onsdag 8 augusti 2012

Varför krångla till det i onödan?


Tillväxtverkets GD Christina Lugnet har fått sparken därför att hon inte uppfyllde kraven och förväntningarna på en generaldirektör för ett statligt verk.

Nu är alla, med all rätt, upprörda över att Tillväxtverkets generaldirektör fortfarande får titulera sig generaldirektör och få behålla generaldirektörslönen och generaldirektörsförmånerna (t.ex gratis bostad!?) därför att;

"Man måste kunna rekrytera kompetenta personer till sådana här jobb och då måste man kunna erbjuda goda villkor".

"Hon har ett förordnande på ytterligare 3 år och det går inte att säga upp."

Det första faller ju på sin egen orimlighet .. om hon hade varit en kompetent person som passade till "sådana här jobb" så hade hon fortfarande varit generaldirektör, eller hur?

Det andra uttalandet känns lika galet .. förordnandet måste väl i allsin dar vara byggt på kravet att hon var en "kompetent person" .. vilket hon inte var.

Vad är det för konstiga avtal staten skriver när de förbinder sig att behålla och avlöna människor som inte kan uppfylla sin del av samma avtal?

Men varför krångla till det i onödan?

Christina Lugnet var kommunchef i Haparanda Kommun mellan 2004 och fram till 2009 då hon rekryterades till Tillväxtverket och blev generaldirektör. Ett jobb som hon uppenbarligen saknade kompetens för.

Naturligast är väl att återbörda henne till Haparanda Kommun med den lön som hon hade när hon var kommunchef under resten av det misslyckade förordnandet. Sedan är hon ju fri att söka vilka jobb som helst om inte Haparandas kommuninvånare känner ett starkt behov av en fd generaldirektör.

Är inte det en rimlig lösning? Tillbaks till ursprungsläget med alla generaldirektörer eller andra misslyckade myndighetschefer .. är man arbetslös när äventyret började är man det när det slutade och är man kommunchef när det började så har man i alla fall kommunchefslönen kvar avtalstiden ut.

Då slipper vi kostsamma "elefantkyrkogårdar", då riskerar ingen att "kastas ut utan trygghet" och in i samma hemska verklighet som de som fört dem till makten lever i.

Jag tycker det är en lysande idé och eftersom de inte är så många så erbjuder jag mig på stående fot att brodera ett korsstygnsbroderi till var och en som tar sitt pick och pack och återvänder till den plats de kom från innan de ändrade generaldirektörstronen .. och ramlade av.

HEM LJUVA HEM .. ska jag brodera med rött brodergarn på vit botten och en liten svensk flagga i ena hörnet.

Suck ..nu får jag sluta skriva, för här blir jag nästan rörd till tårar av min egen generositet.

DN, DN, Expr., AB, AB, SvD,

9 kommentarer:

  1. Bra upplägg - dessutom kan man sloppa den extra bostaden, slippa betala resor mellan hemorten och tjänstebostaden. Tre års resor och hyror i Lugnetmålet.För de pengarna kan man köpa massor med broderier och t o m anställa någon som kan göra broderierna. Any du är ett GENI! Jag gör både vågen och dansar hulahula samtidigt för dig.

    SvaraRadera
  2. Alltså, jag fattar inte det här.

    Varför skall de ha så höga löner om de ändå i princip inte får sparken när de får sparken så att säga.

    Jag trodde i min enfald att de höga lönerna handlade inte bara om kompetens utan också om att det är en riskpremie just för att de kan sparkas när som helst utan någon som helst anställningstrygghet.

    Räcker inte de löner de har redan?
    Har man inte råd att spara för sämre tider med sådana löner?

    Dessa frågor är något jag verkligen vill ha svar på men jag inser att jag aldrig kommer att få.

    /Henrico

    SvaraRadera
  3. För alla oss som knappt visste att detta verk finns vore det väl
    intressant att få veta vad de uträttar för alla miljarderna. För om de ser till att företag utvecklas och växer så kan de väl få unna sig ett och annat glas på vår bekostnad.
    Kan nån journalist spana på det tro?

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Nu har du väl i alla fall tänkt fel! Skall innevånarna i Haparanda betala för näringsministerns (Maud Olofsson)felrekrytering? Haparanda kommun har väl förhoppningsvis rekrytrerat en ny kommunchef sedan Lugnet slutade och behöver väl inte en till, eller?

