onsdag 16 januari 2013

Paketering av budskap?


En nyhet i Aktuellt i går var att Coca Cola släppt en liten film som varnade för det höga kaloriinnehållet i deras egen produkt. I dag ska de tydligen släppa ytterligare en film som visar hur konsumenten ska förbruka alla dessa kalorier utan att avstå från sin dagliga dos av Coca Cola.

I samband med den nyheten hade Aktuellt kallat in en reklamare som sysslade med "paketering av budskap" för att utvärdera Coca Colas satsning.

Just nu sitter jag och lyssnar på partiledardebatten .. som påminner inte så lite om Coca Cola kampanjen .. köp vår produkt så ska vi tala om hur ni ska leva för att klara av konsekvenserna.

För ögonblicket går Gustav Fridolin igång på sitt eget salvelsefulla budskap om barn och mänsklighet som tar avstamp i hans egen nyblivna roll som pappa och hans egna erfarenheter som lärare på en folkhögskola .. och det är nästan lite för mycket av det goda.

Men vad är hans budskap .. egentligen? Mer än de vackra orden som varenda människa i hela världen kan skriva under på?

Vad är det jag hör när jag lyssnar på våra politiker medan jag packar ner överblivna tidningar och reklamblad i papperskassar som ska till återvinningen?

En förpackning av budskap?

Eller är det bara förpackningen som serveras? Finns det något innehåll bland alla vackra, färgglada papper, tjusiga snören och rosetter, glitter, löften och vackra texter?

Gustav Fridolin påstår att svenska folket har gett upp och därför skyller bristerna i samhället på "andra".

Han målar en bild av stackars okunniga offer som uppgivet sitter och skyller på varandra i brist på ledning från visionärer som Gustav Fridolin.

Det är nog att göra det lätt för sig .. i min verklighet har aldrig det politiska samtalet varit mer levande än det är nu. Människor som aldrig ifrågasatt eller intresserat sig för det politiska systemet, är nu synnerligen intresserade av sammanhangen i systemet .. orsak och verkan .. och hittar bara luddighet och glidningar på sanningen när de lyssnar på vad deras folkvalda serverar.

Förmodligen är det en följd av de tomma .. men väldigt vackra .. paket som vi får av politiker som inte vågar berätta den sanning som är rätt uppenbar för varje tänkande medborgare.

Och det är fler än vad våra folkvalda tror!

Varför ökar arbetslösheten? .. undrar till exempel Mikael Damberg anklagande.

En märklig fråga, sett så här från gräsrotsnivå.

Behöver Socialdemokraternas representant verkligen fråga .. när han både har möjlighet och insyn i hur det ser ut i resten av världen?

Sedan påstår han att Socialdemokraterna kan GARANTERA att inga unga människor kommer att vara arbetslösa mer än 6 månader, om Socialdemokraterna kommer till makten.

GARANTERA? Hur ska det gå till? Vilka arbeten är det som Socialdemokraterna har i rockärmen?

Ja, det är samma söndertröskade trainee-jobb som ska erbjudas. Jobb med avtalsenliga löner som ytterligare ska belasta kommuner som redan nu har svårt att få ekonomin att gå ihop. Jobb som ska skapas inom vård och omsorg och ytterligare ska belasta den redan hårt ansträngda personalen som ska lämna rapporter, handleda och vägleda de unga SAMTIDIGT som de utför sitt ordinarie jobb.

Jag känner mig lite grand som när jag går igenom ett varuhus dagarna före jul. Det glittrar, det finns ett nästan osmakligt överflöd, det finns högar av inslagna paket utan innehåll som ska stimulera konsumenterna att köpa, köpa, köpa .. utan en tanke på vardagen som kommer när sista julljuset slocknat.

Dagens partiledardebatt känns ärligt talat lite som att få en övermäktig sockerchock .. så det är ju tur att Coca Cola kommer med lösningen på hur jag ska hantera den just i dag.


DN, SvD, Expr., Expr., Expr., AB, AB, AB, AB, AB, AB,

3 kommentarer:

  1. Att dom inte begriper att vi är urless på sockervadd.Vi är trötta på detta evinnerliga hackande på varann.Dom har ett bra avlönat jobb men sköter dom det så bra?Vi vill ha ärlighet,rakhet,mod att se verkligheten.Vi går inte på det här längre och nu börjar det bli skarpt läge (som Leif GW brukar säga)Så man vill säga till dom `spola skitsnacket och börja jobba´.Ni har en hel del att ta tag i på riktigt.

    SvaraRadera
  2. Suveränt beskrivet ... jag är otroligt less på att ha blivit besviken på innehåll i glansiga förpackningar. Fullt med symboler a la nyckelhål, svanar, certifieringar, you name it, och så visar det sig att det är mest fusk. Stora förpackingar med litet innehåll, som kan ha gjorts större än vad det är med ännu mer luft/förtjockningsmedel. Inget som mättar i längden precis.

    Jag minns en vända i USA då jag absolut skulle ha tag i äkta smör för något. Maken till många 'smör' de hade i grälla färger och man fick se upp med texter som "like real butter". Dock, texterna fanns åtminstone, jag blev bara lurad en gång av stora bokstäver "BUTTER"

    /Läsare

    SvaraRadera
  3. Har varit utomlands ett par dagar, tack för uppdateringen från partiledardebatten. Din sammanfattning låter ganska likt mina förutfattade meninger :-)

    SvaraRadera