måndag 30 juli 2018

Regn, regn, REGN!!

Det har regnat!!

Tack, tack, tack -  jag hade nästan glömt hur det kunde se ut. På drygt en timme fick vi över 30 mm och jag stod på verandan och välkomnade varje millimeter.

Det har varit några hemska veckor för oss som bor omgivna av snustorr skog, torra ängar och knastertorra sädesodlingar. En vanlig sommar skulle jag ha njutit av färgerna, grönskan och skogen, men i år har allt jag sett runt omkring mig bara varit brännbart material till den brasa som skulle kunna förtära allt vi äger och har.

Sommarglädjen förtas lite av vetskapen om att det förmodligen är lättare att få hem ett gäng genuspedagoger än en brandbekämpning som kräver insatser från MSB eller regeringens kriskansli, om det utbryter skogsbränder som vår egen kommuns brandmän inte klarar av.

Men nu vet jag i alla fall vad som ska räddas först och vad som ska offras om det värsta skulle inträffa och om jag ska vara riktigt ärlig så finns det ett och annat som redan är packat och står lättillgängligt fram till höstregnen.

Men mitt förtroende för landets beredskap när det gäller samhällsskydd är nog för evigt förbrukat.



2 kommentarer:

  1. OT, men är nyfiken. Räknaren på antalet dagar kvar till riksdagsvalet fungerar inte längre eller finns det en mening bakom som jag inte förstår?

    SvaraRadera
  2. Helt plötsligt lade den bara av? Jag lyckades få till en ny räknare och så, helt plötsligt, slutade den också att fungera. Då gav jag upp eftersom det var mindre än ett halvår kvar.

    Ren slöhet alltså - och nu är den borta ;-)

    SvaraRadera