    SvaraRadera
  5. Moahahaha! Jag köpte i ett anfall av pubertal retroaktiv ångest en broderad väggbonad i rött å vitt med texten "Julen suger" och en annan med "Pissa på Jul" på en Julmarknad för ett par år sen.

    De tar abrupt udden av det helyllemysiga varje år så det liksom balanserar upp det dära överspända ev förväntningarna om fullständig Julefrid.

    Din ide´är inte "bara" rolig utan högst realistisk och överkomlig. Lobba in den till beslutsfattarna!

    SvaraRadera
  6. Timpen .. nej, så hårdhjärtad är jag inte att jag tycker att vi ska vältra över kostnaden för Christina Lugnet på Haparandaborna. Som jag skrev .. hon kan väl åka hem till Haparanda "med den lön hon hade UNDER RESTEN AV DET MISSLYCKADE FÖRORDNANDET". Och så kan hon vara en fd kommunchef i stället för en fd generaldirektör .. men avgångslönen för uppdraget hon inte klarade av betalar naturligtvis staten.

    Sedan är det upp till Haparandaborna om de vill välja in Christina Lugnet i kommunstyret igen, eller hur?

    Maja .. jag har också lite modernare korstygnsbroderier liggande .. till exempel en i svart broderigarn som kort och gott säger .. DRA ÅT HELVETE!

    Passar utmärkt som "riktningsgivare" när humöret visar lågtryck .. ;-)

    SvaraRadera
  7. "Dra åt helvete" app till telefånen skulle man haft då telefonförsäljarna just nu verkar ha hittat mitt nr och gjort till deras kollektiva skötbarn =/

    Jag skickade ett broderi till en fd styrelsekollega i föreningen "styvmorsviolen" en gång(köpt av samma "mamma" till mina Julbroderier)- där det står;

    "Syster, elda under din vrede!"

    Det blev mycket lyckat ehuru hon och den älskade maken just haft ett gräl då hon öppnade min present=)

    De kunde skratta gott åt broderiet tillsammans. Så denna tålamodskrävande handarbetskonst gläder både före under och efter- i långa tider. ha en bra dag Any! Nu ska jag skura glad i hågen!

    SvaraRadera
  8. LÄS nedanstående-plus kommentarerna.

    http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=7072917

    SvaraRadera
  9. Det är skillnad på folk och folk. Har inget emot att de har höga löner, men om de missköter arbetet och får sparken ska de för fan inte få ett öre mer.

    De är fantastiska på att hitta på anledningar till varför det är så synd om just dem så att de bara måste få några miljoner i tröst för att de har misskött sitt jobb. De har ju vant sig med en dyr livstil och hög lön, så hur skulle det se ut om de skulle bli tvingade att gå till arbetsförmedlingen som vanliga äckliga dödliga. Stackars Lugnet och övriga generaldirektörer som inte gör rätt för sig, de har det ju sååå svårt och hemskt


    Det är vidrigt att de som missköter sig så här få lön i tre extra år. Folk som Lugnet borde istället inte få en enda krona utan bli tvingade att ställa sig i kö på arbetsförmedlingen som alla andra arbetslösa och där bli tvingade att gå deras förnedrande vuxendagis-kurser hos MIROI.

    Om jag som vanlig knegare hade gjort detsamma hade jag först fått kicken direkt, blivit återbetalningsskyldig och eventuellt även fått fängelse, trolöshet mot huvudman. Men naturligtvis kommer de aldrig att fälla henne för brott för det funkar inte så. Och då det "enbart" rör sig om skattepengar så kommer det förmodligen inte ens att utredas ordentligt. Men
    Hon har förresten inte fått kicken utan blivit omplacerad på samma sätt som andra toppar som inte kan göra något rätt.
    Lugnet är absolut inte den första och garanterat inte heller den sista som kommer göra så här och komma undan med det.

    Unna sig lyx kan folk absolut få göra precis hur mycket de vill, men då kan de helst betala för det med egna pengar. Humorn i att välja Grand Hotell för att det inte fanns en billigare lokal är bisarr. 428 225 kronor är inte en fest man unnar sig och specielt inte när det inte är ens egna egna pengar

    SvaraRadera