torsdag 15 januari 2015

Life is a story .. told by an idiot, full of sound an fury. Signifying nothing.


 Under min tonårstid tyckte jag .. av någon nu bortglömd anledning .. att det var meningsfullt att lära mig stora stycken av Shakespeare utantill? En annan jämnårig grottade ner sig i värdelöst vetande om astronomi och ytterligare en samlade på "dårdikter" och lärde sig skriva med medeltida bokstäver .. det var den tidens ungdomskultur som krävde originalitet och en personlighet som uppvisade en intressant nördighet.

Det var alltså MYCKET länge sedan, om jag jämför med hur det ser ut i dag.

Citatet från Macbeth poppade, helt omotiverat, upp i går när jag lyssnade på partiledardebatten i P1. Plötsligt slog det mig .. det var inte politik som jag lyssnade på, det var ett skådespel, med skådespelare som uppträdde inför medborgarna med manusbundna, inövade repliker.

Det yttrades inte ett ord som inte sagts tidigare. Det framkom ingenting nytt som vi inte redan visste och de problem och konflikter som till äventyrs avhandlades .. kändes även de manusbundna och till intet förpliktigande.

"I morgon och i morgon och i morgon .. dagarna kryper inskränkta fram från dag till dag, till slutet av upplevd tid" (översatt ungefär, som jag minns det). .. orden är från sextonhundratalet, men kunde lika gärna ha beskrivit våra partiledares uppenbara längtan bort från den offentliga scenen som de tvingades uppträda på i går.

Vi fick "en berättelse, berättad av idioter, full av ljud och raseri, men helt utan mening" .. eller så är det bara jag önskar ett tydligare samhällsengagemang för pengarna? Men kan någon minnas något av värde som yttrades av våra politiska ledare, under en lång förmiddag i riksdagen?

Och på tal om gamla minnen .. är det någon som minns så långt tillbaka som till valet 2010?

Minns ni då alla nyutnämnda ministrar som hängdes ut på tidningarnas förstasidor för att de inte betalat tv-licensen eller betalat svart för barnvakt? Vilken otur de hade som utnämndes precis innan den sista proffesionella, objektiva och oberoende journalisten gick ur tiden.

I dag tillverkas våra tidningar efter klipp- och klistrametoden, den objektiva, oberoende och granskande journalistiken är död och ingen frågar längre efter om en minister själv betalar den del av sina tjänsteresor som är privata semesterdagar, tänker ta upp dem till förmånsbeskattning eller ens om "tjänsteresorna" ingår i tjänsten?

Stackars Mona Sahlin .. i dag hade hennes "lån" på riksdagens kontokort knappast räckt till en notis i lokalpressen.

Det är tre och ett halvt år kvar till nästa val och våra politiker har kommit överens om att det är bäst att avskärma sig så mycket som möjligt från medborgarna och se till att det händer så lite som möjligt under den tiden.

Politiker och journalister? Finns de på riktigt fortfarande .. eller är de bara förprogrammerade karikatyrer i en samhällssatir som vi åskådare ska tro är verkligheten?


DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD, SvD,

5 kommentarer:

  1. Min nuvarande uppfattning är att våra ledande politikers uppdragsgivare (dvs inte vi väljare, vet ej vilka, samma som driver Bilderberggruppen?) är helt nöjda med projektet "Utplåna nationen Sverige" så allt annat käbbel saknar signifikans. Det går som på räls och ett folkligt uppror är otänkbart. Man behöver knappt låtsas längre. Stigmatiseringen av fritänkare och andra kritiker har varit maximalt framgångsrik. Anything goes!

    SvaraRadera
  2. Men vänta nu. 87 % ville ju ha det så här.

    V

    SvaraRadera
  3. Any skriver: "Stackars Mona Sahlin .. i dag hade hennes "lån" på riksdagens kontokort knappast räckt till en notis i lokalpressen."

    Men där har du nog fel. Det blev en nyhet, därför att Göran Perssons vapendragare ville ha honom (och inte Mona Sahlin) som statsminister.

    Mehmet Kaplan har frikort, eftersom det inte finns någon tydlg utmanare (om posten som bostadsminister) och då den svenska journalistkåren domineras av miljöpartister (mer än hälften av SRs och SVTs journalister sympatiserar med miljöpartiet).

    SvaraRadera
    Svar
    1. en väldigt sur tant3/6/15 10:45

      Kaplan har frikort av helt andra skäl, misstänker jag, rasist som jag är.

      Radera
  4. Har lyckats slarva bort mejl adressen.
    Så jag får skriva här istället. Fick ingen paketavi. Sen fick jag en påminnelse när paketet redan gått tillbaka för tio dagar sedan. Vilket himla slarv av posten. Dom bad om ursäkt och skyllde på den höga arbetsbelastningen under julhelgen.
    Ja så gick det till i alla fall, tyvärr. Kändes verkligen jättetrist! =(

    SvaraRadera