måndag 2 juli 2012

Det är konstigt ..


.. säger Försäkringskassans generaldirektör Dan Eliasson om myndighetens låga förtroende hos allmänheten. Något som konstateras i den Sifo-undersökning som presenteras i Almedalen i dag och visar att Migrationsverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är de myndigheter som svenska folket litar minst på.

Det är konstigt .. säger alltså Dan Eliasson. Över 97 procent får den ersättning de söker snabbt, lätt och enkelt?

Snabbt, lätt och enkelt?

Möjligen är det några fler än tre procent av försäkringskassans kunder som inte riktigt känner igen sig i den beskrivningen?

Och de som inte får sina fall snabbt, lätt och enkelt hanterad .. hur går det för dem? Hur påverkar det deras familjer?

Tre procent är bara 3 av hundra sökande, 30 av tusen och 300 av 30 000. Hur många människor söker någon form av ersättning från Försäkringskassan? Det skulle jag gärna vilja veta i sammanhanget.

Är det 300 000 som söker sjukersättning, bostadsbidrag, assistansersättning eller något annat som ingår i Försäkringskassans uppdrag, så handlar det om 3000 missnöjda kunder .. och det är ju några stycken .. och jag misstänker att det handlar om många, många fler.

Och så får man räkna med det skyddsnät av familjemedlemmar som får överta ansvaret när ärendet inte hanteras "snabbt, lätt och enkelt".

Men det roligaste i hela artikeln är nog konstaterandet, att människor som måste vända sig till Migrationsverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är de som är mest negativa!

Visst är det konstigt! Varför är inte de lika nöjda och glada som alla andra som är friska, har jobb och svenskt medborgarskap.

Människor beter sig tydligen väldigt märkligt om man ser på dem från en plats på toppen av .. till exempel Migrationsverket, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.


SvD,

3 kommentarer:

  1. Jag skrev denna kommentar för länge sedan på AB bloggen.

    Migrationsverket Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen kallas i folkmun för Bermudatriangeln. :-)

    I alla fall bland de invandrarkompisar som jag känner.

    /Henrico

    SvaraRadera
  2. Min första kontakt med försäkringskassan var när jag skulle få ut mammaledighet pengar. Sköttes oklanderligt. Jag var sen, men pengarna kom ut snabbare än man hade kunnat förvänta.

    Men det var en annan historia för mannen. Att få ut de första 10 dagarna tog väldigt lång tid, och man får väl vara glad att vi inte var beroende av dessa pengar för löpande kostnader. Efteråt har vi fått bekräftat från många pappor att det varit strul med detta. Och med tanke på allt hallåande om att samhället vill att män ska ta ansvar så tyckte vi väl att det borde vara rätt så enkelt att få struktur på detta. Om man nu lyckas så bra med utbetalning för mammor - vad är problemet med utbetalning till den andra föräldern?

    Och då undrar man litegrann vad man baserar dessa 97% på. FÖr barnbidrag tror jag heller inte det varit strul någonsin med för mig. Och än så länge (peppar, peppar) så har sambon inte fått något problem med utbetalning av sina sjukpenningar så visst kan de ibland. Men det är väl lite märkligt att jag är mer förvånad när de lyckas i tid, än när det tar längre tid någon gång. Förväntningarna är lågt ställda.

    SvaraRadera
  3. Hur det är med våra erfarenheter av FK och Migrationsverket vet du ju redan. Fast jag måste säga att en sak har hela tiden fungerat bra från FK och det är bostadbidraget. Det var ju till och med så att de, inom den sektionen, var snabbare att berätta för oss om att sambon fått sin sjukersättning. Det är tydligt att vissa bitar har de lärt sig bra. Kanske för att reglerna varit ungefär de samma år ut och år in.....:-)

    SvaraRadera