fredag 24 juni 2016

En trevlig midsommar ..


.. önskar jag alla som händelsevis tittar förbi. Det som gör just den här midsommaren extra trevlig för oss är att Rackarkotten inte längre behöver förfölja oss med med en stora undrande ögon inifrån en stor plasttratt  .. ska jag ha det så här i resten av mitt liv?

Något som gjort att ingen har kunnat uträtta något av värde eller ens kunnat vara i ett annat rum utan att känna skam och skuld.

Det har varit låååånga dagar de senaste två veckorna. Ingenting blev som förväntat och inget fungerade som det borde. Om det överhuvudtaget hände något positivt så var det under de första 4 dagarna när den nyopererade Rackarkotten traskade omkring med ett rejält morfinplåster på sidan.

Vi har aldrig någonsin tidigare haft en så väluppfostrad och tillbakalutad hund.

Men nu är allt som vanligt i vår lilla värld. Det enda som påminner om den senaste tidens vedermödor är en stor rakad fyrkant på Rackarkottens högersida och spåren av ett intressant broderi över buken på den plats där det egentligen bara skulle ha varit "ett par stygn".

Som vanligt står det en jordgubbstårta i kylskåpet och i ugnen puttrar det som ska förtäras som pulled pork på vildsvinskarre. Det blev inte sju sorters blommor, trots att vi ansträngde oss, men en bukett av prästkragar och blåklockor pryder matbordet och utanför fönstren har rosbuskarna fullkomligt exploderat i väldoftanden blommor. Och senare kommer den traditionella kampen i Kalle Anka-yatzy att dra igång.

Jag noterar också att en av mina tre önskningar har gått i uppfyllelse .. engelsmännen röstade för ett Brexit. Efter att ha läst de mest häpnadsväckande uttalanden om hur makthavare bör undvika folkomröstningar för att kunna regera efter folkets vilja, väntar jag bara på besked om att Sverige har missat platsen i FN:s säkerhetsråd och sedan kan Löfven få utlysa nyval när som helst. För en folkomröstning om ett Swexit är väl inte att tänka på förrän vi och Tyskland står ensamma kvar med notan när den stora EU-festen är över?

Men om jag får tro tidningarnas rubriker är det sådana som jag som bäddar för jordens undergång. Det vill säga den del av världen som inte gått under i och med Brexit som fullständigt kommer att utplåna Storbritannien .. eller EU .. enlig dem som verkligen VET hur det kommer att bli om vanligt folk får för sig att de begriper det de absolut saknar förmåga att begripa.

Personligen så tror jag att det kommer att bli som när det faller en stor sten i en damm. Först ett stort plask med dramatiska vattenkaskader, höga vågor som sprider sig, stillnande rörelser som följs av en spegelblank stilla vattenyta som omgivningen sedan förhåller sig till, analyserar, diskuterar samt jämför med upplevelsen av plaskets, vågornas och stenens storlek och följder .. för att sedan anpassa sig till händelsen, tolka och förminska den och fortsätta utifrån de nya förutsättningarna som förmodligen blir helt annorlunda än det de inblandade förväntade sig.

8 kommentarer:

  1. Glad midsommar till er allihop! och en extra klapp och godbit till Rackarkotten som tröst för de senaste veckornas lidande!

    SvaraRadera
  2. Hej anybody! Jag var också mycket nöjd när det visade sig att britterna röstat nej till fortsatt eu-meldemsskap. Få se om sista ordet är sagt...Jag undrar om man inte kan erbjuda speciallösningar till Storbritannien! Och hoppas, hoppas att den totalt betydelselösa platsen i säkerhetsrådet inte går till Margot och att det blir nyval! Det önskar jag mig!

    SvaraRadera
  3. Jag noterar att mp numera är helt EU-frälst. När skedde denna omsvängning?
    Jo men visst, både nuvarande språkrör Löfvin och förra språkröret Eriksson har ju varit nere i Bryssel och frotterat sig.
    De har kommit långt från mp:s grundfilosofi: närodlat.
    Bo Adolfsson

    SvaraRadera
  4. Hej.

    Stackars hund! är det första jag tänker. som hundägare måste jag fråga om djuret inte klurat ut vilka möjligheter en 'skam-strut' ger? Att döma av mina två så kan man använda den som megafon för volymen på skallet, koncentrera andedräkten i mattes näsa, råka gå förbi ett bord och dra med sig saker (med stora våta ögon: "Det var inte meeeningen - det är trattens fel och den satte DU dit!"), samt ställa sig med huvudet rakt över vattenskålen och tratten dikt mot golvet, varvid den andra hunden blott kan gny när den blir utan.

    Jag har också sett den ena hunden fånga en råtta med tratten - råttan kunde inte komma ut och kanten på tratten gjorde att käkarna inte nådde. Husse med hockeyvante fick sära på kombattanterna.

    Glad Midsommar; har själv firat med brasa i skogsdunge under femhundraåriga ekar, med traditionell mat samt Lundaknake.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare
    Ps Rule Britannia! Ds

    SvaraRadera
  5. hahaha .. vattenskålstricket har praktiserats så till den milda grad att vi tvingades hänga upp en handduk att torka ur tratten med efteråt. Den har också varit effektiv som fångsttratt när den Makalöse skulle sättas på plats efter att ha vässat klorna på soffan.

    Jag skulle kunna skriva en bok om "skamtrattar" och huvudnumret skulle förmodligen vara då vi kastrerade två tikar .. som inte direkt älskade varandra .. samtidigt i förhoppning om ett trevligare umgängesklimat.

    Det första som hände när de kom hem var att de morrande och tandvisande hakade fast trattarna nos mot nos när de försökte spöa upp varandra. Jag måste erkänna att "planen" inte fick önskad effekt.

    DET var 10 LÅÅÅÅNGA dagar innan trattarna hamnade på vinden ..

    SvaraRadera
  6. Mindre säker på hur jag känner inför Brexit, men Glad midsommar.

    SvaraRadera
  7. (s) är ju så "lyhörda", vill tydligen nu samarbeta mera i europa?? Undrar vad som egentligen hände med den där "vi(s)ionen" från förr om att hela EU skulle förvandlas till ett tryggt folkhem? Efter några decennier verkar (s) mindre intresserade av någon utvärdering av resultaten..

    SvaraRadera
  8. Bästa Any, kram på dig denna midsommardagsnatt

    SvaraRadera