måndag 11 december 2017

Varför? …


.. frågade jag min mamma när jag som barn för första gången hörde talas om judeförföljelserna och koncentrationslägren på trettiotalet.

Förmodligen hade jag läst och sett bilder någonstans och min mamma, som aldrig någonsin visade något intresse för vare sig politik eller samhällsfrågor, hade egentligen inget annat svar att ge än att det som hänt var fruktansvärt.

Jag hade sett bilder på människor som fråntagits allt och fördes bort från sina hem för att transporteras mot döden. De levde som vi och såg precis ut som vi, men dödades som djur? Varför just dom? För att de var judar och trodde på Gud på ett annat sätt? Det var omöjligt att förstå.

Jag tror .. sa min hårt ansatta mamma .. att det berodde på att de som styrde var rädda för judarna för att så många av dem var rika och hade mycket makt och så ville de inte erkänna det utan pekade ut alla judar som farliga och oönskade.

Det var svårt att ta till sig för ett barn. Några år senare läste jag Anne Franks dagbok, hon var inte mycket äldre än jag då hon skrev den, och jag kunde ändå inte förstå. Varför fick inte hon leva och varför hade jag klarat mig om vi hade levt i samma stad, samma land och samma tid?

Varför protesterade inte tyska folket? Varför var det inte fler som sa ifrån och försvarade sina vänner, grannar och arbetskamrater? Varför gjorde ingen något?

De var rädda och hade riskerat sina liv om de gjort något. Men det kommer ALDRIG mer att hända .. sa min mamma. Så onda människor kommer aldrig mer att få så mycket makt över människorna i ett land.

Och det trodde jag faktiskt på. ALDRIG under min livstid skulle någon kunna glömma! Och OM det skulle ske skulle andra länder reagera, tänkte jag. Nu när alla visste hur stor ondskan kunde växa sig om ingen gjorde något.

Aldrig hade jag väl kunnat ana att jag som vuxen skulle upptäcka att jag levde i ett land där judar attackeras och hotas till livet, medan mitt eget lands regering bagatelliserar och blundar för vilka som står för ondskan i vår tid, samtidigt som de förminskar graden av hot och hat vilket gör att det tillåts att växa.

Vi ger till och med bidrag till människor och organisationer som stöder den typen av åsikter och gärningar?

En regering som har särskilt överseende med dem som tillhör en religion som ser Förintelsen som ett gudomligt straff mot judar? Människor som försvarats, välkomnats och fått tillgång till alla rättigheter i vårt land återgäldar generositeten med mordhot och förföljelse av svenska medborgare. Det vill säga skattebetalare som bidrar till deras försörjning?

Och nu står jag där med samma frågor som jag hade som barn .. hur kunde det bli så här? Hur är det möjligt att människor ostraffat kan propagera för att judar inte har rätt att leva? I Sverige?

Vad gör den regering som vi valt i tron att de aldrig skulle tillåta att det som skedde då skulle kunna hända igen? Och vad gör vi, som växte upp i tron att det som hände i trettitalets Tyskland ALDRIG MER skulle kunna hända någon annanstans?

Beklagar det inträffade, tillsätter en utredning eller fokuserar på metoo-debatten??




8 kommentarer:

  1. Att de tjuter om allas lika värde? Sällan har väl en media-vänstersida så tydligt demonstrerat att de anser att VISSAS värde står skyhögt över andras, samt att de anser att det borde finnas flera olika sorters lagböcker (beroende på vem man är)?

    SvaraRadera
  2. När jag själv började undra över kriget och tyskarnas utrensning av oönskade människor frågade jag min mor. Visste ni inte vad som pågick, visste ni verkligen inte vad som skedde i koncentrationslägren?

    Visst visste vi. Blev svaret. Hon tvekade inte. - Vi visste men de flesta ville inte veta. Och inte erkänna vad de hade vetat.

    Orden hängde kvar i mig. De vittnar om förljugenhet och hur man söker förvränga sina val och ställningstaganden när verkligheten har förändrats.

    Så som det kommer att ske inom en inte alltför avlägsen framtid. För vad kommer våra barn och barnbarn säga om oss och de val vi gör nu. Och vad säger vi?

    Att vi svenskar älskar att bli lurade för det ställer inga krav på oss..... Tror vi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The winner takes it all...Svenskarna var osäkra på vilken sida som skulle segra så man valde att vela. När vi får ett islamistiskt parti, vad kommer imamerna att uppmana de troende att rösta på? Jasin får egen majoritet i riksdagen!

      Radera
  3. Hej

    Denna "eviga judefrågan"...kanske Donald the Trum gjorde helt enkelt slag i saken?
    Slut med alla dessa förhandlingar som efter decenier inte ledde någonvart.

    Sprängt denna gordiska knuten?

    SvaraRadera
  4. En majoritet av riksdagen vill ha det så här. Inte bara nån detalj här och där utan till 100% så här.

    SvaraRadera
  5. Om man importerar mellanöstern får man mellanöstern.

    SvaraRadera
  6. Hej.

    Socialdemokraterna har samma ideologiska grund som det gamla tyska nationella socialdemokratiska arbetarpartiet. Föga förvånande då att man anammar samma judehat.

    När man dessutom är helt beroende av muslimers röster för att behålla makten i landets tre största städer med kringliggande regioner är det än mindre konstigt. Gå in på Valmyndigheten och titta på hur valresultaten ser ut i exempelvis Rosengård eller Tensta eller Angered.

    Om man dessutom tar Bjerelds arbete via Brödraskapet (både socialdemokraternas och det muslimska) att islamisera partiet sedan nittiotalet klarnar väl bilden ytterligare.

    Vad gör vi åt saken?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    SvaraRadera
  7. Hej

    Just dessa ord säger allt: ”judar ska känna sig välkomna i Sverige”...
    Tydligen så betraktar sig S som gästgivare i sammanhanget.
    Bara "herremänniskor" har denna inställning, samma som mina företedda landsmän/kvinnor hade...och säker delvis har än.

    Redan innan detta hände så var en spontan reaktion av den dansk som är vän av familjen och har upplevd andra världskriget: "Svenska är antisemiter." och då menade han inte folket, utan regeringen.

    Hur sa indianerna då, och hur skulle de än en gång säga idag när de se på Sverige?
    "Landet som talar med kluven tunga."

    SvaraRadera