måndag 30 maj 2022

”Vi ska in i alla rum där beslut fattas ..

 .. och göra kaos med alla som försöker hindra klimaträttvisan”, ropar Märta Stenevi under Miljöpartiets valupptakt för några dagar sedan. Och de frälsta jublade och ropade .. vi ska göra kaos, vi ska göra kaos, vi ska göra kaos!

Nu blir jag nästan rädd, - säger jag till Katten. Första gången jag hörde uttrycket ”göra kaos med någon” var i kriminella sammanhang och handlade om att ”klippa” öron, tunga och huvudet av folk. Att ”göra kaos” verkar också vara startsignalen för upplopp och andra våldsyttringar. Gud hjälpe oss om MP överger sin vanliga klimataktivism med folk som hindrar trafik, limmar fast sig på motorvägar, släpper ur luften ur andras bilar och börjar ”göra kaos” med alla som händelsevis behöver bil för att ta sig till och från jobbet.

Märta Stenevi? – säger Katten. Är det inte hon som tillhör en klan som tycker att alla som gör kaos gör det pga av fattigdom? Är hon kanske väldigt fattig?

Tvärtom kan man kanske säga – säger jag. Men jag tror hon bara använder de orden för att locka väljare som tillhör någon form av klan som vill göra kaos när ovälkomna beslut har fattats. Eller något i den stilen. Tror jag. Kanske.

Katten tycker att jag låter feg och luddig och lämnar rummet och går mot ytterdörren.

Men jag är i så fall varken fegare eller luddigare än Miljöpartiet som också hävdar att ”vi ska ta samtalen med varenda väljare som vill prata med oss, för att alla ska förstå det vi redan vet!”. För när jag vill ta det samtalet på twitter möts jag av meddelandet … ”Vilka kan svara? Folk som @miljöpartiet följer eller nämnde får svara”. Vilket innebär att en sån som jag aldrig skulle få tillträde till Miljöpartiets sociala medier eller våga släppa kaoskrigarna över min tröskel.

Vilket i så fall betyder att Miljöpartiet bara vill ta samtalen med redan godkända, frälsta kaoskrigare för att få dem att förstå det de redan vet?

Vilket känns ungefär lika meningsfullt som att gå in i alla beslutsfattande sammanhang och göra kaos.

Vilka utanför den egna gruppen tror du det är som röstar på Miljöpartiet, - ropar jag till Katten, men då låter det nästan som om han kräks på mattan i hallen och jag avslutar och ilar för att ta hand om mitt eget kaos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar