fredag 27 juli 2012

Man ska inte sparka på den som ligger, ..




.. och inte stjäla från fattiga och hjälplösa, det var en oskriven regel på den gamla goda tiden när fångarna på Långholmen kunde skriva "fribrev" .. (som faktiskt respekterades!?) ..  till särskilt populära vakter som därmed var fredade från inbrott eller annan brottslig verksamhet.

Nu för tiden är det ingen som höjer ett ögonbryn när någon stjäl från äldre och handikappade och inom politiken är det väl snarare en regel än ett undantag att det ska sparkas hej vilt både uppåt och nedåt och med förkärlek på dem som inte kan försvara sig eller är underlägsna på något annat sätt.

Men efter att ha läst nyheten om miljonfusket inom SSU i Norrbotten så bestämmer jag mig för att själva skammen och nesan över att vara upptäckt med handen i syltburken ytterligare en gång är illa nog. Men om man förr kunde dem som roffade åt sig inom finanssektorn för finansvalpar så ligger det väl nära till hands att se de röda, fräsande källingarna i norr som politikerkissar som ännu inte blivit rumsrena och lärt sig dölja de giriga klorna bakom ett polerat yttre.

Värst är det väl ändå för Partiet! Det ser ju inte bra ut när ett parti som högljudd skriker att skattemedel ska användas till det de är avsedda för eller att privata aktörer inom välfärden är rövare och banditer .. visar sig fostra sina egna yngel till något som till förväxling liknar det de vill utplåna från samhällets yta.

I Norrbotten skulle några miljoner kanske räckt till den ambulans som betyder skillnaden mellan liv och död i glesbygden? Eller till något annat som varit mer solidariskt än att göda småttingarna i ett parti som står på en grund som påstås vara solidarisk, jämlik och demokratisk.

Men tänk om vi kunde få bort allt annat mygel och fusk som urholkar våra skattemedel? Jag undrar hur mycket som skulle frigöras då och kunna komma de verkligt behövande till det?

Om de avgående politikerna själva föregick med gott exempel, sökte och tog de arbeten som finns i stället för att snylta på skattebetalarna och om de politiska partierna kontrollerade att de medlemmar de anger att de har faktiskt finns och inte har seglat vidare till ett annat parti eller den stora evigheten?

Om de oseriösa och/eller kriminella aktörerna på välfärdsmarknaden stoppades av effektiva lagar och regelverk och om inte våra kommuner var så hysteriskt angelägna att bli av med vårduppdraget och ansvaret för våra äldre på ett sätt som lämnar lite pengar kvar till den övriga kommunala verksamheten .. att de helt bortser från kvaliteten och ansvaret. Och tänk om alla som faktiskt unnar sig lite extra på falska uppgifter inser att varje krona de orättfärdigt roffar åt sig tas från någon som behöver dem så oändligt mycket mer.

Då kanske den fuskandes egen mormor hade kunnat få gå utomhus åtminstone en gång i månaden eller farfar och hans hemtjänsthjälp hade fått tid att fika och samtala om livet som det är eller har varit?

Och kanske kunde livet ha sett annorlunda ut för den här familjen, om välfärdens resurser användes lite bättre;

ANHÖRIG .. är en sådan blogg som ingen upptäcker annat än av en tillfällighet. Jag hittade den i går och har läst den i sin helhet.

Texten rak, ärlig och naken och bloggaren söker ingen offerroll .. men den berörde mig djupare än många andra bloggar som försöker skildra samma verklighet.  

Jag vet inte hur andra reagerar, men för mig känns avslöjandet om miljonfusket i Norrbotten som ett dubbelt svek och en dubbel skam .. därför att det har utförts av människor som avlönar sig själva för att kunna föra ut budskapet att de är extra väl skickade att fördelade skattemedel och se till den lilla människans behov. 


13 kommentarer:

  1. Jag är inte förvånad, men alltid lika äcklad bl.a av de skäl du skriver.

    Här uppe är S så starka sedan så länge (i tex vår kommun över 70 år) Man kan nog utan att överdriva förmoda att mycket sker i maktens korridorer i olika S-fästen som ingen nånsin får reda på-utanför sekten.

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att ta en så onyanserad bloggare på allvar. Det är ett välkänt faktum att i princip alla politiska ungdomsförbund fuskar, och det är närmast kutym att det fungerar så. Angrip det istället för just SSU eller Socialdemokraterna (vilka för övrigt är separata organisationer sedan 30-talet).

