onsdag 21 januari 2015

Dagens Nyheter till varje pris för ett "tänkande folk"?

Göteborgs-Posten rekryterade debattören Alice Teodorescu som chef för sin ledarredaktion.och vänsterjournalistiken fick fantomsmärtor i amputerade delar av tankeverksamheten. Djupt skakad lyckades Lisa Bjurwald kläcka ur sig klyschor som "ultrakonservativa strömningar" och gamla rasistfloskler som "SD-omhuldade Teodorescu" ... och sedan tvättade jag händerna med handsprit och hjärnan med en gammal årgång av MAD.

Kultur-, media- och samhällsfrågor samt det politiska samtalet är totalt ointressant just nu. Döverenskommelsen släpper bara fram samma gamla, inskränkta "debattörer" och samma gamla floskler, klyschor, käbbel och smutskastning som återvinns i samma gamla verbala uppstötningar .. särskilt ymniga om någon .. "utifrån" .. händelsevis lyckats uttrycka något begripligt eller intressant.

Det enda som kan bryta tristessen är väl om Löfven & Co får feeling och blir ohejdat kreativa i vårbudgetprocessen?

Om jag bara visste att det skulle ske, så skulle det underlätta vår egen, privata beslutsprocess, eftersom vi måste ta ställning till om vi ska förnya vår prenumeration på Dagens Nyheter?

Helst borde vi ha gjort det redan för ett år sedan.

För oss här ute i spenaten kostar den 5.894 kr om året .. och då får vi nöja oss med att få söndagstidningen på måndagen .. vilket gör att vi ofta inte hinner läsa den alls.

För den som bor i huvudstaden kostar samma prenumeration 4.048 kr om året och då ligger redan tidningen på hallmattan när prenumeranten sätter på söndagskaffet.

Jag läser om DN:s uppdragsdeklaration ...

"Dagens Nyheter är oberoende liberal. Vi står fria från partier, organisationer och ekonomiska maktsfärer.
Vår utgångspunkt är att människor, oavsett social bakgrund, ska ha möjlighet att följa vad som händer i världen och kunna delta i debatten om viktiga samhällsfrågor. Vi verkar i en upplysningstradition som ska bidra till att svenskarna förblir ett läsande och tänkande folk"..

och sedan läser jag chefredaktören, Peter Wolodarskis ord; .. "Den som läser Dagens Nyheter får veta mer än andra".

Vad fint det låter, eller hur? Ett läsande och TÄNKANDE(!) folk som får veta mer än andra .. tack vare Dagens Nyheter!

"Människor, oavsett social bakgrund, ska ha möjlighet att följa vad som händer i världen och kunna delta i debatten om viktiga samhällsfrågor .. men förutsättningen är att de bor i en storstad då förstås .. och kanske inte direkt utan hänsyn till social bakgrund?

Den som bor på landsbygden, är lågavlönad eller pensionär, har knappast råd eller intresse av att betala 1.846 kr MER för sin tidning, än vad samma lågavlönade eller pensionerade läsare betalar i stan. En ogift person född 1938 eller senare har 7.899 kr i månaden i garantipension, från och med i år .. så 5.894 kr/år är kanske i saftigaste laget för att få förmånen att  läsa, tänka  och veta mer än andra?

Med tanke på att mer än hälften .. för att vara lite vänlig .. av våra journalister, redaktörer och ledarskribenter har sina sympatier på vänstersidan, så tycker jag att kostnaden för utbärningen av tidningen är ett dåligt argument för "kostnadsklyftorna" när det gäller rätten att "delta i debatten om viktiga samhällsfrågor".

Vad hände med att solidariskt axla varandras bördor? Kultur för alla? Det fria ordet och det lika värdet?

Bära varandras kostnader, är tydligen bara intressant om Någon Rik bär de egna fördyrade levnadsomkostnaderna .. men helt otänkbart för Kultur/Media-arbetaren om det handlar om att dela prenumerationskostnaden med dem som sliter i hemtjänsten på vischan?

Eller är det aktieägarnas behov av en nödvändig .. men föraktlig .. VINST som gör att redaktörernas rop på hjälp från skattebetalarna blir allt desperatare?

Hur viktigt är det EGENTLIGEN att "svenskarna förblir ett läsande OCH tänkande folk"?

"Oavsett social bakgrund"?

