söndag 9 mars 2014

Byt ut "Internationalen" och "Du gamla, du fria", arkivera ..


.. "Sådan är kapitalismen" och ersätt samtliga med Ace Wilders Melodifestivalbidrag "Busy Doin `Nothin´".

I'm busy, busy, busy
Doing nothin' at all
I'm stressin' over nothing
Don't bother to call

I'm busy, busy, busy
Doing nothin' at all
Don't bother to call
I'm doing nothin' at all

Don't wanna work, work, work
I wanna make money while I sleep
Dont wanna work, work, work
I wanna make money while I dream

Don't wanna work, work, work
I wanna make money while I sleep
Dont wanna work, work, work
I wanna make money while I dream

You may, not approve of my lifestyle
And while, you working I´ll be living life
So you, can call me lazy if you like
Don't care, this is the story of my life

Don't wanna work, work, work
I wanna make money while I sleep
Dont wanna work, work, work
Don´t wanna work!

För finns det ett bättre argument för medborgarlön, eller basinkomst som Nike Markelius kallar det?

En basinkomst till varje individ så vi kan förverkliga oss själva, bejaka vår kreativitet, miljö och glädja vår omgivning med sång, dans, teater och samlande trumsolon. Skapa solidarisk och jämställd KULTUR som ger livsinnehåll till folket, mötas i parkerna över en flaska vin .. unna varandra tid till annat!! Uppfinna och skapa, berika och kvalitetshöja ... med hjälp av en basinkomst från skatteintäkter som kommer från .. ?? .. ja, det vet sjutton, men jag kan ju inte veta ALLT heller!

Varför ska vi släpa oss till arbeten som förstör tid som vi kan använda till roligare saker .. det handlar ju ändå om våra LIV! Varför slita och släpa i hemtjänsten eller andra lågavlönade vårdyrken när det går att leva lätt och enkelt med en basinkomst som bara är försumbart mindre? Livet är alldeles för kort för att slängas bort på arbete som berikar andra, eller hur?

Och om alla som händelsevis vill arbeta, arbetar 6-timmars arbetsdag eller 4-dagarsveckor i den offentliga sektorn så unnar vi dem en lite högre inkomst bara de betalar tillräckligt med skatt på sina egna skattefinansierade löner så att det räcker till dem som enbart nöjer sig med livets nödtorft i form av basbeloppet.

Det är ju GENIALISKT!!

Till och med skatten är en produkt av solidariskt skattefinansierat arbete .. en slags ekonomisk recykling!!!

De giriga kapitalistsvinen som ägnar sig åt att suga ur arbetaren och tar ut vinster på välfärden kan ta sina företag och sina investeringar och försöka någon annanstans .. för även där kommer verkligheten att hinna i fatt dem när medborgarna ser hur bra VI har det.

Ropen skalla, medborgarlön åt alla, bort med vinster och riskkapitalisternas investerade äckliga pengar och in med skattefinansierade basinkomster till världens befolkning.

Rösta rött, rösta rätt i nästa val .. och tjäna pengar på våra drömmar!!

Egentligen så vann fel låt i årets Melodifestival. 

För ingen låt illustrerar väl bättre den svenska folksjälens innersta längtan efter livslångt omhändertagande, än Ace Wilder när hon sjunger "Busy Doin `Nothin´"?

Jag är upptagen, upptagen, upptagen
Med att göra ingenting alls
Det gör mig stressad
Så ring inte mig

Jag är upptagen, upptagen, upptagen
Med att göra ingenting alls
Så ring inte mig
För jag gör ingenting alls

Vill inte arbeta, arbeta, arbeta
Jag vill tjäna pengar medan jag sover
Vill inte arbeta, arbeta, arbeta
Jag vill tjäna pengar medan jag drömmer

Vill inte arbeta, arbeta, arbeta
Jag vill tjäna pengar medan jag sover
Vill inte arbeta, arbeta, arbeta
Jag vill tjäna pengar medan jag drömmer

Du vill inte godkänna min livsstil
Men medan du arbetar så ska jag leva livet
Du kan kalla mig lat om du vill
Bryr mig inte, för det här är historien om mitt liv

Vill inte arbeta, arbeta, arbeta
Jag vill tjäna pengar medan jag sover
Vill inte arbeta, arbeta, arbeta
Jag vill inte arbeta!

Men JAG vill gärna höra den här låten när det ska tågas med röda fanor den första maj. I stället för att sjunga "Upp till kamp emot kvalen" .. vilket jag alltid upplever som höjden av hyckleri .. borde de, som redan har en livslång, generös "basinkomst" enas om följande textrader ....

