fredag 3 maj 2019

Jag tänkte skriva lite om våren och kärleken ..


.. men när jag vaknade var gräsmattan täckt av ett tunt lager snö och den kärlek jag tänkte berätta om visade sig vara mindre trovärdig än den som tydligen uppstått mellan Jan Björklund och Jimmie Åkesson, som helt otippat ska ge sig ut på en debatturné inför EU-valet. 

Men lite kärlek vill jag ändå ge folkhumoristerna som genast döpte det hela till LSD Trippen – något som passar som hand i handske nu när de SD-allergiska liberalerna försöker använda sig av SD för att bli höga i opinionen.

Oavsett hur det går så höjde LSD-trippen i alla fall mitt humör.

Den kärlekshistoria jag hade tänkt att berätta handlar om hackspettar. I flera år har vi bara haft en hackspett i vårt fågelmatsträd. En skygg och ensam stackare som verkar tillbringa det mesta av sin tid i den gamla lönnen på andra sidan vägen. Men plötsligt när jag tittade ut fick jag se ytterligare en hackspett i björken invid fågelmaten.

Åhh .. en spirande kärlekshistoria! För mitt inre öga såg jag en kull hackspettsungar och ett blivande hackspettssamhälle precis utanför min dörr. Kan man bli mer gynnad?

Hackspett nummer ett lät sig väl smaka och efter ett tag flög hackspett nummer två ner för att förse sig – och ett våldsamt slagsmål utbröt.

De älskade INTE varandra. Båda ville vara ensam hackspett i närområdet och i stället för kärlek i vårens tid erbjuds jag nu Hackspettarnas distriktsmästerskap i tungvikt.

Eller så är det någon slags hackspettspolitisk debatt mellan två parter varav den ene har lovat sina barn att ALDRIG, aldrig låta den andre få så mycket som ett solrosfrö och den andre hävdar samma rätt till den gemensamma fröautomaten som alla andra?

3 kommentarer:

  1. Glöm det där med vår och kärlek. Vi lever i hatets och iskylans tider. Kärlek och vår är tabu och passa dig väldigt noga för hackspettar de kan göra livet till ett helvete om du har en kåk byggd av trä. //tompas11

    SvaraRadera
  2. I en skröna ansågs s.k. gluggmän stå över moralen. Det betydde att de ena dagen kunde säga A & nästa dag Ö. De ansågs vara lika etiskt gedigna ändå. En lortig torpare ville ha samma priviligier, men skälldes då genast ut av medierna: "En häpnadsväckande fräck moral-charlatan vars högstämda patos luktar som gasbubblor från en sumpmark" kallades han..

    SvaraRadera
  3. I en fabel hade man hittat en LP-skiva på en vind, den lät så här: "...går bra nu...tog ansvaret...liberaler pokulerar med demoner...bara tjafs det där...nä, det där tror jag inte på...nähä, nähä!...massor med bostäder...pekar uppåt...går bra." Så lät den besynnerliga skivan, man spekulerade om det var en galen bilhandlare som spelat in den.

    SvaraRadera