Visar inlägg med etikett könsneutral. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett könsneutral. Visa alla inlägg

måndag 26 september 2016

I Malmö bör kvinnor undvika brandbilar ..


.. och förmodligen också polisbilar, ambulanser och alla andra bilar också. Frågan är om det är lämpligt att kvinnor har körkort överhuvudtaget?

BILAR är nämligen inte könsneutrala utan specifikt MANLIGA. Särskilt utryckningsfordon som verkar vara så brutalt manliga att till och med förekomsten av dem som leksaker kan forma framtida våldtäktsmän och våldtäktsoffer .. eller trigga fram pedofili hos en i övrigt beskedlig förskolelärare.

Utryckningsfordon är förmodligen inte bara manliga utan också heterosexuella och vita trots sina iögonenfallande färger och flashande ljus.

Stångbönans förskola i Malmö har en grupp arbetat i ett och ett halvt års tid med att ta fram riktlinjer för hur sexuella övergrepp ska förebyggas och behandlas och bland annat kommit fram till att dörrarna till förskolans toaletter ska vara genomskinliga, så att alla kan se att allt går rätt till. 

Det framgår inte om det också gäller personaltoaletterna .. men det tar jag för givet. Ska det vara öppet och könsneutralt så skulle jag som genusmedveten förälder KRÄVA att personalen skötte sina toalettbestyr inför öppen ridå. "Barnen behöver till exempel veta vad deras kroppsdelar heter, också snoppen, snippan och rumpan. De ska veta vilka kroppsdelar som är privata" .. och då är det ju bara bra att de får gott om tillfälle att beskåda varandras och personalens "privata" kroppsdelar så att de kan "sätta ord på sina upplevelser om det behövs".

Och om de inte lär sig det så finns det "många tips om hur personalen kan gå till väga för att lära barnen det".

Men om någon hade placerat mig som 5-åring på en daglig förvaring där jag tvingades uträtta mina behov inför hela förskolegruppen hade jag förmodligen fått stora problem redan innan skolåldern.

Men den tiden den sorgen .. vad som händer sedan är ju inte förskolepersonalens problem. Om det inte handlar om sexuella övergrepp förstås .. för då kan man inte vara nog varsam.

Och här kommer brandbilen in i bilden. "Ett planerat inköp av en stor brandbil som skulle ha dominerat förskolans utemiljö, stoppades av Barbro Romero. Att tänka normkritiskt är en viktig del i arbetet för att förebygga sexuella övergrepp" .. och det vet ju ALLA att stora räddningsfordon är så manligt sexuellt laddade att de inte kan få förekomma på en könsneutral förskola.

Att små söta flickor skulle börja intressera sig för yrken inom brandförsvaret, räddningstjänsten, polisen eller .. ve och fasa .. försvaret, skulle vara början på en väg som leder till sexuellt utnyttjande, sexuella övergrepp och våldtäkt.

Jag är inte riktigt säker på vad som är könsneutrala leksaker på Stångbönans förskola? Pussel måste ju gå fetbort med alla sina mer eller mindre diskriminerande eller upphetsande bilder. Lego är väl OK om man tar bort figurerna som kan tolkas som hen eller hen men gud vet vad som skulle hända om de små blivande brandmännen fick händerna på en liten könsneutral docka?

Färg, pennor, papper och modellera KAN skapa olämpliga konstverk, men med så rådiga pedagoger som det här handlar om så lär det väl inte bli några maskulina utryckningsfordon som fästs på pappret med den tillhörande texten .. MAMMAS JOBB?

Men om nu en brandbil inte är könsneutral .. vad kan då en person, som inte haft förmånen av en könsneutral förskola, tänka om namnet på den könsneutrala förskolan?

STÅNG-BÖNAN? Vilka hemska associationer och risker kan inte det namnet skapa i ett sammanhang med oskyldiga barn som måste skyddas från en brandbil på lekplatsen i könsneutralitetens namn?

torsdag 29 juli 2010

Ahhh ... ÄNTLIGEN!!!

Äntligen en fråga där VI i vår lilla stad ligger i framkant och kan slå den stora Stockholmskolossen på fingrarna!!

Jag vet nästan inte till mig av lycka!

För i vår stad finns det visserligen bara två stycken allmänna toaletter för shoppingfolket, men .. DE ÄR FULLSTÄNDIGT KÖNSNEUTRALA .. och har varit det så länge jag kan minnas.

En skylt .. TOALETT. Ett myntinkast .. 5 kronor och så är det fullständigt fritt fram för alla och envar att uträtta vad som än behövs uträttas .. fiffigt va??

Jag tror jag ska skicka en inbjudan till Carin Jämtin och hennes arbetskamrater så kan vi bese underverken tillsammans.