Don't wanna work, work, work
I wanna make money while I sleep
Dont wanna work, work, work

I wanna make money while I dream


DN, DNExpr., Expr.,

14 kommentarer:

  1. Jag är kluven.

    Å ena sidan känns det här med medborgarlön riktigt skönt. Jag har själv varit i läget att det blivit tvärnit i kassaflödet, och medan man gått och väntat på att diverse statliga instanser skall färdigutreda vad man har rätt till så har jag funderat på om jag skall knacka på hos mina föräldrar eller börja sälja av ägodelarna, allt för att slippa bli av med huset. Hade varit rätt skönt att ha en lagstadgad och ständigt flödande grundtrygghet.

    Sen å andra sidan: hur får vi då folk att ta trista låglönejobb? Men vänta nu, är det inte en väldigt föraktfull syn på fattiga knegare? Nej, jag utgår från mig själv. Om jag fick ungefär lika mycket för att gå hemma som för att jobba, så skulle jobbet inte se röken av mig. Trots att jag har kul jobb i IT-sektorn. Det finns helt enkelt inget jobb som går upp mot att gå hemma och fixa i trädgården, laga mat åt barnen utan stress, ha ork att gå på egna fritidsaktiviteter på kvällen, helrenovera en gammal bil, osv. Så varför skulle jag tro att någon annan skulle vara galen nog att ta ett skitjobb utan extra ersättning? Så värst många masochister finns väl inte?

    Å det tredje så misstänker jag att vänstern raskt kommer gömma undan sina förslag om medborgarlön när de märker det unisona, rungande jubelrop som Sveriges hemmafruar brister ut i när de inser att de nu kommer att få betalt för att gå hemma och ta hand om sina barn. Och inte KDs sketna lilla vårdnadsbidrag heller, utan en peng man kan leva på.

    SvaraRadera
  2. Medborgarlönen är väl tänkt att täcka en grundnivå motsvarande socialbidragen. Vill man ha mer får man jobba och vill man ha mer som pensionär, arbetslös eller pensionär får man skaffa sig tilläggsförsäkringar. Medborgarlön alternativt drastisk kortat arbetstid är nått jag tror på sikt kommer att bli nödvändigt eftersom att allt fler arbeten rationaliseras bort. http://www.expressen.se/nyheter/dokument/robotarna-har-snart-tagit-over-ditt-jobb/

    SvaraRadera
  3. Vem vill då jobba i vården där lönerna är så dåliga?Jo folk som vill jobba `extra`Jag kan se kaoset framför mig.

    SvaraRadera
  4. Föressten grattis Any en dag försent.Hoppas du fick kaffe på sängen.

    SvaraRadera
  5. Jag har jobbat hela helgen å har jobbar 31 år i vården obekväma sk arbetstider och jag tackar dig så mycket för detta inlägg Any!Hehe!

    Precis vad jag ska göra då trisslotten visar rätt. Jag ska sjunga -
    "dont wanna work" å ringa chefen å säga
    "- vi ska gå på thigherjaukt" med den tjockaste tungan i Universum hahahhahaha!

    SvaraRadera
  6. Maja: Ha ha ha :-)

    SvaraRadera
  7. Näe, man kan ju inte veta allt – det håller jag med dig om Any – men de som hävdar att medborgarlön eller Basinkomst eller vad man nu väljer att kalla det är lösningen, måste allt förklara lite bättre, för jag begriper fortfarande inte hur det ska fungera.

    Ett argument som jag överhuvudtaget inte förstår mig på är att jobben försvinner. Som om vi har en konstant summa av jobb som just nu minskar i takt med den tekniska utvecklingen. Jovisst, enkla industrijobb blir färre och robotar kan faktiskt göra rätt komplicerade processer idag, men hur många jobb har inte skapats under samma period?
    Till exempel inom den gigantiska och globala IT-industrin som inte ens existerade för några decennier sedan? För att inte tala om underhållningsindustrin – film, TV, radio, teater, musikarrangemang, (kolla bara på eftertexterna till en film så ska du hitta yrken du inte trodde fanns). Inom vårdindustrin har det tillkommit mängder av nya yrken i takt med forskning och medicinsk utveckling. Vi har helt nya yrken inom den snabbväxande hälsoindustrin, inom finans och ekonomi och inom försäljning och marknadsföring, Yrken och titlar som ingen av oss hade hört talas om för inte särskilt många år sen. Exemplen är verkligen oräkneliga.

