torsdag 21 december 2017

Jag behöver skratta ..


.. för det var så länge sedan jag skrattade så där härligt spontant och ogenomtänkt att jag nästan har abstinensproblem.

Allt har blivit så allvarligt och även i sammanhang som inbjuder till skratt med komiker som tar betalt för att locka fram det, så finns det både gränser för vad som bör skrattas åt, ett pekfinger som pekar på vilka som ska skrattas ut och en mörk, allvarsam underton som säger att det egentligen inte är passande att skratta alls. I varje fall inte just nu och särskilt inte med tanke på allt och alla som vi i stället allvarligt bör ta ställning mot. Eller för!

Utan att visa större och opassande glädjeyttringar.

Jag har känt så här en längre tid och varje gång .. det vete sjutton varför? .. tänker jag på ”Svenskläraren” med Roffe Bengtsson och Sten Ardenstam. När den visades på tv var jag väldigt ung och skrattade så tårarna rann utan tanke på att någon kunde känna sig kränkt eller att värdegrunden kunde förvandlas till en avgrund med mig på botten.

I dag hade jag hisnat av förskräckelse och gått in i garderoben och fnissat lite ljudlöst i stället.

Men den gamla godingen finns väl inte kvar längre?

Den var ju faktiskt inte alls okej utan kan väl mer kallas oacceptabel. Kanske helt oacceptabel till och med? Eller som statsministern nu för tiden uttrycker sitt missnöje .. den duger inte längre.

Förmodligen har den raderats och förpassats till historiens skräphög tillsammans med andra gamla klassiker från tiden då vi inte förstod att uppföra oss bättre.

Men har man sett på ***, av någon anledning har värdegrundspoliserna missat denna kränkande inspelning från 1969??

Så jag passar på att roa mig lite innan det är för sent .. trots att jag naturligtvis är fullt medveten om att det jag skrattar åt kanske kan uppfattas som både kränkande och nedvärderande sett med andra ögon.

I övrigt är jag normalanpassad och nöjer mig med att spontanfnissa åt roliga meningsutbyten på twitter, som till exempel det här från Jonas Andersson, där den allvarligt menade frågan .. ” Är det här på riktigt? Är det sossarna som har satt ihop det?” .. i anslutning till en fejkad bild från Socialdemokraterna, som besvarades med .. ”Visst är det lite skrämmande att man inte vet?😂”



9 kommentarer:

  1. Mitt senaste spontana skratt var för ett par dagar sedan. Jag hade influensa tidigare i höst, och hade svårt att hitta sångrösten efteråt. Så jag höll på med en andningsövning och klagade för min man att jag inte kunde hitta min andningsreflex.

    -Ska vi doppa dig i badkaret? Efter sådär två minuter brukar den komma...

    ...

    Fick du skratta lite nu? Hoppas det!

    SvaraRadera
  2. Ja tiderna förändras. I dag är ju inte ens Astrid Lindgren rumsren.
    Själv brukar jag skratta åt "Pang i bygget" och tänka att den skulle dom aldrig fått göra idag.

    Hoppas du får en God Jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv skrattade jag åt Tomtemordet hemma hos dig ,, ;-D

      Radera
  3. Hej Any

    Den där godingen skrattade jag åt redan för över trettio år sedan när jag kunde språket så pass att jag förstod!
    Och jag skrattar än över "detta fina humoret"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alldeles för lite mycket fina humoret i dag, tycker jag. :-)

      Radera
    2. Hej Any

      kan det beror på att det goda, befriande skrattet fastnar i halsen?

      Gott julet och en god nya året...

      Och fortsätt gärna om du har ork...din röst är...en ankare!

      Manfred

      Radera
    3. Nu blev jag faktiskt lite rörd, för var väldigt fint uttryckt.

      Gott julet och en goda nya året önskar jag dig också.

      Radera