måndag 15 februari 2010

Den sista idioten är inte född än ..

.. brukar man ju säga när någon beter sig osedvanligt korkat!

Om det är sant så är tillväxten tydligen extra god inom reklambranschen! Annonsörer i TV betalar helst bara för annonsplats i program som har den högsta andel tittare i åldersgruppen 15-39 år och det tycker jag är ytterst märkligt??

Orsaken ska vara att äldre har svårt att bryta sina konsumtionsmönster???

Konsumtionsmönster?????

Jag är klart och sedan länge över 39 år och har ännu inget konsumtionsmönster! Jag konsumerar, punkt och slut och jag är helt övertygad att många med mig gör likadant. Det köps säker lika mycket mascaror, hudkrämer, tvättmedel och kläder från Gina Tricot av kvinnor över 39 år som under. Dessutom så har den förstnämnda åldersgruppen bättre ställt som grupp betraktat, mer tid att ägna åt sig själva när barnen vuxit upp och minst lika mycket intresse för att piffa upp och förändra sig.

Den senaste tidens "åldersdebatt" handlar nog inte bara om skillnaden mellan Elisabeth Höglund och Carolina Gynning utan om en bransch som stelnat i ett otidsenligt ålderstänkande ..

.. men som trots det får styra hela tv-utbudet för alla generationer???

11 kommentarer:

  1. Har du inte sett hur mycket bindreklam som finns? Långa korta tjocka tunna med parfym eller oparfymerade. Klart att vi är ointrtessanta eftersom vi inte använder sådana dyra saker då vår kropp gått in i en ny spännande fas då vi inte behöver dessa sanitetsartiklar som blivit lyxartiklar. Vi är ickekonsumenter och ointressanta. Jag skall bojkotta TV4 nu, det är inget hot utan ett faktum.

    SvaraRadera
  2. Vad jag undrar över är om det inte är falsk marknadsföring att erbjuda AMF utrymme i program som riktar sig till människor som ska planerar för ett BÄTTRE LIV(?) samtidigt som man ser tittare över 39 år som en belastning??

    SvaraRadera
  3. Jag, 32 år, lägger inte ner många kronor på mig själv i månaden... Så egentligen borde de som gör reklam satsa på de som inte har små barn som tar all tid och det mesta av pengarna.. ; )
    Tror de skulle tjäna på att rikta in sig på de under och över "småbarnstiden"..
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Hanna Hmmm .. du har ju helt rätt!! När jag var i din ålder gick vartenda öre rakt in i familjen och unnade jag mig något själv så var det de gyllene dagarna när det var 50% på reapriset!!

    Och arbetslösheten är som störst bland de allra yngsta och inkomsterna högst hos de som närmar sig eller har uppnått pensionsåldern .. så jag fattar inte alls hur de tänker???????

    .. och en kram för att du inte glömt bort mig :-)

    SvaraRadera
  5. Men de begriper ju att de som passerat 39 inte är något att satsa på om de inte av en händelse skaffat sig ett jobb i ledande ställning.
    Allt mellan 39 och 85 är inget att satsa på - livet är nog slut vid fyrtio, verkar det som.

    SvaraRadera
  6. Då borde ju den marknaden ligga vidöppen för den som är smart nog att satsa där???????

    Hmm .. det tål att tänkas på! ;-)

    SvaraRadera
  7. Seriös teve kostar pengar och kräver god journalistik... Berlosconi- teve är billig att producera och man kan använda sig av avlagda skönhetsdrottningar.

    SvaraRadera
  8. hahaha .. jag tänkte nog närmast på marknaden för alternativa sysselsättningar .. för meningslösa människor som inte är rika, högt uppsatta, stylade och plastikopererade .. såna som kanske inte vill kasta bort livet framför reklaminslag och meningslösa tv-produktioner .. ;-)))

    SvaraRadera
  9. Snarare är det nog så att de flesta människor som uppnått en ålder över 60 år inte bryter sina vanor. Har de druckit Gevalia i 30 år så byter de inte till Löfbergs Lila om LL nu skulle sponsra Förkväll. Det blir bortkastade reklampengar eftersom det är svårare att lära en gammal hund att sitta, och alla äldre tar kritiken som personlig. Att du sen är ett undantag som bryter mot detta har jag inget att säga något om.

    SvaraRadera
  10. Till Anonym:
    Om det då finns undantag från de "äldres vanor", så är du sannerligen inte något undantag från den valpiga onyanserade världen. I den världen är erfarenhet förväxlad med brist på flexibilitet. Med tiden inser man att inget är nytt under solen och har för det mesta prövats förr.

    SvaraRadera
  11. ANONYM & BDK ... Vandringsmyter - det är när man är för låst i sin egen värld för att se att alla människor är individer. Äldre = begränsade och låsta i gamla vanor, Yngre = oerfarna, okunniga och lata, Invandrare = kriminella kvinnoförtryckare och vägrar ta seden dit de kommer, Direktörer = fickorna fulla med pengar och foten på de anställdas nackar och Sjukskrivna = till stor del ovilliga att bli friska ..

    .. det går att göra den listan hur lång som helst.

    Och du, Anonym .. hur många tror du lockas att köpa något pga tevereklamen????????? Särskilt kaffe eller rengöringsmedel??? Vi konsumenter inom alla generationer väljer ju ändå det som smakar eller fungerar bäst om vi inte tvingas till att alltid hålla oss till det billigaste alternativet .. och det är garanterat inte med i någon reklamfilm.

    Impulsköp som sker när habegäret slår till .. det kan nog ingen åldersgrupp freda sig emot .. ;-)

    SvaraRadera