    SvaraRadera
  3. @anonym är ute och cyklar. Smärtar det att det egna partiet beter sig så här? Det är INTE kotym. Läs Pitetidningens ledare och lär dig lite om banden mellan ssu och partiet som det fungerar 2012. Det är just därför det är så allvarligt.

    SvaraRadera
  4. Till anonym;

    2005
    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=25720&a=374555

    "Dagens regler för statsbidrag gör det intressantare för de större förbunden att fuska. Ung Vänster och SSU ligger i en storleksklass för sig.

    Men även moderaternas och kristdemokraternas ungdomsförbund kommer upp i medlemssiffror som berättigar till både en fast klumpsumma och ersättning per medlem och lokalförening.

    Övriga får bara en fast
    klumpsumma

    Ungdomsförbunden får dels statsbidrag, dels del av överskottet från Svenska Spel.

    Pengarna förmedlas av Ungdomsstyrelsen:

    *Ung Vänster: 1,43 miljoner i statsbidrag och 2,67 miljoner från Svenska Spel.
    *SSU: 1,20 respektive 2,25.
    *MUF: 0,79 och 1,48.
    *KDU: 0,51 och 0,95.
    *Fria Moderata studentförbundet: 0,49 och 0,91.
    *CUF: 0,39 och 0,72.

    *LUF och Grön Ungdom 0,31 och 0,58"

    slut cit

    Det "onyanserade" ligger i det faktum att de större förbunden tar "hem" MEST bidrag=)

    Det ÄR också- mot bakgrund av dessa faktum som du kallar "kutym" och "välkänt"-- som kommentarer från VANLIGT folk och ev andra "bättre" bemedlade soppslevsägare närmast grytan, öht framförs...

    Skillnaden är att även du förnärmat plutar med läppen över att de med decennier av inmutade platser NÄRMA(S)T grytan anklagas MER än patrasket på 7:e å 8:e raden, de där "andra" som tänker och tycker "fel" (surt som fa´n)

    De som står på läktarna-> dvs VI VÄLJARE vilka S säger sig företräda ädlast i universum är pissed of för att "ljusets källa" S levererar lögner och stjäl-

    -ska man leka MANNA from heaven till folket funkar det inte med diadem och trollstav i kattguld ackompanjerat med droppet från rinnande mungipor.

    LÄTTLÄST;
    Anybody;(s)tjäla guld av folket man säger sig betjäna bäst-gör inget helgon.
    Anonym;"men DOM (kretipleti)gör ju åxå"
    Jag;orka med nyan(s)

    SvaraRadera
  5. Tack anonym 2=) DET var just vad jag ville tillägga!

    SvaraRadera
  6. @Anonym 18:16
    Bara för att andra fuskar är det inte ok att SSU gör det.

    SvaraRadera
  7. Visst är vänsterfolkets dubbelmoral äcklig. Finns inga större gnidar än vänsterfolk. Någon skamkänsla av att snika med andras pengar har de inte.

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Inledningsvis vill jag bara komma med en sakupplysning eftersom det var jag som upptäckte de eventuella bidragsbedrägerierna i maj. Redan i maj granskade jag och mina dåvarande styrelsekollegor redovisningen till landstinget (på ett bidrag som slutade att utbetalas för två år sedan). Vi som själva suttit i styrelsen i flera år tappade hakan när vi såg vad som stod där och vad som redovisats under vår tid. Anledningen till att det inte upptäckts tror jag är att det krävs en väldigt god kännedom om personer som är aktiva i organisationen och hur vår kursverksamhet sett ut (eftersom vi själva medverkat i den) för att upptäcka felaktigheterna. Så fort vi gjort dessa observationer lyfte vi frågan på ett styrelsemöte två dagar senare och beslutade att polisanmäla omedelbart, kontakta landstinget och lägga alla korten på bordet för medierna.

    I regel är människor inom alla ideella organisationer rättframma och rättskaffens. Det är därför sådana här saker kommer upp till slut och de som är ansvariga får ställas till svars.

    Jag är citerad i DN:s artikel men även på många andra ställen. Om du är intresserad kan du även läsa Piteå-Tidningens, NSD:s och Kurirens artiklar från i maj. Givetvis är fusk helt oacceptabelt, det tycker hela SSU Norrbottens medlemskår som nu bedrövas över att deras engagemang för politik överskuggas av enskilda individers vårdslöshet.

    SSU Norrbotten kommer att betala tillbaka vartenda öra för att återgälda vad som stulits. Vidare följer en rättslig process i höst mot de ansvariga.

    Varma hälsningar
    Robin Enander

    SvaraRadera
  9. @ Robin.
    "Räddas det som räddas kan"

    "Givetvis är fusk helt oacceptabelt, det tycker hela SSU Norrbottens medlemskår som nu bedrövas över att deras engagemang för politik överskuggas av enskilda individers vårdslöshet."

