Dagar kvar till riksdagsvalet 2018

måndag 16 oktober 2017

Henrik Schyffert och skammen.


Tiggeriförbud. Att förbjuda fattigdom .Lite som att försöka driva igenom en regel att ens egna barn inte får vara sämst i hockeylaget. Tiggarna gör också ett viktigt jobb i att hela tiden påminna oss om hur jäkla bra vi har det. Om du inte vill ge pengar till en tiggare så bara titta på hen. Skäms lite. Känn skammen en stund. Det är nyttigt.” .. så skrev Henrik Schyffert på twitter i går.

Jag förstår vad han menar .. men kanske från en annan synvinkel.

I går handlade jag på "lilla" ICA i vår lilla stad. Affären ligger i ett äldre hyreshusområde med övervägande äldre befolkning. Utanför dörren sitter sedan en längre tid en knappt 40-årig, fullt frisk och arbetsför, man med sin pappmugg och tigger. När det är ont om pensionärer brukar han hänga utanför den intilliggande pizzerian tillsammans med sina kompisar och erbjuda sina tjänster .. både verbalt och fysiskt närmande .. till de kvinnor som passerar och uppfyller gruppens krav på att vara attraktiva.

De kraven är sannerligen inte högt ställda. Till och med jag, som själv anser att mitt bäst-före-datum passerades för många år sedan, drar mig för att gå förbi.

Igår såg jag en rullatorförsedd kvinna i 80-årsåldern lägga några mynt, som hon mödosamt plockat upp ur plånboken, i hans utsträckta mugg. Av klädseln att döma var hon förmodligen inte rikare än han, som tryggt trotsade höstvindarna i en jacka som garanterat betingat ett högre pris än hennes nötta kappa.

Jo, jag tittade. Och jag skämdes lite. Men kanske mest över att en fullt arbetsför man i sina bästa år inte ansåg sig kunna hitta något annat att försörja sig på än att begära allmosor från pensionärer som nätt och jämt kan få ekonomin att gå ihop.

Man kan inte förbjuda fattigdom, det är sant. Men det är fullt möjligt att ställa krav på att andra människor .. precis som du själv .. ska ha uttömt alla andra möjligheter till egenförsörjning innan de kräver att omgivningen ska ta över ansvaret.

I Henrik Schyfferts värld är tiggarens jobb viktigt eftersom det påminner oss om hur bra vi har det? Slanten i muggen ska då förmodligen ses som tiggarens lön för detta viktiga uppdrag?

Men om tiggeriet ska ses som folkbildande tycker jag att det är Kulturdepartementets sak att .. enligt den Svenska Modellen .. se till att de får avtalsenligt lön för sitt uppdrag. Eller om vi ska se det som en folkhälsofråga .. med tanke på den påstådda själsvårdande nyttigheten .. för då hamnar naturligtvis ansvaret på Socialdepartementet.

Statligt anställda tiggare? Det är kanske en viktig måbra-fråga för regeringen att gå till val på i den kommande valrörelsen i stället för det förbud som upprör Henrik Schyffert?


10 kommentarer:

  1. Tänk, Anybody, att inga har kommit på den ideen tidigare!
    "så där uselt har ni det ju inte, var glada!"

    SvaraRadera
  2. Henrik Schyffert som statsminister - kan det bli bättre? Hans förslag är ju nästan genialiskt i överkant. Och med tiggarna som statsanställda kulturarbetare så löser vi dessutom problemet med "enkla jobb" och den lägsta arbetslösheten i Europa är i hamn.

    SvaraRadera
  3. I en saga sa Gode Godhetsson att det tydligen visst går förbjuda tiggeri då ju snatteri & grov stöld EJ tillåts av lagen (en lag som även gällde fattiga)! Så sa han, sagans herr Godhetsson.

    SvaraRadera
  4. Som högergubbe vill jag hellre att tiggarna blir egenföretagare. Då måste de skaffa F-skattsedel. Då kommer de börja jagas av skatteverket. Sen kommer Handels och inspekterar, och demonstrerar med "go home"-skyltar. Det blir tufft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Ja, jag stavade fel! Paria istället för Patria. Finnes tydligen Freudianska dylika även.

      Så länge penningar trillar in säga de säkert
      "uni bene ibi Patria"

      Radera
  5. Hej.

    Jag undrar var alla dessa goda människor befann sig när det var svenska utvecklingsstörda, psykiskt sjuka, missbrukare, och allmänt trasiga människor som tiggde, sov under presenningar eller i kulvertar och på andra än mindre lämpliga platser.

    Ibland såg man folk från Stadsmissionen, Frälsis och sjömanskyrkan vandra runt med termosar, filtar och andra allmosor som skänks för att fördelas.

    Däremot såg man aldrig sådana som Schyffert.

    Kanske det helt enkelt är finare att bry sig om illegala zigenare, än fattiga svenskar?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
  6. Det blir än intressantare om man byter ut ordet tiggare mot något annat yrke med extremt lågt social status, till exempel... protituerad?

    SvaraRadera
  7. Ah!! .. det verkar som om de flesta av oss är så hjärntvättade att vi inte ser det uppenbara och självklara. Jag önskar att jag tänkt så långt själv.

    SvaraRadera
  8. Hej Any

    Du är "vass" på ditt helt eget sätt att vara det!
    Själv undrar jag då och då när jag lämna över tomburkar till tiggaren...vad hade jag gjort i samma situation...massor med tid utan att behöva arbeta?
    Jag hade lärt mig: stava, räkna, språket m.h.a. enkla bökar som inte inte kostar skjortan...jag hade fortbildat mig.
    Eller sjungit, spelat durspel, täljt, bjudit ut mina tjänster att skjuta inköpsvagnen till bilen...i värsta fall stått på huvudet...nånting!
    Inte ens i Indien gör tiggarna som är "arbetsför" med en mugg utan gör NÅGOT.

    Ingenting, det är för litet...så min "allmosa" består i att de ska åtminstone stoppa in burkarna...eller vakta min hund
    (de är inte rädda för hundar så som de flesta "anlända" är.

    Något! förväntar jag mig...eller rättare... kräver jag...för min slant.

    SvaraRadera