fredag 13 april 2012

Sååå elegant ...

.. han sågar en kollega jäms med fotknölarna, Bengt Ohlsson i DN. (Jag upptäcker att jag nästan börjar se fram emot Bengt Ohlssons blogg- och debattinlägg med stor förväntan .. något som Johan Hakelius hittills haft monopol på.)  


Han gör det dessutom utan att nämna vederbörande vid namn, men eftersom jag läst krönikan han skriver om så vet jag direkt vem det är.


Mannen som utan att blinka betalar över 10 mille för en lägenhet i innersta´n efter att ha sålt en betydligt billigare lägenhet i full panik för att slippa skulder när bostadsbubblan brister. 


Krönikören som nästan fick utomkroppsliga känslor .. eller var det upplevelser? .. när han mötte Håkan Juholt och på stående fot lät sig värvas i skattebetalarnas lovsångares förening.


Det vill säga .. det parti som anser att det är häftigt att andra betalar skatt, men som själva med intresse tar till sig alla möjligheter att skatteplanera lite för framtiden genom att till exempel bilda bolag där inkomsterna kan strömma in för att inte störa utbetalningarna av riksdagspensionerna eller säljer lönande företag inom ungdomsvården till stora riskkapitalbolag.


Jag håller med Bengt Ohlsson, det ÄR märkligt att de flesta av dem som höjer häftigheten i skattebetalandet till skyarna, så ofta har trevliga små bolag eller firmor som hjälper dem själva att reducera det egna häftiga skattebidragandet till det minsta möjliga.




DN, SvDSvD,

4 kommentarer:

  1. Schulman är ett exempel på kulturelit. En sån som tycker att en boxningsgala får stå för sina egna kostnader, men att ett besök på operan ska skattesubventioneras till 95%.

    Det finns ju fin och ful underhållning.

    Nu var ju inte det här nödvändigtvis Schulmans åsikt, men det är den rådande åsikten i Kultursverige.

    Själv skulle jag hellre sett att alla medborgare fick en kulturcheck, om man nödvändigtvis måste tvinga av folk pengar för kultur. Checken skulle kunna lösas in på valfri idrottshändelse, stripklubb, konsert, teater eller bio. Lite orättvist att klå folk utanför storstaden på pengar för operaföreställningar som bara finns i Stockholm.

    SvaraRadera
  2. Jag tycke det är skitäckligt när välbeställda människor börjar gapa om att alla skall betala mer i skatt.

    Det är väl skitenkelt om man har skitmånga miljoner och sitt på det torra men att kräva av andra som knappt går runt att det skall bidra med mer, det är så jävla äckligt.

    Alex Schulman är skitäcklig på så sätt.

    /Henrico

    SvaraRadera
  3. "Lite orättvist att klå folk utanför storstaden på pengar för operaföreställningar som bara finns i Stockholm."
    lite orättvist att klå folk utanför bushen på pengar för bussfan som går mellan byhålorna..(det sabla rättstavningsprogrammet vill att det ska stå blyhålorna) fine...

    När jag är ung vill jag inte betala för gamlingarna, när jag är gammal kan vä de som skaffar barn sköta det själv utan min djävla inblandning? =)

    SvaraRadera
  4. Det där sättet att alltid tala om för andra vad som är rätt är så tröttsamt, det må gälla politiker som talar om att vi inte ska flyga men som själva måste det för de har så viktiga uppgifter eller dumdryga sk kulturpersoner som breder ut sig i olika medier med sina plattityder. Bengt O är alltid läsvärd, önskar att han finge skriva varje vecka.

    SvaraRadera