torsdag 19 april 2012

Cecila Hagen skriver om Carola .. överklassförakt eller omsorg?


Jag tror inte att det finns någon svensk artist som det varit så tillåtet att håna och göra sig rolig över som Carola?

Det tog verkligen fart i samband med Melodifestivalen 2008, när kvällstidningarna överbjöd varandra i negativa spydigheter och på det sättet öppnade dörren för det allmänna hatet som är så populärt bland dem som törstar efter ett offer att sätta tänderna i.

Jag mådde illa när det pågick, jag har stört mig på det sedan dess och jag är djupt tacksam över att jag inte själv är en offentligt person.

Nu adopterar Carola sin dotter i Sydafrika och hon väljer att blogga om resan. Hon ger förklaringen .. "Vill i förebyggande och även beskyddande syfte kunna delge dig min verklighet utan någon förvrängning i jakten på lösnummer."

Hon har lärt sig, hon matar vargarna så de håller sig lugna och bloggen citeras mycket riktigt flitigt i både Expressen och Aftonbladet. Men det räcker ju inte riktigt för AB som skickar ett reportageteam till Carolas hotell för att få material till fler "lösnummer" och stjäl tid som hon helst ville ha för sig själv och sin dotter.

Hon skriver, lite uppgivet .. "Det enda sättet att få kvällstidningen att åka hem utan att bli jagad, var att göra intervjun. Skulle kunna doktorera i ämnet." ... "Och jag vill tillägga att både reportern och fotografen jag träffade här nere trots allt visade ett slags respekt så långt de kunde för att inte bli av med sina jobb. Så det fick bli på detta sättet för båda parters bästa."

Tydligare kan hon nog inte förklara varför hon öppnat sin blogg och väljer att själv bestämma vad som ska vara offentligt eller inte.

Tycker i alla fall jag?

Men det tycker inte Cecilia Hagen som skriver en anklagande krönika riktad mot Carola där hon påstår att hon "följer sin vid det här laget inbyggda PR-instinkt och bloggar om barnlyckan".

Hela krönikan dryper av överklassförakt.

Cecilia Hagen poängterar att hon mer eller mindre hade glömt att Carola existerade och hade inte Johanna Koljonen skrivit en bok om henne hade hon inte kommit ihåg henne nu heller.

Cecilia Hagen klargör att hon absolut inte har något förhållande till Carola. Hon har intervjuat henne en gång, men det var bara ett innehållslöst jobb.

Som reporter tvingades .. vad annars? .. hon närvara vid Carolas bröllop, vilket hon upplevde som en "häpnadsväckande tillställning" som "rent estetiskt sett var vad en snorkig smakdomare hade kallat white trash, eller Dallas-såpa kanske, rent känslomässigt flödade det över alla bräddar och i damkön på toaletten talades det i tungor".

Vad det nu har med Carolas adoption och mammablogg att göra??

Uppenbarligen har Cecilia Hagen inte mycket till övers för Carola.

Men någon som Cecila Hagen verkligen kan identifiera sig med är prinsessan Diana .. som också gifte sig i en bakelseklänning i något som också var en rent "häpnadväckande tillställning" där royalisterna .. inklusive Cecilia Hagen själv .. "rent känslomässigt flödade över alla bräddar" och verkade "tala i tungor" .. även om det kanske inte var just i toalettkön.

Fint folk köar inte till toaletten, tror jag? I varje fall så talas det inte om det.

Cecilia Hagen har skrivit en bok om prinsessan Diana där hon i förordet skriver .. "Plötsligt hade vi något gemensamt. Ni och Diana, jag och Diana. Hon var labil och oberäknelig, naiv och varmhjärtad. Och hon var modig. Mot alla odds blev glitterprinsessan en förebild som inte lär förblekna på länge. Om henne har jag skrivit, rest i hennes spår. Jämfört våra liv."

Cecilia Hagen och Diana .. "fler kopplingar mellan de två kan skönjas än man kanske från början anar", står det i presentationen av boken. Mellan Cecila Hagen och Carola finns det inga kopplingar alls!

Verkligen inte!! Fattas bara annat!

Det är i sanning skillnad på folk och folk.

Diana var född adlig "strålande vacker, rik som ett troll, bortskämd som få och möjligen en smula korkad" .. men ett geni när det gällde att hantera media.

Carola är född som en vanlig medelsvensson, med en fantastisk sångröst, älskad och trygg i sin familj och möjligen inte så intellektuell som man behöver vara för att passa in i finkulturen .. och alldeles för troskyldig i kontakten med media.

När Cecila Hagens stjärna strålade som starkast fanns inte Internet, twitter eller bloggar. Möjligen är det därför hon har missat att större delen av kändiseliten bloggar och lägger ut bilder på sina barn redan på BB?

Till och med kronprinsess-paret har en sida på facebook och har varit mer generösa med bilder på sin dotter än vad Carola har varit på sin blogg.

Ändå väljer Cecilia Hagen att sparka nedåt på någon som hon så uppenbart föraktar?


Kunde inte Cecilia Hagen försökt stå emot frestelsen att dela med sig av detta? .. tycker jag är en berättigad fråga.



(I DN finns det en artikel om den förre diplomaten Dag Sebastian Ahlander som skrivit "Handbok för glada gubbar - 109 goda råd för att nå livets höjdpunkt". Målgruppen är män över pensionsåldern som klagar, uppfostrar, tillrättavisar, mästrar och gnäller över de yngre generationerna och känner sig missförstådda, missbedömda och nedslagna över att inte uppskattas efter förtjänst längre.

Jag vet inte riktigt varför jag just nu tycker att det borde finnas en marknad för kvinnor också .. i alla fall dem som befunnit sig i offentligheten så länge att bästföredatumet har gått ut?)

3 kommentarer:

  1. Är själv inte ett fan av Carola - och anser att anledningen till att hon åkte ur melodifestivalen då beror på att det var en svag låt. Hennes fantastiska sångröst är det definitivt inte något fel på. Och säga vad man vill, alla vet vem Carola är. Så att Cecilia Hagen "hade glömt bort henne" låter väldigt falskt. Jag har alltid gillat Cecilia Hagen, men hon sjönk faktiskt här.

    SvaraRadera
  2. Trollan .. jag är varken ett fan av Carola eller någon annan artist, totalt tondöv och därför måttligt intresserad av Melodifestivalen .. men jag klarar bara inte av översitteri och mobbning.

    Halva Cecilia Hagens krönika ägnas åt att beskriva hur ointressant, billig och "föraktlig" hon tycker att Carola är. Jag gick fullständigt i taket när jag läste den.

    Alla människor är värda att behandlas med respekt .. det gäller både Cecilia och Carola.

    Annars hade jag skrivit något betydligt mer spontant. ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker Carola verkar vara en mycket normal person, med bara två avvikelser: en fantastisk röst och en tro på gud. Det första har satt henne i situationer som de flesta aldrig upplevt och det senare har varit ett starkt skäl att förlöjliga henne.

    Jag tycker att hon klarat av det ganska bra och hon verkar vara en typ som jag gärna skulle bo granne med, till skillnad från de musiker jag lyssnar på som jag inte alls vill dela gata med.

    Att hon vid 45 års ålder vill ha ett till barn ser jag som fullt normal grej, det är kul med barn och hon har antagligen resurserna att ta hand om det.

    Jag ska inte sticka under stol med att jag gärna raljerar om kristendomen, men det får man göra med idéer. Särskilt de löjliga. Det är däremot inte okej att raljera med människors längtan efter barn, det kan man möjligen göra om man aldrig har velat ha några.

    SvaraRadera