onsdag 9 januari 2013

Missnöjespartiet!


 Som gräsrot och väljare tycker jag att svensk politik är för bedrövligt rörig och otydlig just nu. Men det är väl kanske för att jag inte förstår finesserna i det politiska spelet?

I mina ögon är partierna antingen så mittifierade att de inte går att skilja från varandra .. eller så extrema eller orealistiska i sina ideologier att det nästan känns skrämmande, särskilt nu när det ekonomiska världsläget ser ut som det gör.

Vi pratade om det i går, när vi var ute med hundarna, Maken och jag. Vi sa att det kändes som att famla i ett totalt mörker inför den kommande valrörelsen och att det som erbjöds mest såg ut som det underlag vi för tillfället vadade omkring i. En enda sörja av snö, vatten, lera och hundskit.

Då kläcker Maken Årets Idé .. som vid närmare eftertanke kändes otroligt inspirerande. Men å andra sidan så är året ganska ungt så inspirationen kanske inte räcker så långt?

Men ..

.. varför inte registrera ett ärligt MISSNÖJESPARTI?

Ett parti för alla som vill protestera mot hur dagens politik ser ut och som tycker att det är dags för politikerna att göra skäl för pengarna och presentera faktiska lösningar på faktiska problem?

Mumla ur skägget, så att säga!

Ett parti som går till val på att inte kosta skattebetalarna mer än de faktiska utgifter de har, vilket redovisas öppet i en öppen bokföring på partiets hemsida. 

En hemsida .. eller facebookgrupp där alla styrelsemöten och medlemsmöten sker fullständigt öppet. Där ingen tar ut lön eller har för avsikt att göra anspråk på de platser de till äventyrs kan få i riksdagen eller kommuner och därmed inte heller tänker göra anspråk på varken arvoden eller andra förmåner som medföljer de uppdrag som man avstår från.

Ett parti som låter väljarna aktivt välja genom att fylla i partiets namn på blanka valsedlar och som har för avsikt att fördela ett eventuellt partistöd till ideella organisationer som saknar medel i samhällsviktiga verksamheter.

Ett alltigenom ideellt och demokratiskt parti som inte söker makt eller pengar, utan som enbart skapats för att tvinga övriga partier till samarbete och för att ge dem möjlighet att vinna sina röster på vad de faktiskt uträttar .. under de förutsättningar de har .. i stället för på vad de påstår sig vilja göra om de får absolut 100% makt. (Vilket de aldrig riskerar att få.)

Det skulle bli råddigt i riksdagen om Missnöjespartiet fick många mandat. Men tomma stolar skulle inte göra det råddigare än det är nu, eftersom de etablerade politikerna även i dagsläget agerar som om en del besatta stolar står tomma.

Visst, det måste väljas en styrelse, antas stadgar, skrivas protokoll osv, osv .. men allt det där kan det föras diskussioner om helt öppet på facebook eller hemsidan. Och det finns massor av ideella föreningar med massor av medlemmar ute i landet som fungerar utan att någon livnär sig på höga arvoden för styrelseuppdrag eller liknade, så det kan fungera. Om man vill.

Fördelen med Missnöjespartiet skulle vara att det bara var stort och fick många väljare om väljarna var missnöjda. Och eftersom partiet inte kräver stöd för några frågor, så kan de etablerade politikerna själva göra något aktivt för att få väljarna att låta bli att rösta på det.

Se till att väljarna är nöjda .. så försvinner Missnöjespartiet. Är inte det genialiskt!


Om jag förstår det hela rätt så behövs det underskrifter från 1.500 personer, som undertecknar med sitt personnummer, för att ställa upp i riksdagsval, 100 personer för landstingsfullmäktigeval och 50 för kommunfullmäktigeval.

Det tror jag skulle gå att fixa ganska lätt om man har tillgång till flera stora organisationer som innehåller mängder av missnöjda värvningsbara väljare. Jag tror jag kan påstå att det inte skulle innebära några större problem .. annat än med den tid det skulle ta.

Det stora problemet är bara .. vem/vilka vill stå som behörig företrädare och ansikte utåt för ett parti som Missnöjespartiet? 

Vem vill kommunicera med media och politiker och bli misstolkad, uthängd, misstroendeförklarad, ämne för hånfulla ledarkrönikor eller twitterattacker från kultureliten och leva som en dokusåpadeltagare under en tid .. alldeles oavlönad .. även om man har en snabb omsättning på företrädarna.

Och där föll den idén!

Men medge att det finns något lockande i den? Jag tror till och med att den är genomförbar? I alla fall så låter det både roligt, hyfsat realistiskt och mer engagerande än mycket av det vi får serverat från de partier som både kräver våra röster, makt, pengar och förmåner .. utan att redovisa hela sanningen eller spelet bakom stängda dörrar.

I dagsläget skulle jag tveklöst och absolut rösta på MISSNÖJESPARTIET!!

DN, DN, DN, DN, Expr., Expr., Expr., Expr., AB, AB, AB,

6 kommentarer:

  1. Jag med.om någon orkar hålla i det och stå ut med allt hån och hat som nu tar sig till nya nivåer och får en att undra om det råder full panik över Sds framgångar.Tonen är nu bedrövlig, som K.Mazetti i Ica kuriren,där gick väl ändå bottenpluggen ur.Verkar skrivet i arg frusration över att hon inte får sin vilja igenom ( att få väck Sd )Jag tror tvärtom att artiklar av den här typen driver fler människor till Sd,och då inte bara arga unga män. Men hm din ide växer ju mer man tänker.

    SvaraRadera
  2. Ja tanken är rolig. Men problemet är nog att människor vill bli förförda. Man vill tro på något. Om inte kyrkan duger längre så kanske politikerna ändå kan göra nytta. Kanske. Någon. Någonstans. Eller åtminstone några uttalanden som låter bra och löftesrika. Om det finns täckning eller inte för dem, det orkar vi kanske inte utvärdera objektivt. Vi vill hoppas.

    Den som utnyttjar det bäst vinner.

    SvaraRadera
  3. Jag ställer upp!!Har lärt mig valserna inom både vanlig politik och kyrkopolitiken. Jag brukar håva in bort emot 560 kr /månaden efter skatt - dessa klingande sekiner kan jag både ha och mista så här är jag - nominera mig till detta underbara parti genast.

    SvaraRadera
  4. Det där med att lämna platserna tomma tycker jag låter som en feg idé. Jag ser hellre att du ställer om som statsministerkandidat, du har min röst i alla fal.

    Om du och några likasinnade vill starta ett parti kan jag också pytsa in tid och energi. Nånstans går ju gränsen för hur mycket synpunkter man kan ha innan man förpliktar sig att faktiskt göra något, sen kanske det bara blir ett slag i luften, men då kan man i alla fall hålla huvudet högt i det att man faktiskt försökt.

    SvaraRadera
  5. Såg ett par intressanta artiklar idag som på något sätt visar båda aspekterna av vad som är galet med det sociala skyddsnätet idag:

    Hårdrock som socialt handikapp:
    http://www.dn.se/kultur-noje/musik/hardrockare-far-inte-langre-bidrag-for-sitt-musikberoende

    Assistansbehovsanalys med hjälp av prejudicerande fall istället för att möta kunden/vårdtagaren:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16042871.ab

    SvaraRadera