    Eftersom vi både producerar och konsumerar i en ökningstakt som är fullständigt hisnande skapas det nya jobb här hemma och ute i resten av världen. Jag ser jobbtillgången mer som en amöba som putar in och ut på nya ställen hela tiden.

    Ett annat, vanligt argument för basinkomsten är att vi ska bli mycket friskare genom att vi tillåts leva ut vår kreativitet utan att behöva oroas över om den samtidigt ger oss intäkter i någon form. Då måste ju tanken samtidigt vara att alla ska få tillräckligt med ”lön” för att betala en normal snitthyra, mat, kläder och det allra nödvändigaste varje månad. Någonstans mellan/runt en medelpension och socialbidraget kanske?

    Nej, det är knappast någon risk att hela befolkningen ska sluta jobba. Det finns fortfarande massor av attraktiva jobb – spännande, intressanta, utvecklande, roliga, lärorika, statushöjande och i allra bästa fall också välbetalda. Jag tror ju att många runtom i landet går till jobbet med positiva förväntningar på vad som ligger framför dem de allra flesta av årets dagar.

    Men risken är ändå uppenbar att det uppstår en omfattande brist på arbetsvilliga personer inom en del riktigt oattraktiva arbetsområden. Jag tänker på jobb som idag till stor del utförs av människor med den gammalmodiga inställningen att vi har en plikt att göra rätt för oss, även om jobbet är hårt, dåligt betalt, tråkigt eller otillfredsställande av andra skäl. Den inställningen blir i så fall inte bara ännu mer gammalmodig - den faller helt bort när den nya normalen är att alla ska garanteras en skälig levnadsnivå via staten.

    Och alla (mestadels kvinnor) som har valt att arbeta deltid större delen av livet och har ett jobb som känns sådär – kommer de fortfarande att kliva upp i ottan, jobba nätter och helger, om de ändå har möjlighet att träffa kollegorna (som kanske är vad man gillar allra mest med jobbet) under mer sociala former när man är ledig. Tror inte det.

    Nej, så länge ingen kan berätta på ett pedagogiskt sätt, förstår jag inte hur det ska gå ihop när märkbart färre personer än idag, ska tjäna ihop till försörjningen av så väldigt många fler.

    Gunnie

    SvaraRadera
  8. Gunnie-Jag håller helt med dig.Medborgarlön låter som en utopi.Och ligger inte det i människans natur som i andra biologiska varelsers att arbeta för brödfödan,att försörja sig själv,att inte vara en parasit som lever på andra.

    SvaraRadera
  9. Mona .. "försörja sig själv!!!!!??

    "arbeta för brödfödan???"

    Egoist!! ,, högerextremist!! .. osolidariska kapitalist!!

    Lägg gärna till det som sakns .. ;-D

    SvaraRadera
  10. Nej, jag känner inte igen mig i något av vad du kallar mig för.Jag har alltid arbetat för att försörja mig och det har säkert du också gjort.Men du tror kanske att jag menar att alla oavsett ork ,kraft,handikapp,arbetslöshet,sjukdom utan hjälp ska klara att försörja sig själva? I så fall har du förstått mig fel. Självklart ska ett samhälle hjälpa dom som behöver det.Men jag stör mig på inställningen i Ace Wilders text-Dont wonna work och visst får väl den som inte vill jobba strunta i det men att man inte ska räkna med att samhället ska försörja dom som kan jobba men inte har lust.Någon får alltid betala och medborgarlön tror jag inte ett dugg på.

    SvaraRadera
  11. mona .. Nej, nej, nej .. du missförstår ..det var inte på allvar utan ett försök att driva med reaktionerna hos medborgarlönsfanatikerna.

    Jag har exakt samma inställning som du .. naturligtvis, det framgår väl av inlägget. ;-)

    Men i dag så handlar allt om att bli omhändertagen, vara offer och hata. De som VERKLIGEN behöver uppmärksamhet är det ingen som bryr sig om ..

    SvaraRadera
  12. Min hjärna var nog på semester.Nu är den hemma igen.

    SvaraRadera
  13. Medborgarlön skulle bara fungera om man verkligen lade ned alla myndigheter, all skattefinansierad kultur, vill man engagera sig politiskt kan det anses vara en hobby, och alla hobbys skall bekostad av medborgarlön, d.v.s vill man bli golfproffs är det bara att leva på medborgarlönen.

    Det är ju en utopi för minst halva befolkning i dag är ju skattepengadiare som i dag har mycket högre inkomst än vad de skulle få med medborgarlön och därför kommer dessa människor aldrig att rösta för det.

    Om ett dygn är det dags. :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  14. Stort lycka till Henrico och hoppas det går riktigt bra.

    SvaraRadera