Dagar kvar till riksdagsvalet 2018

söndag 18 februari 2018

Inkonsekvensanalys (mp)?


I årets valrörelse finns det en hel del frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.

Miljöpartiet vill till exempel att fossila drivmedel helt ska sluta säljas i Sverige år 2030 och det finns också ett förslag på en vägslitageavgift för tunga transporter.

Inom 12 år ska alltså alla fordon som drivs med fossilbaserad bensin eller diesel vara utbytta mot mer klimatsmarta alternativ om jag förstår det hela rätt?

Samtidigt vill Miljöpartiet satsa på byggandet av nya stambanor och höghastighetståg samt en offensiv upprustning av befintlig järnväg som ska stå klar år 2035?

Frågorna är då:

Om alla dieseldrivna fordon ska vara förbjudna/oanvändbara år 2030, vilka anläggningsfordon ska då användas vid byggandet av de nya stambanorna och upprustningen av den befintliga järnvägen?

Finns det överhuvudtaget några tunga anläggningsfordon/entreprenadmaskiner som drivs enbart av el eller icke-fossila drivmedel?

Vad händer med de entreprenadmaskiner som inte får användas efter 2030 om Miljöpartiet får som de vill? Ska företagaren själv stå för förlusten när en grävmaskin/lastmaskin/dumper/lastbil med en skuld på 100 000-tals kr måste byggas om till ett miljöpartistiskt klimatsmart alternativ eller förvandlas till en värdelös, men kostnadskrävande antikvitet?

Snöröjning och ett visst vägunderhåll måste väl ändå också finnas kvar även om bilarna drivs av el? Vilka ska utföra det, med vilka maskiner och till vilken kostnad?

Jordbruket, hur hanterar Miljöpartiet den frågan? Alla miljoninvesteringar i jordbruksmaskiner .. skördetröskor, traktorer osv .. vad händer med dem om maskinparken ska förnyas med icke-fossildrivna exemplar? Löser staten lånen om lantbrukaren placerar pengarna i klimatsmarta ersättningsexemplar .. eller ska vi helt avstå från svenskt lantbruk?

Och sist men inte minst .. finns det tillräckligt med elproduktion för att täcka så stora behov?




7 kommentarer:

  1. 2030 har den svenska kärnkraften uppnått sin tekniska livslängd och måste stängas. Hoppsan, där försvann 40 % av vår elproduktion!
    Den kommer att ersättas av rysk naturgas. Det är det enda realistiska alternativet, som kan byggas med kort varsel.
    Verkligheten kommer att sätta stopp för flummet.

    SvaraRadera
  2. Hej.

    Det som saknas i Mp:s förslag är en liten nyckelfras:

    "För privatpersoner och privata företag"

    Lägg till den till förslaget så blir det begripligt.

    Sedan tycker jag Mp skall ha beröm för at de vågar återgå till sin kärnväljarprofil - kanske är det valtaktiskt i hopp om att det finns tillräckligt många gröna khmerer kvar för att välta över spärren nu när lattemammor och öppna hjärtan-hen går till (C) och (Fi).

    Vi respekterar ju mer den som är ärlig än den som hycklar oavsett vad vi tycker om budskapet.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
  3. Nu får du bara fundera hur gjorde vi innan bensinslukande maskiner och före elproduktion. Det är inte så länge sedan.
    Där har du svaret.

    SvaraRadera
  4. Höghastighetståg? Inte lönsamt i Sverige. Det blir inte många ställen de kommer att stanna på. Se bara hur begränsat det blev med X2000 ... I Sverige stannar tågen som oftast om det kommer blöta löv eller snö på spåren, då man sålde ut röjningsfordonen pga klimathotsmyten. Möjlig sträckning norr: Stockholm via Uppsala till Gävle och upp efter kusten. Sträckning söder: Stockholm till Malmö via Göteborg. 'That's it!'

    Vi har heller inte befolkningsmängd för det hela. ... Vänta nu, våra politiker med hjälp av EU och Soros håller på att fixa den biten. Dock har de som kommer hit inte 'ekonomisk kraft' att betala biljetterna, men det löses naturligtvis via skatter ... [/sark]

    SvaraRadera
  5. Hej anybody! Mycket berättigade spörsmål! Järnväg är idag förlegad och absolut inte tidshållande! Men mp bortser också från befolkningsökningens belastande inverkan på vår miljö så ...

    SvaraRadera
  6. Efter att ha hört MPs förslag om att förbjuda lastbilar i Stockholm och istället frakta lasten på tunnelbanan och sen bära upp det för trapporna, så tror jag faktiskt inte MPs politiker begriper bättre.
    I Norge föreslog MP att Norge skulle sluta pumpa upp olja.

    SvaraRadera
  7. Det är här de "nya enkla jobben" kommer in. En miljöpartistisk minister anser att det är dags för en ny kulturrevolution. Ja, kineserna visste hur man skulle bygga järnvägar. Varför ha illaluktande dieselmonster, när tusen kineser med spade och hacka kan göra samma jobb. I Sverige har vi nu tillgång till hundratusen afghaner. Bara att kavla upp ärmarna och bli rallare.

    SvaraRadera