torsdag 16 april 2020

En lattjo liten Corona-Pryl eller en Makalös Manick för ”utfaddade”?


När hela livet plötsligt blir begränsat till den egna bostaden med omgivande växtlighet är det lätt hänt att du blir helt handlingsförlamad av tristess och frustration.

Jag insåg det häromdagen när jag skulle svara på ett mail som jag borde ha svarat på för nästan en vecka sedan och inte kom på något vettigare att skriva än alla synonymer på ”tråkigt” som jag kunde hitta.

Det fanns 25 stycken, om nu någon är intresserad. 26 om man lägger till sökordet ”tråkig” - trist, sorglig, beklaglig, ledsam, bedrövlig, enformig, ointressant, torr, prosaisk, träaktig, händelsefattig, träig, fadd, monoton, tröttsam, omständlig, långtråkig, långdragen, trög, glädjelös, fantasilös, enahanda, besvärlig, obehaglig, oangenäm. Lägg gärna till det som saknas.

Det mest anmärkningsvärda med detta är inte graden av tråkighet, utan att jag verkligen tyckte att det var ROLIGT! Uppiggande, rent av?

Särskilt kul tyckte jag att ordet ”fadd” var. Befinner jag mig alltså i en ”fadd” tid i mitt liv? Hur böjer man ordet fadd i bemärkelsen tråkig? Faddigt? En fadd statsminister, flera fadda statsepidemiologer och en fadd tjänsteman från den urfadda myndigheten som serverar urvattnade faddheter utan innehåll?

Herregud vad du är fadd. Jag blir totalt utfaddad .. provar jag på maken när han föredrar Blockets bilannonser i stället för att leka med mig.

Han kontrar med att visa en annons där priset landar på 2,4 miljoner.

Men när jag letar synonymer på fadd, upptäcker jag att fadd är det perfekta ordet för den som vill beskriva samtiden, nutiden och förmodligen också, framtiden.

Smaklös, jolmig, blaskig, avslagen, däven, unken; intetsägande, andefattig, ointressant, tom, färglös, tråkig, banal, menlös .. rätta mig gärna om jag har fel.

I väntan på drevet som naturligtvis kommer att drabba mig när jag skriver om statsepidemiologer i flertal i stället för att bara nämna STATSEPIDEMIOLOGEN, hjälten alla kategorier – Anders Tegnell, den ende, den störste och den ofelbare - så kan jag tipsa om en liten lattjo pryl som jag passade på att bunkra när jag ändå laddade upp med handsprit, servetter, ansiktsmasker och livsmedel .. en OXIMETER!

Det är en Makalös Manick. Helt oumbärlig i corona-tider. Med den på mitt finger kan jag dagligen kontrollera min syreupptagning och puls, något som är nästan lika roligt och uppiggande som att leka med synonymer.

Jag har 98 i syreupptagning!! Det känns rätt storslaget. Pulsen däremot är väldigt skiftande. När jag tog det här fotot höll jag på att tappa telefonen vilket genast gav ett utslag på 112. 

Väldigt spännande i en annars väldigt ospännande tillvaro.

När jag ser på tv kan jag också registrera mitt engagemang genom att samtidigt kontrollera min puls. Syreupptagningen är tack och lov densamma oavsett om det jag ser är romantiskt, erotiskt, spännande, skrämmande eller en nyhetsuppdatering från SVT.

Det tycker jag känns betryggande.

Du är inte riktigt klok .. säger Maken. Tänker du verkligen lägga ut den här smörjan på din blogg?

Och då gör jag naturligtvis det. Vem vill vara ytterligare en fadd-Måns nu när det är så gott om dem?

5 kommentarer:

  1. Men, kära nån!
    Det finns ju historia att läsa om.
    Helst inte att deltaga i den allt för mycket. Nästan allt jag läst om de senaste veckorna är veritabla blodbad, För mycket för mig, egentligen.Sedan finns det ju AS att begrunda. Blev korsikanen mördad etc.
    Det värsta är ju att jag inte hatar någon av kombatanterna.
    En kamera, kanske?
    Skaffade oss en dylik och begrundar hur utvecklingen har skett under min korta levnad.
    Krama om hund och katt och - givetvis - den ovetande maken!
    ( det är väl vi, dina läsare som gäller?)

    SvaraRadera
  2. min mamma hade en sån som hon köpt sjäv sista året hon levde bodde hon på ett vårdboende ibland hände det att personalen bad att få låna hennes till någon annan patient som var dålig för att ta ställning till om vederbörande var så dålig att läkare behövde tillkallas

    SvaraRadera
  3. I en sagovärld fanns tigern, katternas furste. "-Jag tror bestämt att en viss skitblaskas opinionsmätningar är riggade. Om man trycker nej-knappen för förtroende så resulterar det antagligen i 3 röster för ja-sidan!" röt tigern (katternas furste).

    SvaraRadera
  4. Du lever spännande minsann. Betydligt mer spännande än jag och katten gör. Vi är som två förvirrade gamla damer här hemma. Och i brist på mätinstrument kan vi inbilla oss att vi är lite tung andade numera. I alla fall jag. Katten vill inte kommentera. =)))

    SvaraRadera
  5. Andefattig vänster. Tycks tro att massarbetslösa enkelt kan skaffa sig jobbkvalificerad a-kassa i alla lägen. Försöker låta radikala, men den överklassiga världsfrånvändheten lyser igenom. Man har valt att titta bort, valt att leva i minnen av det som inte längre finns. Så kanske det blir när miljonärer längtar efter att vara medelklassduktiga (men själva tror det handlar om arbetarklassmoral).

    SvaraRadera