tisdag 15 mars 2011

Ständigt detta rut-avdrag!!

Igår kom 2010 års siffror från SCB när det gällde rut-avdragets omfattning. Det visade sig att det var vanligast bland äldre, och då främst kvinnor, vilket överraskade många .. dock inte mig och förmodligen inte någon annan bland oss sk vanliga gräsrötter.

Jag har under de senaste åren fått insyn i vad som väntar mig själv när jag blir äldre. Flera anhöriga har passerat den gräns där de kunnat klara sig själva och fått begära hjälp från hemtjänsten för att få vardagen att fungera .. och det har det inte gjort.

Låt mig få börja med att säga att det inte finns något att anmärka på hos dem som utför själva arbetet .. men däremot mycket att säga om deras arbetsförhållanden. De personer som jag själv kommit i kontakt med har varit jäktade, stressade, pressade och burit en arbetsbörda som varit orimlig .. men ändå gjort allt de kunnat.

De äldre som begär tjänsten får betala för den .. mellan 100-400 kr/timmen, högst ca 1.700 kr/månaden .. och då har de ändå ingenting alls att säga till om när det gäller vad som ska göras.

Det finns konstiga regler .. olika för varje kommun .. hemtjänstpersonalen får INTE stå på stolar eller stegar, vilket medför att man inte kan byta gardiner eller plocka ner adventsljusstaken från översta skåpet i hallen. De får INTE torka av alla golven samma dag, vilket medför att det aldrig är riktigt rent. En del får INTE putsa fönster .. vilket medför ökad kostnad för fönsterputsare. Den boende får INTE själv avgöra vad som är viktigt eller vad som behöver göras .. det finns ett schema och regler för det.

Det är förnedrande att be om hjälp från en närvarande människa .. och få ett nekande svar, när det gäller en obetydlighet som julpynt eller förflyttning från köket till vardagsrummet. Det FINNS regler för det!!

Det är inte ett svårt val för en äldre människa att beställa tjänsten från någon som kommer och städar HELA hemmet, lyssar på önskemål och utför de tjänster som behövs .. till en obetydligt högre kostnad.

Men .. det är ju de SVENSKA SKATTEBETALARNA som betalar städhjälp till människor som har råd!!! För 1.340 MILJONER KRONOR .. utbrister man upprört på AB:s ledarsida!!!

SÅ kan vi inte ha det!!!

Det är ju HEMSKT!!!

Tänk efter! Större delen av de här skattesubventionerade tjänsterna går tillbaka till staten i form av bland annat skatt, arbetsgivaravgifter, minskade arbetslöshetsersättningar och minskat tryck på hemtjänsten. Rut-avdraget skapar sysselsättning bland människor som annars kanske inte kunnat få någon sysselsättning, men nu anställer andra.

Hemtjänsten är OCKSÅ helt skattefinansierad, har ni tänkt på det?? Den del av rut-avdraget som går till äldre .. vilka då var de som använde det mest ... skulle skattebetalarna fått betala i vilket fall som helst, eller hur?

Äldre människor har plötsligt fått rätt att VÄLJA vilket skattesubventionerat alternativ de vill ha! Kommunalt eller privat?

Kan vi ha det SÅ??

Det MÅSTE väl bara bli för dyrt och för ojämlikt??

Och .. tänk om någon RIK får hemtjänst .. för bara 1700 kronor i månaden!! ..det vore väl för förskräckligt!!

Jag är så trött på att vanliga människors behov används som slagträ i den politiska debatten. Jag är så in till döden trött på att politikerna hellre plockar billiga poäng på människors utsatthet, åldrande, handikapp eller sjukdomar .. än gemensamt angriper och löser de verkliga problemen.

Problem som skulle kunna lösas om man inte envist färgar dem "röda eller blå" och sedan vägrar ta i frågor med "fel färg" .. hur angelägna de än är.

AB, DN, DN, SvD, Expr.

3 kommentarer:

  1. Jag kan på inga sätt hålla med dig mer än jag gör till ditt inlägg.

    *Applåderar*

    SvaraRadera
  2. När man sitter med brutet ben är man tacksam för Rut. Om jag mot förmodan haft någon möjlighet att få hjälp från hemtjänsten hade hemmet troligen varit rätt igengrott innan en biståndsbedömare kommit och skrivit mig på näsan vad jag kunnat få hjälp med. Från ena dagen till den andra kom två raska kvinnor som städar det jag vill ha gjort och de kommer nu varannan torsdag. De städar badrum och toaletter, dammsuger och torkar alla golv samt dammar det mest uppenbara. På en timme gör de huset rent. Utan Rut hade de troligen varit arbetslösa. Bolaget startades när den raska M blev övertalig på sitt gamla jobb, precis när rutavdraget lanserades. Nu har hon flera anställda. Toppen för alla som jag ser det. I vår lilla kommun är varje skattekrona viktig. Att hennes företag blomstrar beror helt klart på rut.

    SvaraRadera
  3. *applåderar*

    mycket bra skrivet, älskar att läsa din klockrena analyser av nuläget för den vanlige människan, inte för politikern

    SvaraRadera