Oavsett var de bor?????

Vilka "svenskar" är det som ska förbli tänkare med DN:s hjälp?

VI??

Men visst behöver vi en tidning? .. säger Maken som inte tycker om förändringar.

Vi har alltid haft det .. men, varför ska vi ha det NU? .. säger jag. Och framför allt .. vill du betala 1.846 kr mer för att bli ständigt uppdaterad om vad som händer med Slussen och få sämre service än de som bor i stan?

Och där står vi nu. Är det värt att betala 5.894 kr för att ha något bredvid kaffekoppen på morgonen? Något som för det mesta beskriver en helt annan verklighet än den vi lever i?

Men egentligen så ska vi väl vara tacksamma över att vi inte bor utanför Skellefteå i Mellansel eller Bredbyn. För de som gör det, får betala 2.908 kr MER än huvudstadsbon om året, för att "förbli ett läsande och tänkande folk .. och kunna delta i debatten om viktiga samhällsfrågor".

Dvs .. 6.956 kr per år för att en person från Bredbyn eller Mellansel ska få "möjlighet att följa vad som händer i världen och kunna delta i debatten om viktiga samhällsfrågor".

12 kommentarer:

  1. Dagens Nysning återanvänder skitjournalistik från Aftonavträdet, inte värt att torka sig i röven med ens. De enda tidningar som har någon ryggrad kvar är de små lokala.

    SvaraRadera
  2. Du ser själv att du har argumenten. Stöd till DN och liknande är för en bonus pater familias och för en uomo universalis ingen möjlig väg framåt.

    Lissabon

    SvaraRadera
  3. Köp en iPad för 4700 kr eller MINFRE så har du något att ha bredvid koppen för flera år framåt med plusset att du har nästintill obehindrat med tidningar i en och samma pryl som kostar dig mindre än vad EN prenumeration för DN gör. ;)

    SvaraRadera
  4. Jag har lämnat morgontidningen för länge sedan och gått över till min laptop. I stället för att läsa gårdagens nyheter läser jag i realtid tidningar i hela världen.
    Dessutom intressanta bloggar som den här, där jag också själv får vara med och kommunicera.
    Jag prenumererade på GP i 40 år men när den också blev vänstervriden och började skriva mig på näsan vad jag skulle tycka fick det vara nog!
    Civilingenjör Bo Adolfsson

    SvaraRadera
  5. Lantisar är ju dummare. Och då får väl priset bli högre för att reparera skadan. ?

    För att prata med moderatledarens tankemönster.

    Annars kanske ni borde lägga pengarna på en surfplatta istället. Går också att ha på kaffebordet, i soffan osv. Kostar mindre och stödjer inte någon bestämd inskränkthet. (Lite av samma tankar som Bo i kommentaren ovanför).

    SvaraRadera
  6. Jag har också slutat en prenumeration på GP efter 40 år och saknar den inte!
    En I-pad ger mig mycket mer. Passar utmärkt till frukost.
    Marie-Louise

    SvaraRadera
  7. Slutat med DN och saknar den inte ett skvatt.Bok till frukost och sen nätläsning.Håller med om lokalblaskan.Vår har definitivt ryggraden kvar.

    SvaraRadera
  8. Jag håller med om att debattklimatet överlag är oerhört trist eftersom journalister som vågar ge uttryck för andra åsikter än de som godkänts i någon slags vänster-grön process är så otroligt svåra att hitta fram till – men de finns, även i Dagens Nyheter.

    Visst kan jag läsa nyheter på nätet, det gör jag ju flera gånger varje dag, troligtvis under betydligt längre tid än genomsnittet, men jag vill fortfarande ha en tidning att bläddra i. Det beror säkert på att en livslång vana att läsa papperstidningar, gör att jag får en bättre överblick, lättare hittar det jag är intresserad av och framför allt slipper ödsla tid på att klicka bort eller scrolla förbi oceaner av annonser, bantningstips, kändisnotiser och filmer med dåliga bilförare och gulliga djur.

    Om vi på allvar hävdar att våra större dagstidningar till allra största delen är fyllda med skitjournalistik hamnar debattnivån någonstans där vidare debatt är rätt ointressant. Visst finns det artiklar, debattinlägg och krönikor så skruvade att man nästan tappar hoppet om människans framtid, men de är fortfarande inte alls i majoritet, sett till innehållet i stort.

