lördag 30 december 2017

Pussyhats, festivaltafsande, sexuella trakasserier, våldtäkter, brutala gruppvåldtäkter ..


.. samtyckeslag, en ny jämställdhetsmyndighet, hedersvåld, månggifte, barnäktenskap, nedlagda våldtäktsanmälningar, störta patriarkatet, hata vita, medelålders, heterosexuella män, rör inte min flyktingpojke, rädsla, oro, otrygghet och ångest .. och slutligen exploderade #metoo-vittnesmålen och de feministiska männen föll som käglor, något som till slut fick vår samarbetsregering att reagera och uttala sig med en röst .. detta är oacceptabelt! Så här kan vi inte ha det!

Det är inte svårt att se vad som dominerat samtalen på gräsrotsnivå under 2017, till skillnad från de offentliga samtalen som mest verkar ha gått ut på att få tyst på alla som har en avvikande uppfattning?

Det är inte heller svårt att ana varför samarbetsregeringen redan tidigt såg till att gränserna för sjukskrivning pga psykisk ohälsa stramades åt?

Jag sitter och skissar lite planlöst medan jag förgäves försöker hitta något roligt, hoppingivande eller inspirerande att skriva om som avslutning på året.

Det är inte helt lätt och ska jag vara ärlig så känns det inte längre helt bekvämt att skriva fritt och spontant om det jag tänker eller funderar över. Men jag kan konstatera att jag inte är ensam om att ha svårt att förmedla en positiv framtidssyn.

Ta  den där .. säger Maken och pekar på en bild som jag förgäves försökt färglägga i någon icke-kränkningsframkallande färg. Den är inspirerad av Carl Fredriks Reuterswärds skulptur, Non-Violence, Me too-debatten och, nu senast, kyrkans mässa Fräls oss från patriarkatet .. men med ett helt annat grundmotiv.

Det kan jag väl inte .. säger jag. Då blir jag helt säkert blockerad, avstängd, anmäld eller drabbad av hemskheter jag aldrig tidigare har kunnat drömma om.

Fegis .. säger han. Se det som en gåva till dina läsare. En symbol för år 2017, en mindfulness-bild som dina kreativa läsare kan kopiera och färglägga på ett personligt sätt?

Och vem vill vara en fegis?

Det ärliga svaret är att jag inte alls har något emot det. Men i alla fall? Ja, jag gör det ändå!


Och så hoppas jag att Maken inte lurat ut mig på för djupt vatten, när det enda jag ville var att önska alla ett verkligt ..






Årets nyord - Sanna Rayman

11 kommentarer:

  1. En stor fet LIKE på det du skriver, alltid lika sant och med lite humor också.
    Önskar också er ett gott nytt år, nu måste jag börja droga min fyrfota vän, för nu har idioterna börjat med smällare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara nyfiken. Vad har du för art/ras? Sedan vi gick över till mer jakt-/bruksartat /hund) har fyrverkerirädsla varit noll. Och katterna ... ja rena 'gatukorsningar' som jagar möss/råttor så dem har vi inte ens tänkt på och inte har det stått i de vanliga medierna tidigare om "så skyddar du din katt".

      Radera
    2. En äldre Staffordshire Bullterrier.

      Radera
  2. Stasa inte för länge bara!
    Även en ylik behöver syre då och då...
    Gott slut anybody!

    SvaraRadera
  3. Hej anybody och tack detsamma! Fyndig som alltid!

    SvaraRadera
  4. gott nytt !

    SvaraRadera
  5. Vi än nog många som under året läst och uppskattat dina texter inom spannet hänfördelse-ursinne. Men jag hittar inte något sätt att ge Dig ett monetärt bidrag. Jag skulle så gärna vilja ge Dig en (liten, förmögen är jag inte) julgåva som ett ynka tack för de funderingar jag haft förmånen att ta del av under året. Har du Swisch? Vänligen maila jonasbygden@gmail.com. Gott Nytt!

    SvaraRadera
  6. Svenska eliter är arroganta numera, & tycks bli mer auktoritära för varje år som går. Undrar om det inte handlar om EU? Håller de på att förbereda "allmogen" för tillstånd där demokrati & yttrandefrihet mest påminner om pynt i en julgran? Och vem trodde att ett av världens mest avancerade länder plötsligt skulle "backa i tiden" någon månad; det hela påminde om tider då grå-Anna hade setts ge instruktioner till sina harar & grodor, som sedan gav sig ut på sinistert uppdrag & berövade månglar-Martin potensen. Det var ju lite oväntat..

    SvaraRadera
  7. En bild säger mer än tusen ord!

    SvaraRadera
  8. Intressant krönika i Expressen av en kvinna som trodde att metoo skulle få ordning på gruppvåldtäkterna, helt absurt då den ju riktade sig mot vita medelålders män, och det är väl inte dom som gruppdejtar. https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/nellie-erberth/varfor-ska-vi-kvinnor-behova-vara-radda-i-var-egen-stad/

    SvaraRadera
  9. Gott nytt år! Bra skrivet. Tror generellt att det är bra att diskussioner utvecklas, men som Hedenmo skriver; det är även viktigt att granska journalistiken, särskilt under "revolutionstider". Gjorde en liten ormsötning med inriktning på hennes text, om man tycker att Metoo borde granskats mer: http://www.plusett.nu/omrostning-5768/tycker-du-att-man-ska-granska-metoo-rorelsen-harda

    SvaraRadera