    Jag köper din "egen" redovisade hederlighet, men upplever ett talfel i din redovisning där du går igång med; cit dig; "det tycker hela SSU"

    -uppenbarligen HAR inte HELA SSU tyckt att detta är ngt problem så länge det inte avslöjas. DÄRFÖR har ju detta kunnat ske- eller hur?

    En ursäkt eller förklaring måste ju följa en röd tråd och det du säger är att DET- ATT "det" förekommit rena oegentligheter, men å´andra sidan är "hela SSU Norrbottens medlemskår ense om att det är oacceptabelt"

    Helt plötsligt inlemmar ni inte medlemmar som bevisligen både haft sådan position och makt att de kunnat bedriva detta utan bedrövelse.

    "Coyote ugly- gnag av din egen arm om det gynnar dig själv.

    SvaraRadera
  10. @Robin, tja som gammal SSU:are så kan jag säga att du lurar ingen.
    Maja detroniserar dina argument väl. Oavsett om det var du som larmade så är din redovisning ihålig. Och nej,du ljuger faktiskt när du skriver enskilda individers vårdlöshet. När jag skrivit färdigt min sommardeckare ska jag återkomma i en bloggpost med vilken systematik detta sker långt upp i organisationen och med dess vetskap. Men så här långt räcker det gott både med anybodys och Majas insats.
    "Coyote ugly- gnag av din egen arm om det gynnar dig själv."
    Touche´.

    SvaraRadera
  11. Det ledsamma är att sånt här fusk är tämligen enkelt att stävja. Politiker brukar få en färg av spanska tomater i ansiktet när man börjar en mening med "så här gör vi i det privata näringslivet", så jag gör väl just det.

    Så här funkar det i det privata näringslivet: min arbetsgivare skulle aldrig komma på tanken att betala ut pengar till mig enligt politiska partiers bidragsmodell. Inte en chans att jag skulle få ange i början av året hur mycket jag tänkte jobba och med vad, och att arbetsgivaren glatt betalade ut utan att kolla upp vad som görs.

    Ett vanligt tillvägagångssätt, som borde kunna funka även för SSU, är att jag inför till exempel en resa kan begära förskott för en rundligt tilltagen summa som skall täcka biljetter, hotell och dyra lyxrestauranger. Sen, efter resan, skickar jag in kvitton som bevisar att jag faktiskt har haft utlägg. Om jag bjuder på representation, skall jag skriva ned ändamål och deltagare. De utlägg jag inte har kvitton på, ja de får jag ingen ersättning för; jag blir automatiskt skyldig att betala tillbaka den delen av förskottet.

    Poängen? Den som står för kalaset kan kolla upp vad som har hänt. Ringa upp namngivna deltagare och kolla om de deltagit på kurserna, till exempel. Kolla med kursgården att där faktiskt var 20 personer inbokade under 30 kurstillfällen. Mig har förvisso min arbetsgivare aldrig kollat upp, vad jag vet. Men eftersom partiernas ungdomsförbund verkar ha samma arbetsmoral som irländska asfaltläggare, så förutsätter jag att myndigheterna tar ansenliga stickprov. För är det inte värt besväret att kolla vad mina skattepengar går till, så tycker jag inte det är värt att jag skall skiljas från pengarna till att börja med.

    Och på detta vis kanske S slipper skola in en ny generation Sahlin och Juholt, som blir förbluffade när de faktiskt förväntas hålla sig till sina egna pengar.

    SvaraRadera
  12. Så länge det är politiker som bestämmer regelverket själva kommer det alltid att vara enkelt för dem att stjäla.

    Speciellt vidirgt blir det när S avslöjas för S har mig veterligen aldrig någonsin sänkt en enda skatt som berör mig.

    De föraktar ju vanligt folk (kallar dem för pigor, slavar, etc...) som drar in skattemedel och bidrar till BNP samt att de kallar sig för arbetarparti när man har som enda politiksa mål att tokbeskatta arbete är bara så patetiskt. :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  13. Sorgligt. Maktfullkommligt.
    Sossar satsar alltid på maxade bidrag.
    Typ Sthlm fd. maktsossen Annika Billström som tar ut politikerpension
    och lägger sin lön i bolag för att maxa.
    Att försnilla pengar leder till att skattebetalningsmoralen hamnar på grekisk nivå.
    Läs gärna Benkes inlägg i DN om detta med att betala skatt.
    Mycket träffande.

    SvaraRadera