torsdag 28 december 2017

Socialdemokraterna och Aftonbladet.


Jag har delat varje dag av mitt vuxna liv med en hel, halv eller ¾-dels Border Collie.

En Border Collie är tillgiven, lojal, nördig, rastlös och ständigt i behov av stimulans eller sysselsättning. Det finns ingen som kan vara så tydligt uttråkad som en Border Collie, ingen som kan bli så våldsamt entusiastisk vid minsta lilla uppmuntran och ingen som kan vara så maniskt fokuserad på de mest konstiga saker.

Ge en Border Collie lite kärlek och bekräftelse och h*n är din vän för evigt. Kasta en boll hundra gånger och h*n kommer utmattad tillbaka, beredd att hämta den för hundraförsta gången. Border Collien är en hund som följer dig i vått och torrt utan att ifrågasätta varför .. om du lever upp till de krav som en Border Collie ställer på sin människa.

Det finns nog ingen annan hundras som är så lik mig själv som en Border Collie.

Men, egentligen är en Border Collie en vallhund som bör få utlopp för sina nedärvda instinkter. Det har många sagt till mig under årens lopp och en gång bestämde jag mig faktiskt för att leva upp till kraven.

Jag och min dåvarande livskamrat Bessy anmälde oss alltså till en vallningskurs.

Den första lektionen var det ett tiotal hundar som samlandes med vidhängande ägare och vi fick i uppdrag att lära oss kommandona Hit, Framåt, Höger, Vänster och Stanna.

Sedan fick vi åka hem och träna .. utan får. Det var hur lätt som helst och när vi sedan fick öva i grupp var vi precis lika duktiga som alla andra. Självförtroendet var på topp den stora dagen då vi skulle omsätta våra nyvunna färdigheter i praktiken.

Alla hundarna darrade av förväntan när de fick syn på de femton rutinerade vallningsobjekten.

Alla utom min som tryckte sig mot mitt ben medan hon kastade misstänksamma blickar på fårskocken.

En efter en kallades ägare och hund fram för en kortare provvallning. Det gick hyfsat bra för de flesta, ingen hade ju gjort detta tidigare så kraven var ju inte så höga.

Så var det vår tur. Hunden skulle placeras bakom fåren med kommandot LIGG.

Det gick alldeles utmärkt.

Själv placerade jag mig framför fåren och skulle sedan med kommandot SAKTA FRAMÅT, lugnt och behärskat promenera över gärdet med hela fårskocken mellan mig och den vallande hunden.

Där var det något som inte riktigt fungerade?

Bara tanken på att vara alldeles ensam bakom en hög opålitliga får fick min hund att totalt tappa fattningen. Så i stället för en lugn promenad .. sakta framåt .. sprang hon i full fart genom flocken för att få kontakt med mig. Det i sin tur medförde att jag i panik flydde med femton får och en livrädd hund i hasorna.

Det var mycket uppskattat av de övriga deltagarna. En del påstod till och med att de aldrig tidigare haft så roligt. Det var inte riktigt så jag upplevde det hela om jag ska vara ärlig.

Vi gjorde några försök till men det fungerade bara om vi båda arbetade tillsammans. Det vill säga, om jag också var bakom fåren och följde min egna kommandon.

Vi tyckte inte att det var så nödvändigt med vallning efter det. Vi tyckte båda att vi var fina och duktiga ändå.

Nu undrar väl vän av ordning vad Socialdemokraterna och Aftonbladet har med det här att göra?

Och det kanske är långsökt, men när jag läser Anders Lindbergs och Karin Petterssons senaste ledarkrönikor på Aftonbladet är det mina erfarenheter från vallningskursen som är det första jag tänker på.

Planen som Socialdemokraterna och Aftonbladet verkar ha fungerar väl ungefär som fåraherden och vallhunden i valrörelsen. Den ena ger kommandon som den andre ska utföra för att fårskocken .. väljarna .. ska gå åt rätt håll och hamna i rätt fålla.

Men vallningen verkar vara lika amatörmässigt misslyckad som den jag och min Border Collie levererade i fårhagen.

Ingen leder och ingen följer och fåren går vilset och förvirrat hit och dit medan åskådarna viker sig dubbla av skratt över de famlande, fumlande ansträngningarna.

Men vem är herden och vem är hunden? Det verkar lite oklart, men det gjorde det kanske för fåren som vallades av mig och min hund också?


Kanske kan dessa Border Collie regler ge en viss vägledning?


4 kommentarer:

  1. Uppskattar Border Collin, men föredrar Schäfer sedan 30+ år :)

    Finns likheter, finns skillnader men schäfern har storlek och tyngd som bordern saknar. Något jag kommit att uppskatta nu när Sverige utökats med en viss sorts hundfobiker som tidigare inte märktes pga sitt ringa antal. Om den ens fanns på samma sätt. Inget jag ens hade i tankarna då jag kärade ned mig i den här rasen i min ungdom.

    SvaraRadera
  2. Border Collie/Labrador blandning brukar bli bra. Inte så intresserade av att leka men bra vall- och vakthundar som har lite mer tyngd. Finns en Border Collie i grannskapet som bara vill leka och om man inte orkar kasta boll så visar den tänderna så fort man slutar.

    SvaraRadera
  3. "Socialdemokratiska" liberaler kanske borde fundera över om det är realistiskt att regeringar som är berömda för att uträtta noll & ingenting, år efter år, verkligen blir omvalda? Är det troligt, helt oavsett vad som skrivs på världsfrånvända ledarsidor?

    SvaraRadera
  4. Underbart roligt inlägg! Jag har bara positiva erfarenheter av Border Collie. Bor man i en stad och inte vill bli attackerad så är det min uppfattning att den inte räcker till. Vi har Rottweiler.

    SvaraRadera