tisdag 25 september 2012

"Jag har jobbat hela mitt vuxna liv med näringslivet," ..


.. säger Stefan Löfven, igen och igen och igen i de intervjuer han ger till media i olika sammanhang.

Varje gång han säger det skär det i mig på samma sätt som det gör när någon drar en nagel över porslin eller en svart tavla. Det klingar falskt, det är inte riktigt sant och det stör mig eftersom jag gärna skulle vilja att sossarna äntligen får en vettig partiledare i Stefan Löfven.

Men om han anser att hans CV bevisar att han "har jobbat hela sitt vuxna liv med näringslivet" så kan jag också säga det .. och med mycket större eftertryck, eftersom jag arbetat närmare administrationen, ekonomin och det faktiska genomförandet av "näringslivets affärsplaner".

Stefan Löfven arbetade 3 år på posten vilket lika mycket kan kallas för näringslivet som mina år på Riksförsäkringsverket/Stockholms Gatukontor, han jobbade på Sågverket i ett år och jag jobbade i handeln ungefär motsvarande tid, han arbetade som svetsare i 16 år medan jag arbetade på storföretagens ekonomiavdelningar och så småningom blev så gott som ensam ansvarig för administration/ekonomi, inköp och planering i ett företag i restaurangbranschen.

Jag fortsatte med det jag kunde och utvecklade det vidare .. Stefan Löfven fick sin försörjning som fackombudsman och gjorde karriär inom fackföreningsrörelsen och politiken.

Jag måste erkänna att jag inte ser facket som "näringslivet"? Jag kanske kränker någon när jag säger att jag inte ens kan se att Stefan Löfven har "jobbat i näringslivet" alls? I varje fall inte mer än vem som helst som arbetar inom industri, handel, restaurang- eller byggnadsbranschen.

Fackföreningsrörelsen och alla uppdrag som styrelseledamot och alla andra uppdrag som landar på den som stiger i graderna .. är inte vad jag först tänker på när jag använder ordet "näringslivet".

För mig är facket näringslivets motpart?

Så egentligen borde Stefan Löfven säga .. "Jag har jobbat hela mitt vuxna liv som MOTPART mot näringslivet" .. för att jag ska tycka att han känns ärlig och förtroendeingivande.

Bara för att man upprepar en sak tillräckligt ofta blir den inte en sanning. Om någon använder sig av en etikett som det står näringslivet eller affärsplan på så är det inte en garanti för att vederbörande har den blekaste susning om hur man driver en framgångsrik affärsverksamhet eller ett lönande företag.

Stefan Löfven går mot svart bälte i politisk tystnad, förmodligen för att kunna samla poäng i trovärdighet och trygghet .. men varje gång han påstår sig ha tillbringat hela sitt vuxna liv i näringslivet så gör han en repa i den tillrättalagda fasaden.

Det räcker inte med halvsanna påståenden och luddigt formulerade affärsplaner för att imponera och skapa en näringslivets gigant.. det behövs faktiskt lite mer än så.

Expr., AB, SvD, DN, DN,
  

3 kommentarer:

  1. Så det han borde säga egentligen är att han tränat hela livet på att vara i opposition? :-)

    SvaraRadera
  2. Haha. Småmyser med ett leende på läpparna när jag läser din blogg.

    SvaraRadera