nu tar han sats .. springer mot datorbordet .. hoppar upp på pallen som då kolliderar med alla grejor som inte borde stå under det .. och sedan elegant gliiiiiiiider fram och stannar EXAKT bredvid min stol.

Det hela tar bråkdelen av en sekund .. vilket gör att jag varje gång blir lika överraskad av att upptäcka att en oskyltigt storögd och elegant placerad siames glider fram vid min armbåge PRECIS när jag lyfter gaffeln från tallriken.

Den korta stund det tar för mig att reagera är också PRECIS den tid det tar att se till att det som fanns på gaffeln, antingen hamnar på golvet eller i munnen på en försvinnande siames.

Men det går ju att åtgärda om jag kommer ihåg att flytta pallen vid alla måltider .. eller stänger in brottslingen i enskilt rum så fort vi tänker äta något .. värre är det med hans nya förhållande till vatten. ALLT vatten .. och det är egentligen inte riktigt klokt hur ofta vi handskas med vatten.


Och för det mesta i situationer där det varken är önskvärt eller en fördel att ha en siames inblandad.


SvD, SvD,

3 kommentarer:

  1. Vilken smart katt du har! Han förtjänar verkligen namnet Makalös!

    Jag blir full i skratt av att föreställa mig hur han glider fram på datorpallen.

    SvaraRadera
  2. Låter som Margot Wallströms karriär i det politiska livet de senaste året. /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vill inte vara ofin men siamesen verkar vara klar V-anhängare, jag har aldrig hört talats om någon som är så på hugget när det gäller att jaga vinster i välfärden. Alla vinster går till honom efter välförrättat värv oavsett om det är kotletter eller ostar. Ni när en orm vid er barm :-)

    SvaraRadera