fredag 19 februari 2016

Hittekattens blogg.


Under ett års tid, januari 2009 till januari 2010, hade jag två bloggar. Den ena var ungefär som den här; en plats där jag funderade över vardagen och samhället sett ur mitt alldeles eget gräsrotsperspektiv .. och den andra var ett försök att beskriva samma verklighet som min hittekatt såg den.

Orsaken till att det blev så var att det var ungefär då som det som senare kom att kallas Åsiktskorridoren bildades, vilket gjorde att jag .. precis som i dag .. kände obehag inför intoleransen och den totala tondövheten hos dem som ansåg sig ha tolkningsföreträde i så gott som alla frågor.

Jag behövde något annat .. och livet ur ett kattperspektiv är på sätt och vis lite lättare att förhålla sig till och roligare att skriva om.

Jag har naturligtvis sparat Hittekattens blogg .. på samma sätt som jag sparat på allt annat .. brev, dagböcker, lösa anteckningar, tidningsurklipp och annat som kan vara roligt att förgylla en regnig dag med.

I dag är det en mentalt regnig dag och därför får ni nöja er med Hittekattens sista inlägg på sin blogg  ..


Hittekatten funderar över Politik?

Mina människor blir väldigt upphetsade ibland. Plötslig pratar, pratar och pratar de med upprörda röster .. utan att något särskilt har hänt och utan att någon annan är med?

Då handlar det om Politik!

Obegripligheternas obegriplighet om någon frågar mig. Men som jag har förstått det fungerar det ungefär så här ..

I min familj finns Människan, Maken och Dottern .. och JAG. Hundarna och de andra katterna är så att säga oviktiga i sammanhanget.

Människan kan lova att ge mig rökt skinka varje dag om jag i min tur lovar att bara älska HENNE .. vilket är ett rätt hyfsat avtal, tycker jag.

Men då kan Maken lova mig Lax varje dag om jag lovar att bara älska HONOM .. vilket gör det hela lite knepigare eftersom den rökta skinkan då inte längre är ett alternativ?

Sedan kan det också bli så lurigt att Dottern lägger in ett anbud på RÄKOR varje dag i utbyte mot min oreserverade kärlek ... vilket känns lite sisådär trovärdigt eftersom hon inte alltid är hemma varje dag? Men räkor toppar det mesta .. så det tål att tänkas på.

Det kan också bli ännu jobbigare om Människan och Dottern går samman och LOVAR fri tillgång på BÅDE räkor OCH rökt skinka om de får bestämma när och vem jag ska dyrka för tillfället .. något som gör att det blir liiite rörigt med självbestämmandet och friheten?

Men räkor OCH rökt skinka är mer än bara lax, det är det!

Detta är alltså Politik? Man lovar något och får räkor, lax, rökt skinka .. eller kanske till och med HUMMER, om man spelar sina kort väl?

Fullt så enkelt är det nog inte .. säger Människan och förklarar att om jag lovar bort mig till någon så måste JAG hålla min del av avtalet .. i FYRA ÅR!!

Men den som lovat kan ge fullständigt katten i att hålla sin del av avtalet .. eller ge räkorna, laxen och den rökta skinkan till någon annan katt!!

Hur är detta möjligt?

Hur kan människorna gå på det år efter år .. och finna sig i det? Och varför pratar de så upprört om det, trots att ingenting någonsin förändras och att de ständigt verkar bli lurade på sina räkor och aldrig får se röken av någon hummer?

De enda som får ut något ätbart ur överenskommelsen verkar vara de som LOVAR att ge bort det?

Det hela är fullständigt obegripligt .. och jag undrar hur de överhuvudtaget kom på att det skulle vara så här .. och varför??


3 kommentarer:

  1. Vad roligt att du sparat allting.
    Kan vi inte få lite fler smakprover?

    SvaraRadera
  2. Hej.

    He, får erkänna att jag läste fel först. Ett österrikiskt efternamn snarligt med 'hitte' flimrade förbi. Det var ju en välsignad tur att det var mitt starrbligande som orsakade det och inget annat :)

    Katt vill jag inte ha i hushållet förrän det bär av ut på 'bystan', men som ägare till råttor en gång i tiden kan jag berätta att dessa har en läskigt god förmåga till samarbete, särskilt med hushållets hundar. Hundarna utnyttjades som taxi för att råttorna vid frigång skulle få åtkomst till diskbänken. Efter lyckat plundringståg mot diverse framdukat petades på nåder ett par köttbullar ner till jycken, då denne vet att han inte får ta mat från bänken.

    Ville bara bjuda på en historia nu när du är så öppenhjärtlig med dina.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh .. det är just sådana händelser som gör att jag nästan trivs bättre med djur än människor. De är så befriande ärliga även när de gör allt för att driva oss till vansinne .. ;-)

      Radera