fredag 6 april 2012

Det som sker i det stora sammanhanget ..


.. finns nästan alltid representerat i det lilla, brukar jag tänka när jag ser de stora elefanterna dansa.

Till exempel .. om vi tänker oss ett mindre samhälle med fyra små företag som haltar sig fram och för en tynande tillvaro i skuggan av det stooora företaget med sina två pålitliga  underleverantörer.

Inget av de små företagen vill ge upp och ge någon av de andra chansen att på allvar utmana kolossen som dominerat marknaden så länge att dess produkter sedan länge slutat att utvecklas.

Problemet verkar olösligt?

Så kommer någon på att de kan gå samman och på så sätt få råd till en bättre och bredare marknadsföring, fördelaktigare inköpsvillkor genom större beställningar och ett gemensamt förtroendeingivande samlingsnamn.

Företagskedjan "Solsken och Vackert Väder" skapas .. innehållande företagen Framtiden, Familjen, Företagsamheten och Friheten. Den stora företaget "Kolossen"; som servas av de mindre företagen  "Kaos " och "Kamratkollektivet", befinner sig plötsligt i en situation av konkurrens och ifrågasättande som de aldrig tidigare upplevt. De gamla hederliga varorna bedöms vara för otidsenliga och dyra jämfört med den nya företagskedjans slimmade och glättade produkter och köparna sviker.

Men det finns aldrig solsken och vackert väder som varar för evigt. Utan lite regn och rusk så skulle ingenting kunna växa och gro .. så naturligtvis så börjar det knaka i samarbetet mellan företagen i "Solsken och Vackert Väder". 


Friheten blev inte så populär när regelverket avslöjade att tillgången var begränsad, Framtiden var vacker men utförandet var ogenomtänkt och priserna blev för höga för den lågavlönade konsumenten, Företagsamheten blev aldrig mer än ett löfte, en dörr som var för trång och produkter som var oanvändbara för den som saknade rätt färdigheter och Familjen vände sig, trots sin inkluderande annonsering, enbart till ägarens egen familj.

Även i det lilla, lilla sammanhanget är det svårt för fyra olika intresseinriktningar att samarbeta friktionsfritt .. det är bara att titta på en vanlig familj med två vuxna och två tonårsbarn för att inse det.

Det är inget onormalt, snarare tvärtom. "Solsken och Vackert Väder" .. har tre valmöjligheter .. antingen säger man upp samarbetet, omorganiserar det eller så löser man problemen gemensamt. Svårare än så är det egentligen inte.

Även om det innebär en hel del konflikter, gråt och tandagnisslan under resans gång.


I företaget Kolossen som aldrig, aldrig någonsin, trott att deras produkt skulle bli ifrågasatt, utbryter till en början fullskalig panik. Den enorma administration som uppstått runt det Eviga Budskapet skakade dammet från kostymerna och tittade yrvaket ut genom fönstren .. läste månadsrapporterna och fann att kunderna försvunnit .. och skyllde på ledningen.

Verkställande direktören byttes ut och den nye trädde till och .. kom med genidraget att de skulle gå samman med underleverantörerna och marknadsföra den Eviga Produkten under samlingsnamnet "Kolossalkollektivt Kamratkaos".

De återstående kunderna flydde i panik.

De anställda skyllde på varandra, baktalade varandra, bevakade sina välavlönade icke-jobb och trängde ut dem som ropade på förändring och "Kolossalkollektivet Kamratkaos" upplöstes till allas lättnad. 

Företaget töms på initiativ, blockerar nyrekrytering av ren skräck för oliktänkande och den lilla spillra som reagerade positivt på den uppkomna utmaningen placeras i garderoben för att inte störa tankeverksamheten hos dem som klamrar sig fast vid tanken på att allt bara är tillfälligt och ett  beklagligt missförstånd förorsakat av dåliga ledare.

Den Eviga Produkten är ju evig och felfri .. till skillnad från kunden som inte inser sitt eget bästa.

En ny verkställande direktör koras. En avdammad, yrvaken men mycket entusiastisk medarbetare får ledningsuppdraget och startar entusiastiskt en marknadsföring av den Eviga Produkten som förorsakar en mindre katastrof och den enorma administrationen med alla sina chefer, underchefer och överchefer får panik vid tanken på att den egna fridfulla tillvaron skulle slås i spillror.

Något måste göras?

Men vad?

Vad gillar konsumenten bäst .. funderar de yrvakna? Bortsett från den Eviga Produkten?

Jul .. föreslår någon. Julafton symboliserar trygghet och kontinuitet, är positivt laddad och efterlängtad. ALLA älskar julafton!! 

Och så utses ännu en gång en verkställande direktör som får order om att efterlikna jultomten i så stor utsträckning som möjligt.

Säg inget .. framhåll att den Eviga Produkten nu kommer att produceras i ny förpackning och krydda med diskreta hoho på direkta frågor .. och se för sjutton gubbar TRYGG ut .. är uppdraget som ges till den nye direktören

Och kunderna strömmade nyfiket och förväntasfullt till i väntan på nyheten som ska slå landet med häpnad och medföra Lycka och Välgång.

Marknadsföringen är påkostad och massiv. Jultomten hohoar tillförlitligt och förväntningarna är uppblåsta som det gamla luftskeppet Hindenburg.

Men den Eviga Produkten är evig och oföränderlig .. det är bara tiden som förändras .. och i den verklighet som verkliga människor lever i så betyder förändring, funktion och tillförlitlighet en hel del.

Vad händer när den glättade förpackningen äntligen är klar för marknaden, öppnas och kunden upptäcker att innehållet är samma gamla vanliga Eviga Produkt såld med en bruksanvisning som är kopierad från "Solsken och Vackert Väder"?

Spänningen är oliiiidlig!!

Hur ska det gå för våra tänkta företag??

Kommer "Solsken och Vackert Väder" att kunna fortsätta sitt samarbete? Är de i grunden tillräckligt överens för att komma fram till kompromisser och godtagbara lösningar?

Vad händer med Kolossen och kumpanerna Kaos och Kamratkollektivet

Kommer det stoora företaget till insikt om att den Eviga Produkten nått evighetens slut och behöver uppdateras? 

Kommer de förstenade ämbetsmännen att inse att det finns en värld utanför företagets ogenomskinliga fönster och att damm inte är ett belöningssystem från ovan?

Kommer någonsin de lösningsinriktade medarbetarna att släppas ut ur garderoben?

DN, DN, DNSvD, SvD, SvD, SvD,, Expr., Expr., Expr., Expr., AB,

2 kommentarer:

Cicki sa...

Vad konstigt att konceptet känns så bekant. Kan det möjligtvis ha en viss förankring i verkligheten?

Är det sånt här som kallas för en nyckelroman? Historien är äkta, men man döper om kombattanterna.....:-)

Anonym sa...

En riktig såpa! Men kanske inte någon kioskvältare! Har gått för länge, år ut och år in... Allt är sagt och sagt en gång till, till leda! Men just nu sägs ingenting vilket stegrar förväntningarna på 'en gång till'... Förstå den som kan!/G