torsdag 23 augusti 2012

Full sysselsättning och välstånd till alla!!



Jag läste det igen .. och igen .. och hittade absolut ingen röd tråd som sa något om hur Socialdemokraterna tänkt sig hantera rikets finanser om de återerövrar regeringsmakten?

För även om full sysselsättning och välstånd åt alla är den ultimata framtidsbilden, så är sossarna inte direkt ensamma om den önskedrömmen. Särskilt inte just nu när till och med Magdalena Andersson måste erkänna att det finns en risk "för en kraftigt fördjupad kris i Europa" och "en oordnad upplösning av euron".

Jojomensan .. det tror jag inte undgått någon.

"Då krävs särskilda (?) insatser för att stimulera efterfrågan och att undvika uppsägningar i skola, vård och omsorg." .. är slutsatsen hon drar.

Kan man tänka sig .. det är precis samma slutsatser som jag själv har kommit fram till!

Men vilka särskilda insatser? Med vilka pengar? Inom vilka områden? Och vad ska vi stimulera efterfrågan på? Vilken efterfrågan av vad? Hur? Till vem/vilka riktar vi stimulansen?

Jag läser ytterligare en gång och grips av förfäran.

I går lyckades jag göra ett obegripligt fel när jag löste ett Sudoku, vilket jag inte upptäckte förrän jag nästan var i mål och insåg att någonstans under resans gång hade jag lyckats peta in en extra tvåa i en ruta som redan hade en?

Nu läser jag en lååång debattartikel som bara ser ut som en massa ord som jag inte får ut någonting begripligt av? Till och med den lilla kortfattade sammanfattningen i vänstra hörnet kändes mindre givande än innehållsförteckningen på den majonäsburk som jag försöker gömma i kylskåpet för resten av familjen?

Har jag börjat bli dement!!!!

I korthet handlar alltså debattartikeln om hållbara finanser enligt följande:

1. Målet för Socialdemokraternas finanspolitik är full sysselsättning och ett välstånd som kommer alla till del. Förhoppningsvis är det målet för ALLA politiska partier och en förhoppning hos ALLA människor, och det tror jag(?) att till och med sossarna inser.

2. Långsiktiga hållbara finanser är viktigt. Halleluja! Sossarna har skådat ljuset! Samma ljus som förmodligen ALLA tycker ska lysa över vår finanspolitik.
Därför ska det offentliga sparandet variera med konjunkturen. Det betyder mer sparande i goda tider, mindre i dåliga. Ja, vad säger man? 

3. Eurons framtid är oviss. Ekonomiska kriser ska mötas med aktiv finanspolitik och det innebär att vi måste ha en hög beredskap inför ett möjligt eurohaveri. En självklarhet som precis vem som helst som vi möter på gatan redan har kommit fram till, eller hur? Men det är ju alltid kul att läsa att det finns fler som insett det som majoriteten redan vet. Särskilt om vederbörande gör anspråk på att kunna hantera hela biddevitten när raset väl är ett faktum.

Någonstans i ordmassorna som sammanfattas så bör här finnas lösningar och kraftfulla förslag föreställer jag mig och läser igen .. men hittar ingenting och grips av lätt panik.

Då smyger jag in till min räddare i nöden när det gäller komplicerade ekonomiska frågor .. Mattias Lundbäck, Den hälsosamme ekonomisten och pustar lättat ut när jag läser hans hyllning till tomrummet.

3 kommentarer:

  1. Jag får en liten flashback, pun intended, till Stefan Löfvens tal i almedalen. Dessa tre punkter, de två första mer än den tredje, var praktiskt taget det enda han basunerade ut till de redan trogna. Altruismer som ingen kan tycka illa om och tanken om att ingen sosse ska känna sig lämnad vid sidan. Alla (sossar) ska med, oavsett vad de tycker i frågor och hur extremt skilda åsikterna är.

    Ske bli underbart att se skuggbudgeten snart. Där kan man inte vara vag, man kan inte ha kakan och äta upp den. Ekonomiska reportrar läser faktiskt hela den, inte bara sammanfattningen som vi vanliga dödliga gör.

    SvaraRadera
  2. Det står på partiledningskryptiska exakt vad de tänker göra. Aktiv finanspolitik betyder sätta sprätt på pengar. Problemet är pengar. Det finns två sätt;

    1) höj skatten på normalinkomsttagare.
    2) låna pengar i bank.

    Sen finns ett tredje sätt ingen vågar andas om; staten trycker nya pengar åt sig själv att spendera på anställda i offentliga sektorn. Resultatet blir inflation när man lyckas få upp konjunkturen.

    SvaraRadera
  3. Debattartikeln kommer ut när regeringen inleder sina budgetförhandlingar och innehåller en serie av självklara påstående om hur man borde sköta landets ekonomi och så otydligt skriven att den kan vara innehållslös utan att verka vara det. Det skulle inte förvåna mig om hon går ut samtidigt eller just efter regeringen presenterat resultatet av sina förhandlingar och säger..."se där, va bra att det föreslår precis vad Sossarna redan föreslagit"

    SvaraRadera