    Det jag tycker är allra mest oroande är att så många, både äldre och yngre, varken läser dagstidningar, eller tar del av nyheter på TV och i radio utan får hela sin världsbild formad av ”mest klickade” rubriker eller forum på nätet där alla delar den egna uppfattningen och aldrig utmanar tankeverksamheten. Vi behöver uppröras, överraskas och bli frågande – hur ska vi annars kunna utvecklas och lära oss att det finns andra sätt än att se på saken eller att lösa problem än de jag själv kan tänka ut?

    Jo, jag tycker också att det har blivit väldigt dyrt att hålla sig med tidning, men än så länge känns det ändå värt det. Visst, jag betalar mindre för tidningen än många andra, men å andra sidan betalar jag mer för maten och väldigt, väldigt mycket mer för att bo i ett radhus byggt på 70-talet än jag skulle göra om jag inte själv valt att bo där jag gör.

    Låt maken få behålla sin tidning, tycker Gunnie.

    SvaraRadera
  9. Gunnie: Skillnaden på DN på nätet och i papper är minimal. De du missar på nätet är mestadels de personliga annonserna och nöjen. Ang reklam så hat du det i pappersformen med men på nätet, om du läser på en lap top, så kan man installera ad block och slippa dem helt. (Men på en padda så finns de där.)
    På nätet så kan man en en ap som samlar alla nyheter till en som intresserar en och man kan då gå än djupare än att ytligt bläddra, klicka.

    Om jag sammanfattar vad du tycker är bättre men en papperstidning så måste det bli att man inte ser vad andra har klickat på så att man då själv väljer vad man ska läsa. Jag måste säga att det håller inte för mig. Jag klickar aldrig in på vad andra har gjort före mig. Jag lägger knappt ens märke till det. Och även om jag gjord det så borde det vara en enkle sak att se förbi det.

    SvaraRadera
  10. Det räcker faktiskt att flytta sig rakt ut i landet från Storastaden till Karlstad så blir det dyrare att läsa vad som förekommer på Storastadens scener o institutioner. Ofta är det störningar i distrubitionen på grund av väglag, drivis mygg eller tryckerihaveri - man blir utan blaskan helt enkelt. Att bli av med tidningen före en storhelg kan innebära att man får vänta 5-6 dagar på tryckta dagsnyheter. Kompensation då? Jo man kan knappa in sig på DNs hemsida och mot en anmälan ute i landet på utebliven tidning så förlänger man din prenumeration med 1 dag - ALLDELES GRATIS! Jag har givit upp med att betala mycket och få lite service.Lokalblaskan duger och skulle det bli trubbel med utebliven tidning så kommer tidningstjänst ut med den

    SvaraRadera
  11. Till hmmm,
    Jodå, jag erkänner att jag är lite gammalmodig--- jag förstår absolut vad du menar, men klickbara rubriker med en minimal ingress känns inte lika lättillgängliga som en hel artikel framför mig. Och många kortare texter och små notiser, som kan vara väl så intressanta, är inte helt lätta att hitta fram till via nätet.

    Jag vet hur jag kan styra flödet och ta bort oönskade saker. Men om jag enbart får det jag redan vet intresserar mig, missar jag ju de där artiklarna som får igång blodflödet och tankeverksamheten lite extra. Jag ser tidningen mer som en bas att starta dan med, sen kan jag surfa runt och hitta massor av nya och överraskande saker på nätet, såklart – både i etablerade media, bloggar och andra forum.

    Gunnie
    PS till Granntanten - jag har också försökt förklara för DN tusen gånger att de inte alls "kompenserar" mig när jag får en extra tidning vid utebliven leverans - den är ju redan betald! Ge mig ytterligare ett nummer så kan vi prata om kompensation...

    SvaraRadera
  12. Kanske dags att gå över till SvD, Any. Betalade i dagarna en årsprenumeration på SvD om 3.608 kronor men då bor jag i Stockholm. Kan inte tänka mig att SvD skulle vara dubbelt så dyr ute i landet... Hör dig för med SvD.
    Till er som säger att man lika gärna kan läsa tidningen på nätet utan prenumeration vill jag påpeka att då får ni inte tillgång till dödsannonserna...
    /Gunilla

    SvaraRadera